Πολλά και «βαριά» ονόματα της παγκόσμιας επενδυτικής κοινότητας μαζί με ελληνικούς ομίλους βρίσκονται στον προθάλαμο του μεγάλου διαγωνισμού για τη 30ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής οδού, για την οποία η κυβέρνηση βάζει πολύ ψηλά τον πήχη του τιμήματος, μεταξύ 2 έως 3 δισ. ευρώ.
Αν δεν υπάρξει κάποια άλλη αναβολή -κάτι που δεν μπορεί να αποκλειστεί λόγω του μεγέθους του έργου- αμέσως μετά το Πάσχα, στις 5 Μαΐου, θα γίνει γνωστή η λίστα με τους υποψηφίους και τα σχήματα των «μνηστήρων» που θα διεκδικήσουν τον κερδοφόρο οδικό άξονα. Από τον μακρύ, όπως φαίνεται, κατάλογο άνω των 10 υποψηφίων, θα φανεί ποιοι διεθνείς επενδυτές θα αναμετρηθούν για τον αστικό αυτοκινητόδρομο και τα «χρυσά» του διόδια, αλλά και ποιες συμμαχίες «χτίζονται» στα θεμέλια του μεγάλου διαγωνισμού.
Οι ελληνικοί όμιλοι πασχίζουν να εξασφαλίσουν ισχυρή συμμετοχή στις κοινοπραξίες που θα «χτυπήσουν» τον οδικό άξονα, κάτι ωστόσο που απαιτεί ισχυρή κεφαλαιακή ενίσχυση και ερμηνεύει και πολλές από τις κινήσεις που οργανώνουν οι μεγάλοι όμιλοι εν όψει της τελικής αναμέτρησης του διαγωνισμού.
Οι υποψήφιοι
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες να δημιουργήσει ένα ανταγωνιστικό σχήμα για τη διεκδίκηση της Αττικής οδού, αφού βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, σε διαπραγματεύσεις με μεγάλο διεθνές επενδυτικό fund.
Στις συμμαχίες αναζητά τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό και η Ιntrakat. Σχετικές συζητήσεις, όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες, έχουν γίνει τόσο με τον όμιλο Κοπελούζου, ο οποίος κατεβαίνει στον διαγωνισμό με την επίσης αυστραλιανή Macquarie όσο και με την πορτογαλική Brisa.
Η Macquarie έχει τοποθετηθεί ήδη στη χώρα μας με την εξαγορά των μετοχών του ΔΕΔΔΗΕ και εμφανίζεται να διαπραγματεύεται την απόκτηση ακόμη και πλειοψηφικού ποσοστού της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, η οποία έχει επιδοθεί σε ένα πρωτοφανές μετοχικό ράλι τις τελευταίες εβδομάδες. Τυχόν μετοχικές εξελίξεις στον μεγαλύτερο ενεργειακό όμιλο της χώρας δεν αποκλείεται να διαφοροποιήσουν τους συμμάχους, αλλά και τις συμμαχίες και στον διαγωνισμό της Αττικής οδού.
Εκτός από την Macquarie, συζητήσεις για πιθανή συνεργασία εμφανίζεται να έχει πραγματοποιήσει η Ιntrakat και με την πορτογαλική Brisa, η οποία διαχειρίζεται το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων της χώρας, ήτοι 1.550 χιλιόμετρα οδικών αξόνων.
Την εταιρεία, η οποία κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά, απέκτησε προ διετίας το ολλανδικό συνταξιοδοτικό ταμείο APG, το κρατικό συνταξιοδοτικό ταμείο της Νότιας Κορέας και η SLAM (ανήκει στον όμιλο Swiss Life) αντί τιμήματος-μαμούθ που ανήλθε στα 3 δισ. ευρώ.
Στους υπόλοιπους ενδιαφερομένους για την Αττική Οδό «κλειδωμένη» εμφανίζεται η σύμπραξη της Μυτιληναίος με τη γαλλική Vinci, ένα σχήμα που δοκιμάστηκε στον διαγωνισμό της Εγνατίας οδού, υποβάλλοντος όμως πολύ χαμηλή προσφορά σε σχέση με το τίμημα ύψους 1,5 δισ., που πρόσφερε η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.
Η Vinci είναι ένας πολυεθνικός κολοσσός. Το χαρτοφυλάκιό της που περιλαμβάνει έργα παραχώρησης αυτοκινητoδρόμων εκτείνεται σε 16 χώρες και εκμεταλλεύεται σχεδόν 4.000 χιλιόμετρα οδικών αξόνων.
Σήμερα, η εταιρεία είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, αλλά και στην Ολυμπία Οδό, η οποία διαχειρίζεται τον άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος.
Mαζί με την ΑΒΑΞ θα διεκδικήσει την Αττική οδό η κοινοπραξία της Ελλάκτωρ, ενώ στο ίδιο σχήμα, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, αναμένεται να ενταχθεί και το γαλλικό επενδυτικό fund Αrdian.
Οι δύο εταιρείες (Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ) είναι και οι υφιστάμενοι μέτοχοι της Αττικής οδού, οι οποίοι με βάση τη σύμβαση θα διαχειρίζονται τον οδικό άξονα έως τον Οκτώβριο του 2024.
Την ίδια στιγμή, ο μεγάλος διαγωνισμός έχει μπει στα ραντάρ και πλήθους άλλων εταιρειών μεταξύ των οποίων είναι η ιταλική Autostrade, με μεγάλη τεχνογνωσία στη διαχείριση αυτοκινητοδρόμων, η οποία συμμετείχε στο παρελθόν στον διαγωνισμό για την εφαρμογή ηλεκτρονικών διοδίων, η καναδική Roadis, η οποία πέρυσι άδειασε την Ελλάκτωρ στον διαγωνισμό της Εγνατίας και αποχώρησε, αλλά και η ισπανική Abertis που διαχειρίζεται πάνω από 8.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων διεθνώς.
Ο διαγωνισμός
Η άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας συνέβαλε πέρυσι στην επανάκαμψη της κυκλοφορίας στην Αττική οδό, η οποία αυξήθηκε κατά 16,83%. Αντίστοιχα, αύξηση παρουσίασε η εταιρεία και στις πωλήσεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 175,78 εκατ., από 151,57 εκατ. ευρώ το 2020. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας παραχώρησης αυξήθηκαν στα 56,6 εκατ. από 47,8 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα τεύχη προκήρυξης, στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν κοινοπραξίες ξένων επενδυτικών ομίλων με κατασκευαστικές εταιρείες που διαθέτουν εμπειρία στη διαχείριση οδικών αξόνων και στην υλοποίηση μεγάλων τεχνικών έργων. Επιτρέπεται, επίσης, η συμμετοχή αμιγώς κατασκευαστικών ομίλων με τουλάχιστον διετή εμπειρία στη διαχείριση οδικών αξόνων αντίστοιχων με την Αττική οδό.
Στην περίπτωση των funds που θα διεκδικήσουν τη νέα σύμβαση, η οποία θα έχει διάρκεια 25 ετών, προβλέπεται πως πρέπει να έχουν υπό διαχείριση ενεργητικό με συνολική αξία τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.
Η Αττική οδός περιλαμβάνει την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων (μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων) και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (μήκους περίπου 13 χιλιομέτρων). Τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, που περιλαμβάνει τμήμα της Λεωφόρου ΝΑΤΟ και εκτείνεται κατά μήκος περίπου πέντε χιλιομέτρων, αποτελεί επίσης τμήμα της Αττικής οδού. Ο οδικός άξονας διαθέτει συνολικά 29 ανισόπεδους κόμβους (26 κατασκευασμένους και τρεις προγραμματισμένους για το μέλλον) με το κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής.
Για την είσπραξη των διοδίων λειτουργούν επί του παρόντος 195 λωρίδες διοδίων σε 39 σταθμούς διοδίων (6 μετωπικούς σταθμούς διοδίων και 33 πλευρικούς σταθμούς διοδίων).
Διαβάστε επίσης:
Άρση μέτρων: Πιστοποιητικά εμβολιασμού και περιορισμοί τέλος – Τι αλλάζει από 1η Μαΐου
4+1 «γραμμές άμυνας» για την αντιμετώπιση της κρίσης ακρίβειας