© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Συνολικά κεφάλαια περίπου 1,5 δισ. ευρώ αναμένεται να κινητοποιήσουν τα δύο «εθνικά έργα logistics» καθώς μετρά αντίστροφα ο χρόνος για να προκηρυχθούν από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ. Το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής (ΕΠΠΑΦΥ) και η δημιουργία του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΘΕ) στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου αναμένεται να παίξουν καταλυτικό ρόλο στον σχεδιασμό για τις υποδομές logistics και δικτύων με στόχο την καλύτερη διασύνδεση της χώρας με το εξωτερικό. Κάτι που φάνηκε ιδιαίτερα στις πρόσφατες βολιδοσκοπήσεις που έγιναν μέσω των επιχειρηματικών αποστολών και των διμερών επαφών σε Σερβία και Ινδία αντίστοιχα, όπου υπογραμμίστηκε η δυνατότητα της Ελλάδας να καταστεί πύλη εισόδου και εξόδου προϊόντων από και προς την Κεντρική Ευρώπη.
Οι δύο διαγωνισμοί αναμένεται να προκηρυχθούν το επόμενο χρονικό διάστημα, ενώ ήδη ξεκινούν οι επαφές με επίδοξους επενδυτές. Εκτιμάται ότι οι δύο επενδύσεις που θα κληθούν να κάνουν οι παραχωρησιούχοι θα ξεπεράσουν τα 250 εκατ. ευρώ, εντούτοις υπολογίζεται ότι θα κινητοποιήσουν συνολικά κεφάλαια έως 1,5 δισ. ευρώ μέσα από ένα πλέγμα ιδιωτικών επενδύσεων για την πλήρη ανάπτυξη και λειτουργία τους.
«Η δημιουργία των επιχειρηματικών πάρκων νέας γενιάς στη Φυλή και στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη θα αναβαθμίσει αισθητά τον κλάδο logistics και θα συμβάλει στην καθιέρωση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου για τα Βαλκάνια και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», λέει ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτης Σταμπουλίδης. Παράλληλα, όμως, αναμένεται να αλλάξουν την εικόνα και των δύο πόλεων, οργανώνοντας αφενός το «χάος» που επικρατεί σήμερα στο κομμάτι της διαμεταφοράς και αποδίδοντας αφετέρου κρίσιμους χώρους για αστικές αναπλάσεις από την άλλη.
«Εκτός από τα προφανή οικονομικά οφέλη, τα δύο νέα κέντρα logistics σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα συνεισφέρουν στην αποσυμφόρηση βασικών οδικών αξόνων και στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης», λέει ο κ. Σταμπουλίδης. «Ειδικότερα, όταν ολοκληρωθεί ο νέος υποδοχέας στη Φυλή που θα φιλοξενήσει τις διαμεταφορικές επιχειρήσεις που λειτουργούν τώρα στον Ελαιώνα, 4.000 φορτηγά ημερησίως θα μετατοπιστούν από τον αυτοκινητόδρομο του Κηφισού, ο οποίος παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλό κορεσμό, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται καθημερινά χιλιάδες πολίτες. Σε συνδυασμό με την ανάπτυξη κέντρου logistics στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, επίσης με σιδηροδρομική σύνδεση και αντίστοιχες εγκαταστάσεις συνδυασμένης μεταφοράς, περισσότερα από 300 φορτηγά που κυκλοφορούν καθημερινά στον οδικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης και αντιστοιχούν στο 20% του σημερινού φόρτου θα μετατοπιστούν στον σιδηρόδρομο με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη».
Η Φυλή
Πιο ώριμος για προκήρυξη είναι ο διαγωνισμός επιλογής παραχωρησιούχου για το Επιχειρηματικό Πάρκο της Φυλής μετά τη θετική γνωμοδότηση που έλαβε από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων & Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) σχετικά με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) του πάρκου. Πλέον ο διαγωνισμός, που το ΤΑΙΠΕΔ θα διενεργήσει για λογαριασμό του Δήμου Φυλής, αναμένεται να έχει προκηρυχθεί ως τα μέσα Απριλίου. Στόχος του θα είναι η επιλογή του παραχωρησιούχου που θα αναλάβει την κατασκευή του πάρκου, το οποίο θα φιλοξενήσει σχεδόν 400 εταιρείες, το σύνολο των μεταφορέων που σήμερα φιλοξενούνται στον Ελαιώνα – και όχι μόνο. Το έργο κατασκευής των υποδομών του Επιχειρηματικού Πάρκου έχει προϋπολογιστεί από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων. Δέσμευση του επενδυτή θα είναι να φτιάξει τον χώρο των πρακτορείων που θα αναπτυχθεί σε έκταση 80 στρεμμάτων και θα έχει επιπλέον 200 στρέμματα να αξιοποιήσει, όπως έχει σχεδιάσει, σε έναν οργανωμένο υποδοχέα που θα έχει σιδηρόδρομο και οδικές συνδέσεις με δυνατότητα logistics.
Παράλληλα, θα διατεθούν 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης με τη μορφή κινήτρων στις επιχειρήσεις του Ελαιώνα για τη μετακίνησή τους στο Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής. Το τελευταίο θα είναι το πρώτο «πράσινο» Επιχειρηματικό Πάρκο της χώρας και θα αναπτυχθεί σε ακίνητο περίπου 450 στρεμμάτων στην περιοχή Σπηλιές του Δήμου Φυλής. Το εν λόγω ακίνητο είναι προνομιούχο από άποψη εγγύτητας στον αστικό ιστό της Αθήνας και του Πειραιά, καθώς και σε βασικά δίκτυα (σιδηροδρομικό δίκτυο, κόμβο ΕΟ Αθηνών – Λαμίας και Αθηνών – Κορίνθου με Αττική οδό, Λιμένα Πειραιά, Λιμένα Ελευσίνας, Λιμένα Λαυρίου), αλλά και το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Επίσης, η ευρύτερη περιοχή διαθέτει εν γένει σημαντικές εκτάσεις που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες logistics και βρίσκονται επί του μεγαλύτερου χερσαίου συγκοινωνιακού κόμβου της Αττικής, αφού από τον κόμβο Αττικής Οδού και Περιφερειακής Αιγάλεω διέρχεται και ο Σιδηροδρομικός Αξονας από Πελοπόννησο και Σ.Σ. Θριασίου προς Β. Ελλάδα και Ειδομένη – Προμαχώνα, όπως και η παρακαμπτήριος προς ΕΛΠΕ και Ικόνιο PCT-COSCO. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι να δομηθούν σε οργανωμένους υποδοχείς.
Μόχλευση 1 δισ. και οφέλη
Στο ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι η δημιουργία του θα μοχλεύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ ιδιωτικές επενδύσεις. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής θα ανακουφίσει σημαντικά το κυκλοφοριακό στον Κηφισό, αφού θα απομακρύνει από τον συγκεκριμένο οδικό άξονα περίπου 4.000 φορτηγά που κινούνται ημερησίως από και προς το πάρκο του Ελαιώνα – Βοτανικού.
Επίσης, η σιδηροδρομική σύνδεση που θα προσφέρει εκτιμάται ότι θα απαλλάξει περίπου 300 ημερήσιες μετακινήσεις φορτηγών αυτοκινήτων επί του οδικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, θα συμβάλλει στην εξυγίανση και ανάπτυξη της περιοχής του Βοτανικού, η οποία θα απαλλαγεί από το σημερινό χάος μέσω της δημιουργίας άλλων χρήσεων και επενδύσεων. Επειτα εκτιμάται ότι θα ενισχύσει το προφίλ της χώρας μας ως παγκόσμιας πύλης logistics προσελκύοντας σημαντικές ξένες επενδύσεις.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, ο επενδυτής-παραχωρησιούχος θα πρέπει να έχει οριστεί ως το τέλος της χρονιάς ώστε έως το 2026 να έχουν ετοιμαστεί οι υποδομές που δρομολογούνται για τα 80 στρέμματα προκειμένου να εγκατασταθούν οι μεταφορικές εταιρείες. Στόχος είναι μέσα στο 2026 να έχουν φύγει και όλοι οι μεταφορείς από τον Ελαιώνα. Για τα υπόλοιπα έργα που πιθανόν να θέλει ο επενδυτής (καταλύματα κ.λπ.) χρονοδιάγραμμα δεν έχει τεθεί.
Το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου
Περίπου το ίδιο χρονοδιάγραμμα έχει και το project για τη δημιουργία του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΘΕ) στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, αν και εκτιμάται ότι ο διαγωνισμός δεν μπορεί να ξεκινήσει νωρίτερα από το καλοκαίρι. Η σημαντικότητα της συγκεκριμένης επένδυσης, πάντως, είναι εξίσου μεγάλη. Μάλιστα υπάρχει η εκτίμηση ότι πιθανόν οι ίδιοι επενδυτές να ενδιαφερθούν και για τα δύο έργα, καθώς μπορούν να δημιουργήσουν σημαντικές συνεργίες μέσω της διασύνδεσής τους στον άξονα Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Βαλκάνια – Κεντρική Ευρώπη.
Το ΕΚΕΘΕ θα αναπτυχθεί στο πρώην Στρατοπέδο Γκόνου, έκτασης 672 στρεμμάτων, με στόχο να αποτελέσει ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο εθνικής εμβέλειας. Το κέντρο θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων. Και σε αυτό η τοποθεσία του θα παίξει σημαντικό ρόλο, μια και η εγγύτητα του ακινήτου με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία Οδό και την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και η γειτνίασή του με τα Βαλκάνια του προσδίδουν σημαντικά γεωστρατηγικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τη σχεδιαζόμενη ανάπτυξη και τις προβλεπόμενες χρήσεις. Σημειωτέον ότι το πρώην στρατόπεδο καταλαμβάνει στρατηγική θέση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, ευρισκόμενο σε κοντινή απόσταση με σημαντικούς οδικούς, σιδηροδρομικούς και ακτοπλοϊκούς κόμβους. Ειδικότερα, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 3 χλμ. από την Εγνατία Οδό και 500 μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή.
Ο διαγωνισμός, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να έχει ξεκινήσει στο β’ εξάμηνο της χρονιάς. Προς το παρόν εκκρεμούν η σύνταξη όλων των απαραίτητων μελετών (πολεοδομικές, περιβαλλοντικές, συγκοινωνιακές και λοιπές τεχνικές μελέτες), η ολοκλήρωση των εργασιών απομάκρυνσης πολεμικού υλικού από το υπέδαφος, η έναρξη κατασκευής των νέων στρατιωτικών αρτοποιείων και, τέλος, η μετεγκατάσταση αυτών που λειτουργούν στον σχετικό χώρο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η επιλογή του αναδόχου για την αξιοποίηση του ακινήτου θα ολοκληρωθεί κατά πάσα πιθανότητα μέσα στο 2025, οπότε και θα γίνει η μετεγκατάσταση των αρτοποιείων του Ελληνικού Στρατού. Ηδη για τον σκοπό αυτό έχει διασφαλιστεί χρηματοδότηση από το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ύψους 2 εκατ. ευρώ. Πάντως, σχεδόν ταυτόχρονα με το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής αναμένεται να ξεκινήσει και το ΕΚΕΘΕ. Τον διαγωνισμό θα διενεργήσει το ΤΑΙΠΕΔ εκ μέρους της ΓΑΙΑΟΣΕ. Ο προϋπολογισμός του θα είναι γύρω στα 250 εκατ. ευρώ.
Επαφές με επενδυτές και παρουσιάσεις
Τα δύο μεγάλα έργα, όπως και όλο το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων, αναμένεται να παρουσιάσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ κατά την προσεχή έκθεση MIPIM 2024, η οποία διεξάγεται από τις 12 μέχρι τις 15 Μαρτίου 2024 στις Κάννες, με την παρουσία σημαντικών ελληνικών εταιρειών από το οικοσύστημα ακινήτων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι και για τα δύο μεγάλα έργα ήδη έχουν ξεκινήσει συζητήσεις τόσο με γνωστούς παίκτες στον χώρο των logistics στη χώρα μας όσο και με διεθνείς παίκτες που ακολουθούν μία επιθετική πολιτική επέκτασης. Οι ίδιες πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν πως ήδη έχουν κλειστεί σχετικά ραντεβού με ενδιαφερόμενους επί γαλλικού εδάφους.
Εργα 3,5 δισ. στο ΤΑΙΠΕΔ
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ έχει εξελιχθεί σε σημαντικό κλειδί για την ωρίμαση και διενέργεια διαγωνισμών σε μία σειρά από projects, βοηθώντας στην επίσπευση των διαδικασιών. Μόλις προ ημερών ο επικεφαλής της Πάνος Σταμπουλίδης υπέγραψε με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τη σύμβαση για την ωρίμαση και τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας για την αποκατάσταση των χώρων και των κτιρίων εστίασης και φιλοξενίας εντός του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι.
«Η Πολιτεία έχει εμπιστευτεί στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) την ωρίμαση κρίσιμων έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία θα κάνουν την οικονομία μας ανταγωνιστικότερη και τις υποδομές της χώρας μας ανθεκτικότερες. Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που διαθέτει το ΤΑΙΠΕΔ, η μονάδα έχει αναλάβει την προετοιμασία και δημοπράτηση έργων στρατηγικής σημασίας με προϋπολογισμό 3,5 δισ. ευρώ, προς όφελος της κοινωνίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και του περιβάλλοντος», τονίζει ο κ. Σταμπουλίδης.
Διαβάστε ακόμη
«The K-Project»: Η βίλα αριστούργημα του Τσίλερ στην Κηφισιά που έγινε co-working space
Απόβαση των ξένων brands (και) τη διετία 2024-2025 (pics)
Δημήτρης Καιρίδης: Στα σκαριά έξι συμφωνίες για εισαγωγή εργαζομένων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ