Καμπανάκι για την χρηματοδότηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού αλλά και άλλων κρίσιμων υποδομών της χώρας έκρουσε χθες ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος. Όπως είπε η επέκταση της Λ. Κύμης είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για την Αττική, σε μια περίοδο που οι υφιστάμενες υποδομές είναι στα όριά τους. Τόνισε όμως την ανάγκη να γίνει μόχλευση πόρων για να χρηματοδοτηθεί αλλά και να προχωρήσει η επέκταση της υφιστάμενης 25ετούς σύμβασης παραχώρησης της Αττική Οδού χωρίς να χρειαστεί να μεσολαβήσει ο δημόσιος τομέας για να καλύψει τυχόν καθυστερήσεις στο διαγωνισμό που πλέον είναι ορατές μετά την προσφυγή της κοινοπραξίας Vinci-Μυτιληναίος στο ΣτΕ. Πολύ σημαντική έκρινε και την ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού όπου το δημόσιο είναι πρόθυμο, όπως δήλωσε να συμβάλλει για να προχωρήσει και να καλύψει τις δικές του υποχρεώσεις (ανατίμηση διοδίων κ.α).
Μιλώντας χθες στο συνέδριο του Υπερταμείου για τις δημόσιες υποδομές και τις ιδιωτικές επενδύσεις, ο κ. Ταχιάος τόνισε ότι λόγω έλλειψης πόρων, η Πολιτεία θα πρέπει να στηριχτεί περισσότερο στους ιδιώτες για να χρηματοδοτηθούν τα έργα.
Σε αυτό συνετέλεσε όπως επισήμανε και η πρόσφατη θεομηνία στη Θεσσαλία, η οποία γέννησε πρόσθετες ανάγκες για έργα υποδομής και άλλες δαπάνες άνω από 3 δισ.
Αλλαγές στις πρότυπες προτάσεις
Αναφερόμενος μάλιστα στο σχεδιασμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που έχουν υποβληθεί στο υπουργείο μέσω του μηχανισμού των πρότυπων προτάσεων, εκφράστηκε έντονος προβληματισμός για την υλοποίησή τους εξαιτίας της μεγάλης χρηματοδοτικής συμβολής του δημοσίου. Το γεγονός μάλιστα ότι τα οδικά έργα δεν είναι επιλέξιμες δαπάνες για το ΕΣΠΑ, αποτελεί πρόσθετο αγκάθι καθώς απαιτεί την αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων.
Ειδικά για τις πρότυπες προτάσεις μέσω των οποίων υποβλήθηκε το καλοκαίρι κοινή πρόταση από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ, το υπουργείο δηλώνει ότι δεν βιάζεται για να τρέξει τα έργα που όπως αναφέρθηκε θα χρειαστούν θεσμικές παρεμβάσεις για να υπάρξει η απαιτούμενη ευελιξία αλλά και να διαφοροποιηθεί ο χρόνος υποβολής των προτάσεων που σήμερα είναι κάθε έξι μήνες.
Οι εμπλοκές των έργων
Ο κύριος Ταχιάος αναφέρθηκε χθες και στις διάφορες εμπλοκές που αντιμετωπίζουν αυτή την περίοδο τα μεγάλα έργα. Σε αυτές συμπεριέλαβε τα Εξάρχεια και το πάρκο Ριζάρη στον Ευαγγελισμό που όπως τόνισε πρόκειται για δύο διαφορετικά πεδία σύγκρουσης, εκτιμώντας ότι το σοβαρότερο είναι ο σταθμός στον Ευαγγελισμό. Μίλησε επίσης για το μετρό της Θεσσαλονίκης που προέβλεψε ότι θα είναι έτοιμο το 2024 αλλά και για το flyover που όπως επισήμανε έχει γίνει το νέο «παιχνιδάκι» όσων γκρινιάζουν για την υλοποίηση των έργων.
Παράλληλα, ο υφυπουργός Υποδομών δήλωσε αντίθετος με τη χορήγηση της ενίσχυσης του 5 % που δόθηκε πέρσι για να μπορέσει ο κατασκευαστικός κλάδος να ξεπεράσει την αύξηση των τιμών των υλικών. Αυτό όπως είπε μπορεί να διατηρείται στο χρόνο από τους αναδόχους μόνο εφόσον τηρείται το χρονοδιάγραμμα των έργων και δεν έχουν δοθεί παρατάσεις. «Κατά συνέπεια, οι εταιρείες βρίσκονται με μία θηλιά στο λαιμό τους» πρόσθεσε.
Ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε και στο θέμα της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού για την υλοποίηση των έργων. Ως παράδειγμα έφερε τα έργα της Θεσσαλίας λέγοντας ότι σήμερα είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρεθεί κόσμος για να δουλέψει στην αποκατάσταση των υποδομών.
«Έχουμε έλλειμμα προσωπικού. Χρειαζόμαστε μελετητές και δεν έχουμε. Χρειαζόμαστε μηχανικούς και δεν έχουμε. Το ίδιο συμβαίνει και με τους τεχνίτες και τους ανειδίκευτους εργάτες. Θα βρούμε λύσεις. Χρειάζονται όμως ρηξικέλευθες λύσεις για να ξεπεράσουμε αυτά προβλήματα», τόνισε, συμπληρώνοντας πως αυτές οι λύσεις θα πρέπει να είναι σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα και να έχουν διάρκεια.
Διαβάστε ακόμη
Σε ποιους κλάδους θα επενδύσει το νέο Επενδυτικό Ταμείο που δημιουργείται
Ρεύμα: «Φλερτάρει» με τα 130 ευρώ η μεγαβατώρα στη χονδρική
ΕCOFIN: Εγκρίνεται η δόση 3,64 δισ. για την Ελλάδα και η αναθεώρηση του Σχεδίου Ανάκαμψης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ