search icon

Επενδύσεις

Πιάνουν ταβάνι ξανά τα ενοίκια στην Ερμού (πίνακας + pics)

Αμείωτες οι αφίξεις από μεγάλες ή μικρότερες αλυσίδες, τόσο από την Ελλάδα όσο και το εξωτερικό - Ποια γνωστά ονόματα και αλυσίδες επεκτείνουν την παρουσία τους - Πως διαμορφώνονται τώρα οι τιμές για καταστήματα

Από την Ερμού θα κάνει ντεμπούτο στην ελληνική αγορά μέσα στο φθινόπωρο ένα από τα μεγάλα διεθνή ονόματα στον τομέα της τεχνολογίας και των αξεσουάρ, έχοντας ξεκινήσει από την Ισπανία και διαθέτοντας ένα δίκτυο με πάνω από 700 καταστήματα στην Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική. Στην Ερμού, επίσης, στο νεοκλασικό του αριθμού 22, φιγουράρει πλέον και το νέο κατάστημα-ναυαρχίδα (flagship) άνω των 1.330 τ.μ. των JD Sports, του βρετανικού κολοσσού στον οποίο έχουν ενταχθεί τα Cosmos Sport από το 2021. Η αλυσίδα με πάνω από 4.500 καταστήματα παγκοσμίως και παρουσία σε 36 χώρες έκανε την είσοδό της στην ελληνική αγορά με το πρώτο κατάστημα τον Σεπτέμβριο του 2022, ενώ τώρα το νέο flagship JD Sports στη μεγαλύτερη εμπορική πιάτσα της χώρας, το 5ο για τον όμιλο στην καρδιά της Αθήνας μετά τα Cosmos Sport, Sneaker 10, Slamdunk και Rundome, «αποτελεί ένα κατάστημα αντάξιο με αυτά που ήδη λειτουργούν στις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου, το Λονδίνο, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη, το Σίδνεϊ κ.α.», όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο Μιχάλης Τσικνάκης, CEO του JD – Cosmos Group.

Οι αφίξεις ειδικά από τις μεγάλες ή μικρότερες αλυσίδες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, από όποιον κλάδο κι αν προέρχονται, είναι συνεχείς το τελευταίο διάστημα και μάλιστα οι μεγάλοι παίκτες δεν φαίνεται να πτοούνται από τις τιμές των ενοικίων που πιάνουν ξανά ταβάνι στον πιο ιστορικό και μεγαλύτερο εμπορικό δρόμο της χώρας και βρίσκονται πλέον μία ανάσα από τα 300 ευρώ ανά τ.μ. τον μήνα, με μια αύξηση που ξεπερνά το 60% την τελευταία δεκαετία. Το ενδιαφέρον, ωστόσο, από πλευράς των εμπορικών αλυσίδων δεν φαίνεται να περιορίζεται στην Ερμού.

«Το εμπορικό real estate διατηρεί στην παρούσα φάση σημαντική δυναμική σε νέες μισθώσεις είτε πρόκειται για τις μεγάλες εμπορικές πιάτσες της πρωτεύουσας, αλλά και πιο περιφερειακά εντός Αττικής, είτε ακόμη και στις μεγάλες πόλεις της ελληνικής περιφέρειας», όπως σημειώνει στην τελευταία της έκθεση η γνωστή εταιρεία συμβούλων ακινήτων Cushman & Wakefield Proprius. Οι νέες μισθώσεις, ειδικά σε ό,τι αφορά τα ακίνητα υψηλής προβολής, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, πέραν φυσικά και της υψηλής ζήτησης από τις αλυσίδες για μία θέση στα μεγάλα εμπορικά κέντρα.

H εμπορική πιάτσα της Γλυφάδας που υποδέχθηκε φέτος το πρώτο κατάστημα «Weekend MaxMara» στην Ελλάδα

Toυ λόγου το αληθές επιβεβαιώνεται στην πράξη από τις τελευταίες εμπορικές αφίξεις εντός αλλά και εκτός Αθηνών, όπως συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη, με -ενδεικτικά- τη Jysk από τον χώρο του οικιακού εξοπλισμού να συνεχίζει την επέκταση στην ελληνική αγορά ανοίγοντας το 63ο κατάστημά της στη Σταυρούπολη στο τέλος Αυγούστου.

Από τον κλάδο των καλλυντικών τα Hondos Center και των παιχνιδιών η αλυσίδα Μουστάκας, που άνοιξαν κι αυτές νέα καταστήματα στη Θεσσαλονίκη μέσα στο καλοκαίρι. Στα Ιωάννινα η Mango από τον χώρο της ένδυσης άνοιξε νέο κατάστημα σε έναν από τους κεντρικότερους εμπορικούς δρόμους της πόλης, το ίδιο και το διεθνές brand κοσμημάτων Pandora που άνοιξε τον νέο της χώρο (4ο στην Ελλάδα) επίσης στα Ιωάννινα στο τέλος Αυγούστου, όπως και τα iStorm από τον κλάδο της τεχνολογίας, που εγκαινίασαν κι αυτά μέσα στον Σεπτέμβριο το νέο τους κατάστημα στην πόλη, το 16ο κατά σειρά για την αλυσίδα κ.α. Σε Τρίκαλα, Ξάνθη και Κιλκίς έκανε ντεμπούτο μέσα στο καλοκαίρι η πολωνική αλυσίδα ένδυσης και ειδών σπιτιού Sinsay, η οποία συνεχίζει το πλάνο ανάπτυξης στη χώρα μας, συνεργαζόμενη και με την επενδυτική ακινήτων Trade Estates του ομίλου Fourlis στα υφιστάμενα και τα νέα υπό κατασκευή εμπορικά πάρκα. Η Trade Estates ετοιμάζεται αυτή την περίοδο για το άνοιγμα του νέου της εμπορικού πάρκου στην Πάτρα, όπου στις 30 Οκτωβρίου θα ανοίξει πρώτο το νέο κατάστημα ΙΚΕΑ.

Εκεί, παρουσία θα έχουν επίσης και ο πολωνικές αλυσίδες Pepco και Sinsay, στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασής τους στην ελληνική αγορά, από τον χώρο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών η Κωτσόβολος με βάση το νέο της concept, η Μουστάκας επίσης, αλλά και η γαλλική Kiabi, από τον χώρο της πιο οικονομικής μόδας, που κάνει έτσι το επίσημο ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά. Το εμπορικό πάρκο της Trade Estates στην Πάτρα θα ακολουθήσει το έτερο υπό κατασκευή στο Ηράκλειο Κρήτης το 2025, την ίδια στιγμή που η επενδυτική ακινήτων βλέπει φέτος υψηλότερες επιδόσεις στην επισκεψιμότητα και στο Smart Park, το μεγάλο εμπορικό πάρκο των Σπάτων.

Αντίστοιχα υψηλές επιδόσεις στα εμπορικά της κέντρα σε Μαρούσι (Τhe Mall Athens, Golden Hall), Σπάτα (Designer Outlet) αλλά και Θεσσαλονίκη (Mediteranean Cosmos) βλέπει και η LAMDA Development, όπως φάνηκε και από τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, με την εταιρεία να τρέχει αυτή την περίοδο και τις μισθώσεις για το νέο mega mall εντός του project του Ελληνικού, το οποίο θα αποτελέσει και το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της χώρας, με συνολική επιφάνεια εμπορικών χώρων άνω των 122.000 τ.μ. και 280 καταστήματα.

Ενδεικτικό της υψηλής ζήτησης για το project που θα ανοίξει το 2027 είναι ότι ξεπερνά το 180% και ήδη έχουν συμφωνηθεί οι όροι για πάνω από το 70% των προς μίσθωση καταστημάτων, με τον στόχο έως το τέλος του έτους να είναι για 83%, σχεδόν μία τριετία πριν από το άνοιγμα.

Οι τιμές των ενοικίων

Την υψηλή ζήτηση από πλευράς των αλυσίδων τόσο στα εμπορικά κέντρα όσο και στις μεγάλες εμπορικές πιάτσες εντός Αθηνών, με πρώτη την Ερμού, αλλά και τις μεγάλες πόλεις στην περιφέρεια τονίζει και η τελευταία ανάλυση της Cushman & Wakefield Proprius για τη μέχρι σήμερα πορεία της εγχώριας αγοράς καταστημάτων. Οπως αναφέρεται, τα περισσότερα νέα ανοίγματα καταστημάτων αφορούν το κέντρο, ενώ στους επιμέρους κλάδους η εστίαση παρουσιάζει μεγάλη δυναμική λόγω και της αυξημένης τουριστικής κίνησης.

Στα πολυαναμενόμενα νέα projects του κέντρου είναι και η εν εξελίξει ανάπλαση της Στοάς Αρσακείου προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός προορισμού γαστρονομίας, πολιτισμού και εμπορίου από τη Legendary Food στο ιστορικό τετράγωνο των οδών Σταδίου, Πανεπιστημίου, Πεσμαζόγλου και Αρσάκη. Στη Στοά Αρσακείου πρόκειται να λειτουργήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και το «Europa Experience» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ένα διαδραστικό μουσείο για την ιστορία και τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αντίστοιχα, νέο αέρα με τη δημιουργία ενός ανανεωμένου πόλου εμπορικής και ψυχαγωγικής δραστηριότητας πρόκειται να αποκτήσει και η Στοά Κοραή των 3.000 τ.μ., η οποία εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της πρόσφατης συμφωνίας των Dimand – Πειραιώς. Η Στοά Κοραή αποτελεί μέρος του πρώην ακινήτου της Εθνικής Ασφαλιστικής, το οποίο θα αναμορφωθεί από την Dimand προκειμένου να στεγάσει τα νέα γραφεία της τράπεζας.

Tο κατάστημα του διάσημου οίκου μόδας Louis Vuitton στη μαρίνα του «Αστέρα» Βουλιαγμένης, που είναι ο νέος προορισμός στο κομμάτι των αλυσίδων πολυτελείας

Ως προς τις τιμές των ενοικίων στην Αθήνα, στον μεγαλύτερο και πιο ακριβό εμπορικό δρόμο της χώρας, αυτά διαμορφώνονται τώρα στα 290 ευρώ ανά τ.μ. τον μήνα για χώρους υψηλών προδιαγραφών με βάση τα στοιχεία στο τέλος του πρώτου εξαμήνου. Οι τιμές στην Ερμού διατηρούνται μεν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ωστόσο τείνουν να γυρίσουν πίσω στα επίπεδα προ δημοσιονομικής κρίσης, στη χρυσή περίοδο του real estate της δεκαετίας του ’00. Προ κρίσης, το 2007, πέραν του παχυλού «αέρα», μια αλυσίδα πλήρωνε 300 ευρώ τον μήνα για κάθε τετραγωνικό μέτρο ενός καλού καταστήματος στην οδό, με τις τιμές να καταποντίζονται την περασμένη δεκαετία στα 165 ευρώ ανά τ.μ. το 2012 ή αλλιώς στα 1.980 ευρώ ανά τ.μ. κατ’ έτος με βάση τα στοιχεία της Cushman.

Ακριβώς μία δεκαετία πριν, το 2014, το μέσο ενοίκιο έφτανε τα 180 ευρώ ανά τ.μ. ή αλλιώς στα 2.160 ευρώ κατ’ έτος, νούμερο που φαντάζει πλέον εξωπραγματικό στη μεγαλύτερη εμπορική πιάτσα της χώρας, η οποία έχει λαμβάνειν και από τον αυξημένο τζίρο των τουριστών της Αθήνας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, πέραν των εμπορικών χρήσεων, στην Ερμού λειτουργούν επιτυχημένα και όλα τα ξενοδοχειακά concepts που έχουν αναπτυχθεί κατά μήκος της οδού με ακόμη ένα να βρίσκεται στα σκαριά στον αριθμό 26 από τον όμιλο της Intrafashion, με το γνωστό brand Pink Woman. Εχοντας αναλάβει την ανάπτυξη των brands Terranova και Calliope στη χώρα μας, η εταιρεία άνοιξε την άνοιξη το κατάστημα-ναυαρχίδα της Τerranova στο ακίνητο της οδού Ερμού 26, το οποίο μελλοντικά πρόκειται να στεγάσει και ξενοδοχείο στους υψηλότερους ορόφους με την αδειοδοτική διαδικασία να είναι τώρα σε πλήρη εξέλιξη.

Ως προς τα ενοίκια, στις υπόλοιπες εμπορικές πιάτσες, τα πιο ακριβά ακολουθούν, με βάση την ανάλυση της Cushman & Wakefield Proprius, στην εμπορική πιάτσα της Γλυφάδας που υποδέχθηκε φέτος το πρώτο κατάστημα στην Ελλάδα των Weekend MaxMara και την Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, που επίσης έχει παρουσιάσει φέτος μεγάλη κινητικότητα, μεταξύ άλλων, με το νέο κατάστημα 10 επιπέδων και επιφάνειας 2.000 τ.μ. των Marks & Spencer στον αριθμό 55 από τον αριθμό 45 όπου επεκτείνεται το νέο mega Zara, πέραν και της αλυσίδας ηλεκτρονικών ειδών Loewe που έκανε ντεμπούτο στην Ελλάδα από τη Θεσσαλονίκη στις αρχές του καλοκαιριού. Τα ενοίκια, τόσο στη Γλυφάδα όσο και στην Τσιμισκή, αντιστοιχούν στα 150 ευρώ ανά τ.μ. τον μήνα, έχοντας παρουσιάσει ειδικά για την περίπτωση της Τσιμισκή μικρή αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι, οπότε το αντίστοιχο νούμερο ήταν στα 145 ευρώ. Στο Κολωνάκι οι τιμές διαμορφώνονται τώρα κοντά 105 ευρώ ανά τ.μ. και λίγο ψηλότερα, στα 110 ευρώ ανά τ.μ., στην Κηφισιά. Αυξητικά, φτάνοντας τα 100 ευρώ ανά τ.μ. κινείται ο Πειραιάς, όπου η σημαντικότερη νέα άφιξη φέτος ήταν το κατάστημα-ναυαρχίδα των 5.000 τ.μ. του ομίλου Inditex (Ζara) στον ολοκαίνουριο Πύργο Πειραιά.

Στο κομμάτι των αλυσίδων πολυτελείας, ο νέος προορισμός από φέτος το καλοκαίρι βρίσκεται στη μαρίνα του «Αστέρα» Βουλιαγμένης με καλές επιδόσεις μέχρι στιγμής, ενώ το ενδιαφέρον της αγοράς εστιάζει και στο πώς θα κινηθεί στη διάρκεια του χειμώνα. Το «παρών» στον νέο προορισμό δίνουν διάσημοι οίκοι μόδας (Louis Vuitton, Loro Piana, Dior, Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Zegna, Rolex, Dolce & Gabbana Casa, Off-White, Orlebar Brown, Zeus+Dione, Polo Ralph Lauren, Golden Goose, Dyson, Alós Eyewear και Karkalis).

Κεντρική φωτο κειμένου: Το νέο κατάστημα άνω των 1.330 τ.μ., στην Ερμού, του βρετανικού κολοσσού των JD Sports, στον οποίο έχουν ενταχθεί τα Cosmos Sport από το 2021

Διαβάστε ακόμη

Πως ο Σκλαβενίτης «έφτιαξε» τη Νο1 Φέτα σε πωλήσεις στην Ελλάδα (γραφήματα)

Cybercab: O Μασκ παρουσίασε το νέο ρομποταξί της Tesla με κόστος κάτω των $30.000 (pics) 

H Amazon είναι πια η «βασίλισσα» των μετρητών στον κλάδο των Big Tech (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version