© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Το κιμπούτς Σάσα (Sasa) είναι περίπου 2 χλμ. από τα σύνορα του Ισραήλ με τον Λίβανο. Ισως γι’ αυτό -και κόντρα στη συντριπτική πλειονότητα αυτών των συλλογικών κοινοτήτων που δημιουργήθηκαν τον περασμένο αιώνα στο Ισραήλ- ξέφυγε από τα όρια της αγροτικής παραγωγής κάνοντας στροφή στη βιομηχανική παραγωγή και κυρίως στην ανάπτυξη τεχνολογιών θωράκισης και προστασίας.
Κάπως έτσι, στα μέσα της δεκαετίας του ’80 προέκυψε η Plasan, μια εταιρεία πλαστικών και πολυμερών που ειδικεύεται στη θωράκιση, κυρίως, οχημάτων.
Μια επιλογή, όπως αποδείχτηκε, πετυχημένη, αφού η Plasan, πατώντας πάνω στην τεχνογνωσία που ανέπτυξε για να ανταποκριθεί στις ανάγκες του Ισραηλινού Στρατού, κατάφερε από μια μικρή μονάδα όπου απασχολούνταν τα μέλη αυτής της συλλογικότητας να εξελιχθεί σήμερα σε παγκόσμια ηγέτιδα δύναμη στον τομέα εφαρμογών επιβίωσης και θωράκισης για τις Ενοπλες Δυνάμεις και Δυνάμεις Ασφαλείας.
Πλέον η εταιρεία με τους περίπου 100 μετόχους-μέλη του κιμπούτς βρίσκεται πίσω από τη νέα προσπάθεια που θα κάνει η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ). Μαζί με το SK Group του επιχειρηματία Σάμι Κατσάβ, έναν πολυσχιδή όμιλο στον χώρο της άμυνας που, μεταξύ άλλων, κατασκευάζει ελαφρύ φορητό οπλισμό, όπως τα γνωστά πυροβόλα Uzi, και τον Ελληνα επιχειρηματία Αριστείδη Γλύνη εξαγόρασαν από το Δημόσιο την περασμένη άνοιξη το κουφάρι της πάλαι ποτέ κραταιάς επιχείρησης υποσχόμενοι την αναγέννησή της.
Ο κ. Ζιβ, διευθύνων σύμβουλος της Plasan και μέλος του Δ.Σ. της νέας ΕΛΒΟ, τονίζει ότι πρόκειται για μια στρατηγική και μακροπρόθεσμη επένδυση της ισραηλινής εταιρείας μη κρύβοντας ότι μπορεί να αποτελέσει και για την ίδια το πάτημα για μεγαλύτερη επέκταση. «Για εμάς, η ΕΛΒΟ είναι το κλειδί εισόδου σε νέες αγορές και γι’ αυτό είμαστε αποφασισμένοι να τη στηρίξουμε και να παράσχουμε κάθε βοήθεια», σημειώνει. «Μέσω της ΕΛΒΟ θέλουμε να αναπτύξουμε περισσότερες ικανότητες και λύσεις από αυτές που έχουμε στο Ισραήλ. Η ΕΛΒΟ είναι περισσότερο στην αυτοκίνηση, όχι στη θωράκιση. Οπότε αυτό το κομμάτι θέλουμε να το αναπτύξουμε περισσότερο», προσθέτει.
Σύμφωνα με τον κ. Ζιβ, στρατηγικός στόχος είναι η ΕΛΒΟ να καταστεί μεγάλο όνομα και asset στη συναρμολόγηση και κατασκευή οχημάτων κυρίως στην αμυντική βιομηχανία αλλά και σε πολιτικές ή ημιπολιτικές, όπως τις χαρακτηρίζει ο ίδιος, εφαρμογές. «Γενικά όμως επικεντρωνόμαστε στον αμυντικό κλάδο, γιατί αυτό ξέρουμε να κάνουμε καλύτερα».
Τα πρώτα βήματα
Η νέα ΕΛΒΟ κάνει ήδη τα πρώτα της βήματα. «Είμαστε ακόμα στην αρχή. Η μεταβίβαση έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο. Εχουμε στρατολογήσει στελεχικό δυναμικό σε θέσεις-κλειδιά και γενικά είμαστε σε μια διαδικασία αργή αλλά σταθερή να ξαναχτίσουμε την εταιρεία. Η πρόβλεψή μας όταν πήραμε την εταιρεία ήταν ότι για τα πρώτα δύο χρόνια δεν θα υπάρχει σημαντική δραστηριότητα. Σας διαβεβαιώνω όμως ότι ήρθαμε να επενδύσουμε στην Ελλάδα και την ΕΛΒΟ έχοντας μακροπρόθεσμη στρατηγική», αναφέρει ο κ. Ζιβ.
Σημειωτέον ότι η Plasan και η κρατική ΕΛΒΟ είχαν συνεργαστεί στις αρχές του 2000 για τη θωράκιση των οχημάτων Humvees που είχαν προμηθευτεί τότε οι Ενοπλες Δυνάμεις και συναρμολογήθηκαν στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης. Η ισραηλινή εταιρεία είχε παράσχει τα κιτ θωράκισης των οχημάτων. «Δυστυχώς, η ΕΛΒΟ από εκεί και μετά πήρε την κάτω βόλτα. Εκείνη την εποχή ήταν μια σημαντική εταιρεία με πολύ έργο. Θέλουμε να φέρουμε ξανά εκείνες τις ημέρες», λέει ο κ. Ζιβ.
Μόλις τον περασμένο μήνα καθήκοντα γενικού διευθυντή της ΕΛΒΟ, του ανθρώπου δηλαδή που θα τρέξει το πρότζεκτ στην Ελλάδα, ορίστηκε ο κ. Δημήτρης Αγγελόπουλος, ο οποίος κατείχε τα τελευταία χρόνια θέσεις διοίκησης στον γερμανικό όμιλο ThyssenKrupp Marine Systems.
«Αμεσος στόχος είναι να επαναφέρουμε το εργοστάσιο σε επιχειρησιακή θέση ώστε να μπορέσουμε να αναλάβουμε δουλειές διεθνώς. Προς το παρόν εξετάζουμε τι είναι λειτουργικό και τι όχι, τι μπορεί να αξιοποιηθεί, τις επενδύσεις που χρειάζονται για τον μηχανολογικό εξοπλισμό, τις απαραίτητες πιστοποιήσεις ώστε να ξαναλειτουργήσει το εργοστάσιο. Ολα αυτά τρέχουν. Με την ανάληψη των πρώτων πρότζεκτ θα στήσουμε και τις αντίστοιχες γραμμές παραγωγής και φυσικά θα προχωρήσουμε σε προσλήψεις προσωπικού», λέει ο κ. Αγγελόπουλος.
«Το πραγματικό ερώτημα δεν είναι πότε θα είμαστε έτοιμοι να επαναλειτουργήσουμε το εργοστάσιο, αλλά πότε θα είμαστε σε θέση να φέρουμε παραγγελίες σε αυτό», τονίζει ο κ. Ζιβ και συνεχίζει: «Και οι δύο εταιρείες μέτοχοι, η Plasan και η SK Group, στηρίζουμε την ΕΛΒΟ και μπορούμε ακόμα και την επόμενη μέρα που θα κλείσει ένα μεγάλο συμβόλαιο να μεταφέρουμε τα μέσα και την τεχνογνωσία ώστε η εταιρεία να πετύχει. Αυτή δεν είναι μια περίπτωση νέας εταιρείας που δεν έχει κάπου να βασιστεί. Ολη η οικογένεια θα προσπαθήσει με κάθε μέσο να στηρίξει το νέο μέλος της. Επομένως, το ζητούμενο είναι η λήψη των πρώτων παραγγελιών και ήδη έχουμε ξεκινήσει συζητήσεις με παλιούς πελάτες αλλά και δυνητικούς».
Το ατού των εξαγωγών
Η στόχευση, όπως εξηγεί ο ίδιος, είναι τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Εχοντας μάλιστα ως εμπειρία το πετυχημένο εξωστρεφές μοντέλο της Plasan Sasa ο κ. Ζιβ δεν κρύβει ότι κυρίαρχος στόχος πρέπει να είναι οι διεθνείς αγορές. «Η προοπτική για την ΕΛΒΟ, όπως εμείς το βλέπουμε, δεν περιορίζεται μόνο στην Ελλάδα, αλλά πατά και στις καλές διμερείς σχέσεις που αναπτύσσει η χώρα. Τελικά, ο σκοπός της ελληνικής κυβέρνησης ήταν να πουλήσει τα πάγια της ΕΛΒΟ ώστε να την επαναφέρει στη ζωή και να πάρει μια καλή θέση. Αυτό θέλουμε κι εμείς. Και θεωρούμε ότι η κυβέρνηση με τις καλές διμερείς σχέσεις που αναπτύσσει μπορεί να βοηθήσει στο κομμάτι των εξαγωγών».
Τονίζει δε ότι η Ελλάδα δυνητικά μπορεί να εξελιχθεί σε σημαντική πύλη εξαγωγών προς όλο τον κόσμο για την Plasan.
«Το Ισραήλ είναι ένα κράτος που δεν έχει ανοιχτές σχέσεις με πολλές χώρες στη Μέση Ανατολή, στην Αφρική – έχουμε προβλήματα στις σχέσεις μας και με κάποιες χώρες στην Ασία. Ως ελληνική εταιρεία, όμως, πιστεύω ότι μπορούμε να επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας στο εξωτερικό. Γενικά, πάντως, δεν θέλουμε να εξαρτιόμαστε από μία χώρα. Αυτή είναι η κληρονομιά μας. Πάνω από το 90% του κύκλου εργασιών της Plasan σήμερα προέρχεται από εξαγωγές. Οπότε ξέρουμε πώς να λειτουργούμε ανά τον κόσμο. Επίσης, και η περίπτωση του SK Group είναι παρόμοια. Γι’ αυτό θεωρώ ότι μαζί μπορούμε να προσθέσουμε σημαντική αξία στην ΕΛΒΟ και την περιοχή της Θεσσαλονίκης και να δημιουργήσουμε μια σημαντική εταιρεία με διεθνή προσανατολισμό».
Οχι βέβαια ότι η ΕΛΒΟ δεν θα προσπαθήσει να έχει ρόλο και να συμμετέχει στις ελληνικές προμήθειες, όπως έκανε παλιά ως κρατικό σχήμα. Ηδη το υπουργείο Εθνικής Αμυνας φαίνεται να δρομολογεί την αντικατάσταση 10.000 οχημάτων Mercedes και Steyr των Ενόπλων Δυνάμεων. Ο κ. Αγγελόπουλος δεν κρύβει ότι η εταιρεία είναι ανοιχτή σε κάθε συνεργασία ώστε να αναλάβει την παραγωγή, με τη στήριξη, πάντα, των μετόχων.
Ο κ. Ζιβ, πάντως, επιμένει ότι το κλειδί είναι οι εξαγωγές, κάτι που έχει μεταμορφώσει και την ίδια την Plasan.
«Πέρυσι ολοκληρώσαμε την παράδοση 1.100 κιτς στην Thales Australia για ένα όχημα που ονομάζεται Hawkei και είναι το νέο ελαφρύ θωρακισμένο όχημα των Αυστραλιανών Ενόπλων Δυνάμεων», αποκρίνεται όταν ρωτάμε για τους σημαντικότερους πελάτες που έχει η εταιρεία την οποία διοικεί.
«Επίσης, πουλάμε και σε άλλες χώρες όπως η Νότια Κορέα. Ακόμη, έχουμε συνεργασία με τους σημαντικότερους OEMs (Original Equipment Manufacturers) στην Ευρώπη. Η ευρωπαϊκή αγορά είναι σημαντική για εμάς. Εχουμε σημαντική παρουσία στη Βρετανία, στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Σε όλες αυτές τις χώρες κάνουμε το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεών μας. Επειτα έχουμε και πελάτες στην Απω Ανατολή. Γενικά, η Plasan είναι μια εταιρεία που εργάζεται ως προμηθεύτρια των ΟΕΜs, οπότε διατηρούμε καλές σχέσεις με πολλούς από αυτούς. Γι’ αυτό και υπογραμμίζω τις προοπτικές που μπορεί να έχει η ΕΛΒΟ μέσω των συνδυαστικών ικανοτήτων που μπορούν να αναπτυχθούν μέσω αυτής. Μπορούμε να γίνουμε υπεργολάβοι των ΟΕΜs, που με τη σειρά τους μπορούν να αποκτήσουν μια τοπική προστιθέμενη αξία».
Η πορεία
H Plasan ξεκίνησε στα τέλη του 1985.
«Την πρώτη δεκαετία δουλέψαμε κυρίως στο Ισραήλ φτιάχνοντας αρκετά συστήματα για τον Ισραηλινό Στρατό. Θέλαμε όμως να βγούμε από τα στενά όρια της χώρας κι έτσι από τα μέσα του ’90 στραφήκαμε στο εξωτερικό. Από τις αρχές του 2000 μάλιστα κάναμε πολλές εξαγωγές τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ», εξιστορεί ο κ. Ζιβ.
Το μεγάλο μπαμ στην παγκόσμια αγορά το έκανε όταν οι ΗΠΑ αναζητούσαν μια λύση να προστατεύσουν το προσωπικό τους στους ανορθόδοξους πολέμους του Ιράκ και του Αφγανιστάν. Οι λύσεις που είχε ήδη αναπτύξει η εταιρεία για τις ανάγκες του Ισραηλινού Στρατού στη θωράκιση των οχημάτων της απέφεραν χρυσά συμβόλαια με τον Αμερικανικό Στρατό, με τον ετήσιο κύκλο εργασιών της να ξεπερνά τα 4 δισ. σέκελ (1,1 δισ. δολάρια) το 2009. «Ημασταν πολύ πετυχημένοι στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια των πολέμων στο Ιράκ και το Αφγανιστάν γιατί είχαμε έτοιμες, ώριμες λύσεις για τις αμερικανικές κατασκευάστριες εταιρείες οχημάτων (OEMs). Ετσι τους βοηθήσαμε να ανταποκριθούν σε αυτά που ζητούσε ο Αμερικανός Στρατός και το Σώμα των Πεζοναυτών», εξηγεί ο κ. Ζιβ.
Η αποχώρηση των αμερικανικών στρατευμάτων από το Ιράκ και το Αφγανιστάν επέφερε πλήγμα, αναγκάζοντας ωστόσο την ίδια να μετασχηματιστεί από εταιρεία που απλώς κατασκευάζει τη θωράκιση οχημάτων άλλων εταιρειών σε πάροχο θωρακισμένων οχημάτων, κυρίως μεταφοράς προσωπικού, και όχι μόνο.
«Μετά την εμπειρία του πολέμου στο Ιράκ και το Αφγανιστάν καταλάβαμε ότι όλος ο κόσμος άρχισε να στρέφεται πλέον από τα φορτηγά στα θωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (σ.σ.: APCs). Και μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Κριμαία το 2014 ξαφνικά όλος ο κόσμος άλλαξε. Το επίπεδο προστασίας που απαιτείται είναι ακόμα υψηλότερο σε σχέση με πριν. Οπότε έχουμε επικεντρωθεί στο κομμάτι αυτό, θωρακίζοντας APCs και πολεμικά οχήματα Πεζικού και έχουμε εξελιχθεί παγκόσμιος leader».
Μέτοχοι της εταιρείας είναι το κιμπούτς Σάσα όπου διαμένουν περίπου 100 οικογένειες. Η εταιρεία απασχολεί περίπου 1.300 εργαζομένους, συμπεριλαμβανομένων 650 στις ΗΠΑ και 180 στη Γαλλία, όπου διατηρεί θυγατρικές.
Διαβάστε ακόμα:
«Αλμυρό» ψωμί: Τι προκαλεί ράλι στην τιμή του σιταριού (γραφήματα)
Οι 15 κίνδυνοι για την ελληνική οικονομία – Aνεξάρτητα από τον κορωνοϊό
Κορωνοϊός: 4+1 σημαντικά ερωτήματα για τη χορήγηση 3ης δόσης των εμβολίων