© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Σε πολύμηνη αναμονή συνεχίζουν να βρίσκονται οι κατασκευαστικές εταιρείες για τις μεγάλες εργολαβίες, συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ, που αφορούν τα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας.
Δυόμισι μήνες μετά τη βεβαιότητα που διατύπωναν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου ότι τα έργα θα τρέξουν μέσα στο καλοκαίρι, οι ελπίδες τους διαψεύδονται, καθώς βρισκόμαστε στα μέσα Σεπτεμβρίου και οι ξεχωριστές εργολαβίες για τα οδικά και τα σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης της πληγείσας περιοχής παραμένουν άφαντες έναν ολόκληρο χρόνο μετά το καταστροφικό πέρασμα του «Daniel».
Την ίδια ώρα μάλιστα που για τα αντίστοιχα έργα το ενδιαφέρον του τεχνικού κόσμου διευρύνεται, καθώς οι νέες αναθέσεις που θα ζεστάνουν το ήδη γιγαντιαίο ανεκτέλεστο του κλάδου προσελκύουν και μικρότερες τεχνικές εταιρείες οι οποίες διεκδικούν μερίδιο της πίτας.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι γύρω από τις αναθέσεις των μεγάλων έργων της Θεσσαλίας υπάρχει έντονο παρασκήνιο που συνδέεται με παρεμβάσεις των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών ώστε οι δημοπρασίες να μη γίνουν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και το μοντέλο των αναθέσεων με κλειστές διαδικασίες -στο πρότυπο των εργολαβιών του «Ιανού»– καθώς έχουν παρέλθει 12 μήνες από τη θεομηνία ώστε να δικαιολογούνται αντίστοιχες ταχύτητες.
Για το θέμα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι υπάρχει γκρίνια στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και από την πλευρά των μεγάλων τεχνικών εταιρειών οι οποίες δεν διστάζουν (κομψά) να εκφράσουν και δημόσια την ενόχλησή τους. Αποψη που στην αγορά των κατασκευών συνδέουν και με τη στάση που κράτησαν οι μεγάλες εργοληπτικές εταιρείες σε πρόσφατο διαγωνισμό από τον οποίο απείχαν ως ένδειξη δυσαρέσκειας.
Εξέλιξη που, όπως αναφέρουν, επιβεβαίωσε πρόσφατα και στέλεχος της κυβέρνησης ρίχνοντας την ευθύνη στους χειρισμούς που έχουν γίνει από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ως επιβεβαίωση των όσων συζητιούνται στα πηγαδάκια των κατασκευαστικών εταιρειών είναι και οι πρόσφατες δηλώσεις που έκανε κατά την παρουσίαση του μετρό της Θεσσαλονίκης ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat Αλέξανδρος Εξάρχου, παρουσία του υπουργού και του υφυπουργού Υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα και Νίκου Ταχιάου αντίστοιχα.
Τα μηνύματα Εξάρχου
Ο επικεφαλής του ομίλου Intrakat δήλωσε τη σημασία που έχει για τα έργα να διασφαλίζεται ο σωστός ανάδοχος φέρνοντας ως παράδειγμα τη σχεδόν 20ετή περιπέτεια του μετρό της συμπρωτεύουσας που ταλαιπωρήθηκε, μεταξύ όλων των άλλων, και από τις τεχνικές εταιρείες που είχαν εμπλακεί αρχικά στο έργο (ΑΕΓΕΚ, Ιόνιος).
Ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι δεν μπορεί όλα τα έργα να απευθύνονται σε όλους και δεν μπορούν εταιρείες που δεν έχουν τεχνική επάρκεια, εμπειρία και οικονομική δυνατότητα να αναλαμβάνουν έργα μεγαλύτερα του μεγέθους τους, κάτι που, όπως είπε, διασφαλίζεται μέσα από τα εργοληπτικά πτυχία. «Πιστεύω ότι η πολιτική ηγεσία θα κάνει άλλη μία προσπάθεια και θα βελτιώσει το υφιστάμενο νομοθέτημα προκειμένου να προασπίσει αυτή την αρχή, δηλαδή τα μεγάλα έργα να τα αναλαμβάνουν εταιρείες που μπορούν να τα εκτελέσουν, τα μικρότερα οι μικρότερες εταιρείες, ώστε να μπει μια τάξη», κατέληξε.
Ο κ. Εξάρχου είχε κληθεί να τοποθετηθεί γύρω από το σίριαλ της επανάκρισης των εργοληπτικών πτυχίων, ζήτημα για το οποίο κατηγορείται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ότι κωλυσιεργεί αδικαιολόγητα τους τελευταίους μήνες, ενώ υπάρχει ήδη προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την εταιρεία 6ης Τάξης ΕΚΤΕΡ. Η τελευταία, η οποία προαλείφεται για να ανέβει σκαλοπάτι εργοληπτικής βαθμίδας, ζητά να αρθεί το πλαφόν στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων που ισχύει σήμερα, με αποτέλεσμα να βάζει εμπόδια στη διεκδίκηση νέων έργων. Αυτό όμως δεν ισχύει για τις εταιρείες 7ης Τάξης οι οποίες έχουν συγκεντρώσει ανεκτέλεστο συνολικού ύψους περίπου 17 δισ. ευρώ που συνεχίζουν να μεγαλώνουν.
Το παγωμένο Π.Δ.
Από το 2019, που ψηφίστηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα του πρώην υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για την αναμόρφωση του μητρώου, η ρύθμιση δεν έχει εφαρμοστεί. Η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου δηλώνει αποφασισμένη να προχωρήσει στο νομοθετικό πλαίσιο ξεπαγώνοντας ουσιαστικά το Προεδρικό Διάταγμα του 2017, κάτι που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη διαγραφή κάποιων εταιρειών αλλά και στη μετακίνησή τους στην 7η Τάξη κάποιων άλλων, με δεδομένο ότι στην ανώτατη εργοληπτική βαθμίδα, που είναι τα πτυχία της 7ης Τάξης, σήμερα μετά την εξαγορά του Ακτωρα από τον όμιλο της Intrakat υπάρχουν συνολικά τέσσερις εταιρείες.
Στις πρόσφατες δηλώσεις του σχετικά με το θέμα, ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι το υπουργείο προχωρεί τις διαδικασίες προκειμένου να εξασφαλίσει την ακεραιότητα του πληροφοριακού συστήματος και όλων των σχετικών διαδικασιών για την επανάκριση των πτυχίων των κατασκευαστικών εταιρειών. Οπως είπε, το Π.Δ. τρέχει χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να εφαρμοστεί και γι’ αυτό θα υπάρξουν σύντομα οι αντίστοιχες αποφάσεις της κυβέρνησης.
Τα έργα της Θεσσαλίας
Τα έργα αποκατάστασης των υποδομών της Θεσσαλίας έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με χρηματοδότηση από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Στα σιδηροδρομικά έργα ύψους 460 εκατ. ευρώ προβλέπονται τέσσερις εργολαβίες, από τις οποίες οι τρεις αφορούν τα έργα αποκατάστασης σε κάθε γραμμή – και συγκεκριμένα τη σιδηροδρομική γραμμή Δομοκός – Λάρισα όπου ο ανάδοχος θα αναλάβει αρχικά την αποκατάσταση της γραμμής ανόδου. Οταν θα παραδοθεί η γραμμή, θα επανέλθουν και οι κανονικές ταχύτητες που θα φτάνουν μέχρι και τα 160 χλμ./ώρα. Στη συνέχεια ο ανάδοχος θα πρέπει να αναλάβει τη γραμμή καθόδου (από Λάρισα προς Δομοκό). Η δεύτερη εργολαβία αφορά τη σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος με πλήρη αναβάθμιση της υποδομής, η οποία θα ανυψωθεί και θα τοποθετηθούν νέες σιδηροτροχιές.
Παράλληλα θα αναβαθμιστεί και η γέφυρα του Κραυσίδωνα, η οποία επίσης θα ανυψωθεί και θα μεγαλώσει η διατομή της ούτως ώστε να μην επηρεάζεται από πλημμυρικά φαινόμενα. Η τρίτη γραμμή αφορά το τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και περιλαμβάνει κατά τόπους ανύψωση, ούτως ώστε σε πλημμυρικά φαινόμενα το νερό να περνά κάτω από τις γραμμές.
Η τέταρτη εργολαβία αφορά την εγκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης, ηλεκτροκίνησης, το ETCS κλπ. Στα οδικά έργα θα έχουμε επίσης τέσσερις εργολαβίες που αφορούν κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών ως αποτέλεσμα των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias», συνολικού κόστους 900 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε ακόμη:
Τέσσερις νέοι παίκτες στο Ελληνικό επενδύουν πάνω από €400 εκατ. (pics)
Oι vintage ποδοσφαιρικές φανέλες είναι της μόδας και κάνουν θραύση
Κρουαζιέρα: Από το 2026 να εφαρμοστεί το τέλος ανά επιβάτη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ