Τη δημιουργία ενός ισχυρού διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής με υψηλά επίπεδα ασφαλείας ώστε να αντιμετωπίσει τις μεγάλες παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου, βάζει μπροστά η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας χθες στο υπουργικό συμβούλιο το πλαίσιο της μεγάλης μεταρρύθμισης του σιδηροδρομικού τομέα.
Το σχέδιο, το οποίο παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας προβλέπει την συγχώνευση με απορρόφηση από τον ΟΣΕ της ΕΡΓΟΣΕ, και την ενσωμάτωση από την ίδια εταιρεία και της δραστηριότητας διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από την ΓΑΙΑΟΣΕ.
Ο ρόλος του νέου φορέα
Ο νέος φορέας θα έχει την συνολική ευθύνη για την μελέτη, την ανάπτυξη, την συντήρηση και την διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας. Πρόκειται για μία επιλογή που όπως τόνισε χθες ο κ. Σταϊκούρας κρίθηκε απαραίτητη ώστε να αντιμετωπιστούν τα κενά και η επικάλυψη αρμοδιοτήτων καθώς και η έλλειψη άμεσου και αποτελεσματικού συντονισμού ειδικά στο κρίσιμο τομέα της ασφάλειας.
Με το νέο φορέα επιτυγχάνονται σύμφωνα με τον υπουργό οικονομίες κλίμακας και δίνεται η δυνατότητα ριζικού εκσυγχρονισμού και βελτίωσης του τρόπου λειτουργίας του νέου διαχειριστή, ο οποίος μετονομάζεται σε «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος».
Ο φορέας διατηρεί το δημόσιο χαρακτήρα του ως Ανώνυμη Εταιρεία με μοναδικό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο και εποπτεύεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με την παρουσίαση που έγινε χθες, επιδίωξη του νέου Οργανισμού είναι η πλήρης εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες Ανώνυμες Εταιρείες. Προβλέπεται επίσης σημαντική ενίσχυση της στελέχωσης με εξειδικευμένο προσωπικό καταρτισμένο στην σύγχρονες λειτουργίας ενός διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής ώστε να καλυφθούν τα υφιστάμενα κενά.
Η υλοποίηση ενός στρατηγικού προγράμματος που θα διασφαλίζει την ταχεία σιδηροδρομική ανάπτυξη με προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση των επιβατών και των εμπορευματικών δραστηριοτήτων καθώς επίσης και η εισαγωγή συστήματος διοίκησης βάση στόχων και δεικτών απόδοσης είναι μερικά ακόμη από τα κίνητρα που δίνονται για την ανάπτυξη του φορέα.
Πρόσληψη συμβούλου
Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζεται άμεση πρόσληψη συμβούλου που θα αναλάβει την ριζική αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό του λειτουργικού μοντέλου της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» ώστε να μεταμορφωθεί σε ένα σύγχρονο φορέα ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ο σχετικός διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη με πρόβλεψη έναρξης εργασιών στις αρχές του 2025.
Παράλληλα προετοιμάζετε διαγωνισμός για την πρόσληψη διεθνώς καταξιωμένου οικονομικού φορέα στο ρόλο του technical manager που θα υποστηρίξει για μία πενταετία χρήσιμες λειτουργίες της εταιρείας όπως ρύθμιση κυκλοφορίας, συντήρηση υποδομών, διαχείριση νέων έργων. Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης την συμμετοχή έμπειρων στελεχών του technical manager σε κρίσιμες διοικητικές θέσεις με ανάληψη ευθύνης.
Η ελληνική κυβέρνηση θα επιδιώξει παράλληλα συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) και πλήρης υιοθέτηση των συστάσεών του ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό της εγκατάστασης συστήματος ασφαλείας ERTMS. Προτεραιότητα δίνεται επίσης στην αναβάθμιση του εξοπλισμού του δικτύου με τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και στην εκπαίδευση του προσωπικού.
Μεταβατική διοίκηση
Με βάση το σχεδιασμό, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα αναλάβει την εκπόνηση στρατηγικού επιχειρησιακού σχεδίου και επενδυτικού προγράμματος ανάπτυξης των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα. Η επέκταση θα δοθεί κατά προτεραιότητα σε λιμάνια και κόμβους συνδυασμού συνδυασμένων μεταφορών.
Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης μεταβατική διοίκηση, η οποία θα επιλεγεί από την Γενική Συνέλευση της νέας εταιρείας διασφαλίζοντας την επιχειρησιακή συνέχεια από το προηγούμενο σχήμα.
Επιπλέον, δρομολογείται η εφαρμογή μεταβατικού οργανογράμματος που θα εγκριθεί από το μεταβατικό Διοικητικό Συμβούλιο και θα στελεχώνεται από τα υφιστάμενα στελέχη του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Η μεταβατική δομή θα αποτελέσει αντικείμενο ριζικού μετασχηματισμού εντός του 2025 από έμπειρο σύμβουλο που θα επιλεγεί από τον ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό. Το σύνολο του υφιστάμενου προσωπικού τον ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ με πλήρη διατήρηση των μισθολογικών και μη μισθολογικών απολαβών μεταφέρεται στην νέα εταιρεία. Διατηρείται το δικαίωμα για πρόσληψη από την εταιρεία έμπειρου διεθνούς εξωτερικού συμβούλου διοίκησης και προετοιμάζεται ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός.
Αναβάθμιση σιδηροδρόμου
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της τεχνικής ικανότητας και του ανθρώπινου δυναμικού των φορέων (Διαχειριστής Υποδομής, ΡΑΣ, Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, ΥΠΥΜΕ), με συμμετοχή και του ERA προβλέπονται 100 θέσεις για ΟΣΕ και 7 θέσεις για ΡΑΣ.
Συστήματα ασφαλείας
Παράλληλα, έχει καταρτιστεί σχέδιο δράσης από τον ΟΣE (σε συνεργασία με ΓΑΙΑΟΣΕ και Hellenic Train) για τον τρόπο χρήσης και εφαρμογής του συστήματος GSM-R, τόσο για το υφιστάμενο παρατρόχιο και εποχούμενο σύστημα, όσο και για νέα εγκατάστασή του.
Αναφορικά με το υφιστάμενο σύστημα, ο ΟΣΕ προγραμματίζει έναρξη λειτουργίας του GSM-R ως πρωτεύον σύστημα ραδιοεπικοινωνίας στο σιδηροδρομικό δίκτυο που είναι εγκατεστημένο, έως τις αρχές του 2025.
Προχωρά ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΟΣΕ, με στόχο τη λειτουργία του ως σύγχρονου φορέα με ψηφιακές υποδομές, σύμφωνα με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025.
Σκοπός του έργου είναι ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων υποδομών, η βελτίωση της εσωτερικής λειτουργίας και οργάνωσης του ΟΣΕ, η εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους, και η προσφορά βελτιωμένων υπηρεσιών στους επιβάτες που μετακινούνται σιδηροδρομικά, μέσω της υιοθέτησης καινοτομιών, συστημάτων νέας τεχνολογίας και σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε €36,7 εκατ., εκ των οποίων τα €24,4 εκατ. θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η διάρκεια υλοποίησης του έργου έχει οριστεί στους 14 μήνες.
Εκτός από την συνένωση ΟΣΕ ΕΡΓΟΣΕ, ο νόμος προβλέπει και την αναμόρφωση της θεσμικής λειτουργίας και στελέχωσης ενός πλήθους φορέων όπως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών.
Διαβάστε ακόμη
ΙΟΒΕ: Η Ελλάδα έχει μόλις 10 γήπεδα γκολφ ενώ θα μπορούσε να έχει πάνω από 50 (pic)
Νέα πακέτα στεγαστικών δανείων από τις τράπεζες
ΕΚΤΕΡ: Πώς θα αλλάξει «πίστα» για να περάσει στα μεγάλα «σαλόνια» των εργοληπτών
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα