Με υψηλές επιδόσεις τόσο για το Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας όσο και για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της Fraport Greece θα κλείσει το 2024 ως προς την επιβατική κίνηση. Μία χρονιά κατά την οποία, επιπλέον, τόσο στην Περιφέρεια όσο και στην Αθήνα έχουν τεθεί οι βάσεις για ενίσχυση των συνδέσεων στα δύο άκρα της τουριστικής σεζόν και ειδικά στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας που δέχεται πτήσεις πιο μακρινών αποστάσεων, για την περαιτέρω αύξηση της συνδεσιμότητας με την άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Τα στοιχεία αναφέρθηκαν χθες στο πλαίσιο του 28ου ετήσιου North America/Central Europe Airport Issues Conference (IAAE), με το διευθύνοντα σύμβουλο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κ. Γιάννης Παράσχη να εκτιμά ότι φέτος η επιβατική κίνηση θα διαμορφωθεί σε επίπεδα πάνω από τα 31,5 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας σημαντική άνοδο τόσο σε σύγκριση με το 2023 (28,17 εκατ.) όσο και το 2019 (25,57 εκατ.). Οσον αφορά την κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος), σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Βήλο, γενικό διευθυντή ανάπτυξης της Fraport Greece, επίσης θα καταγράψει άνοδο, φτάνοντας φέτος τα 35,9 εκατομμύρια.
Το Ελ. Βενιζέλος
Ειδικά όσον αφορά το Ελ. Βενιζέλος, το οποίο ως γνωστόν οδεύει προς επέκταση, με ένα σχεδιαζόμενο πλάνο άνω του 1 δισ. ευρώ, ο κ. Παράσχης έκανε ιδιαίτερη αναφορά, πέραν των πιο «παραδοσιακών» ευρωπαϊκών αγορών και στην ανάπτυξη από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού με δεδομένη την υψηλή ζήτηση. ΗΠΑ και Καναδάς αποτελούν από τις πλέον σημαντικές αγορές για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, τόσο από πλευράς καθαρής επιβατικής κίνησης όσο και αριθμού μετεπιβιβαζόμενων ταξιδιωτών.
Υπολογίζεται ότι ένα ποσοστό 14,8% των διακινούμενων επιβατών στο αεροδρόμιο της Αθήνας προέρχεται από τις δύο αυτές αγορές, με την αμερικανική αγορά ειδικά να έχει μετεξελιχθεί, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΑΑ σε μία από τις πιο ισχυρά ακμάζουσες αγορές. Πάνω από 1 εκατ. ταξιδιώτες από την άλλη άκρη του Ατλαντικού διακινούνται στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας με τις προοπτικές να είναι παραπάνω από ισχυρές αν ληφθεί υπόψη ότι ένα 70% των Αμερικανών δεν φτάνει στην Ελλάδα με απευθείας πτήσεις, αλλά μέσω άλλων αεροδρομίων.
Την ίδια στιγμή, ενδεικτικό της αύξησης της κίνησης τα τελευταία χρόνια είναι ότι σε σύγκριση με το 2019 η απευθείας κίνηση από την αμερικανική αγορά έχει ενισχυθεί κατά 51% σε σχέση με το 2019 και στην υψηλή τουριστική περίοδο φέτος το καλοκαίρι το αεροδρόμιο της Αθήνας συνδεόταν με τις ΗΠΑ με 82 πτήσεις σε εβδομαδιαία βάση, έναντι 67 το 2023 και 46 πριν από την πανδημία.
Νέα Υόρκη, Βοστώνη, Ουάσιγκτον, Φιλαδέλφεια, Ατλάντα, Σικάγο είναι μεταξύ των αγορών με τις οποίες συνδέεται ήδη το Ελ. Βενιζέλος προσθέτοντας και τη Σάρλοτ στη Βόρεια Καρολίνα από το 2025, ενώ η ισχυρή ζήτηση για αεροπορικό ταξίδι καθώς και οι σημαντικοί αριθμοί μετεπιβιβαζόμενων επιβατών από τη Δυτική Ακτή και το Μαϊάμι, καθιστούν τους συγκεκριμένους προορισμούς των ΗΠΑ προτεραιότητα για απευθείας συνδέσεις στο μέλλον.
Στην περίπτωση της καναδικής αγοράς, πάνω από 200 χιλιάδες ταξιδιώτες επισκέπτονται την Ελλάδα κάθε χρόνο, ενώ η αύξηση του αριθμού των Καναδών έναντι του το 2019 είναι στο + 32%, με ένα ποσοστό 40% να προσγειώνεται στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω άλλου αεροδρομίου.
Συνολικά όσον αφορά τις μακρινές αγορές (long haul), σύμφωνα με την κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, αυτές αντιστοιχούν σε ένα ποσοστό 10,5% της κίνησης, ενώ το 89,5% αφορά αγορές μικρών και μεσαίων αποστάσεων. Oπως αναφέρθηκε για τη συνεισφορά του αεροδρομίου στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τα στοιχεία, κάθε 1 ευρώ που παράγεται στον ΔΑΑ αντιστοιχεί σε 3,4 ευρώ στο ΑΕΠ.
Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Περαιτέρω προοπτικές ειδικά στα δύο άκρα της σεζόν, όπου καταβάλλονται και συστηματικές προσπάθειες βλέπει για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και η Fraport Greece. Σύμφωνα με τον κ. Βήλο, φέτος, η επιβατική κίνηση θα φτάσει τα 35,9 εκατ. επιβάτες, με άνοδο κατά 6% σε σύγκριση με πέρυσι, με την εταιρεία να ενισχύει σημαντικά και το δίκτυο εξωτερικού. Φέτος, η απευθείας διεθνής κίνηση έφτασε το 80% της συνολικής επιβατικής κίνησης των 14 αεροδρομίων, όταν προ της παραχώρησης, το 2016 ήταν στο 73%, ενώ εφόσον προστεθούν και οι επιβάτες μέσω Αθηνών το ποσοστό της διεθνούς κίνησης αυξάνεται στο 85%. Η αύξηση της συνδεσιμότητας της Θεσσαλονίκης, ως μεγάλο αστικό κέντρο, εντάσσεται στις πρώτες προτεραιότητες με το μεγάλο στόχο να εστιάζει και στη σύνδεση, με το «άνοιγμα» της αμερικανικής αγοράς.
Σημειώνεται εδώ ότι στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια προσγειώνονται 95 αεροπορικές εταιρείες, συνδέοντας την Ελλάδα με 39 χώρες ανά τον κόσμο, ενώ μόνο φέτος καταγράφηκαν 51 νέα δρομολόγια.
Ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης της Fraport Greece παρέθεσε συγκεντρωτικά στοιχεία αναφορικά με την κίνηση στα δύο άκρα της σεζόν στην Περιφέρεια: Με την εξαίρεση του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης που αφορά μεγάλο αστικό κέντρο πέρυσι στα 13 από τα 14 αεροδρόμια το μήνα Μάρτιο καταγράφηκε αύξηση 12,7% ως προς την επιβατική κίνηση σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, και τον Απρίλιο κατά 15,5%.
Συνολικά το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου διακινήθηκαν 176.000 επιβάτες επιπλέον στα 13 αεροδρόμια. Στο τέλος της τουριστικής σεζόν, στο δεύτερο «άκρο» το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου, η επιβατική κίνηση ενισχύθηκε τον Οκτώβριο του 2023 κατά 26,2% σε σχέση με το 2019, ενώ διψήφιο ποσοστό αύξησης κατά 17,7% σημειώθηκε και τον Νοέμβριο, με συνολικά 559.000 επιβάτες επιπλέον να διακινούνται στους συγκεκριμένους αερολιμένες.
Αύξηση, αν και μικρότερη, καταγράφηκε και στη συμπρωτεύουσα: Το περυσινό δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών ήταν στο +3,3% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019, ενώ στο δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου η κίνηση αυξήθηκε κατά 5,2%.
Διαβάστε ακόμη
Βουλή: «Πρόβα» της πολιτικής σύγκρουσης κυβέρνησης – ΠΑΣΟΚ η προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση
ΤτΕ: Πώς θα επιστρέψουν τα εξυγιασμένα δάνεια στους ισολογισμούς των τραπεζών (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα