Κανένα έργο υποδομής του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ), που θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), δεν θα παραδοθεί στους ιδιώτες, όπως τόνισε ο αρμόδιος υπουργός, Σπήλιος Λιβανός, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του Μέρα25 Κρίτωνα Αρσένη.
Αναλύοντας το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα κινηθούν τα ΣΔΙΤ του ΥΠΑΑΤ, τόνισε ότι τα εν λόγω έργα θα συγχρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης και το Πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ 2.0, υπογραμμίζοντας ότι θα υλοποιηθούν ως μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η αποπληρωμή του ιδιωτικού φορέα να γίνει σε βάθος χρόνου μετά την έναρξη λειτουργίας τους, βάσει προκαθορισμένων προδιαγραφών αποτελέσματος από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Εν συνεχεία ο κ. Λιβανός είπε ότι οι οικονομοτεχνικές μελέτες, καθώς και η σύνταξη των Αρχικών Επενδυτικών Σχεδίων έγιναν τηρώντας όλες τις διαδικασίες νομιμότητας, όπως αυτές ορίζονται από τον Νόμο περί Προμηθειών, με διαγωνισμούς και με μικρότερο από το ανώτερο προβλεπόμενο κόστος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η μορφή των συμπράξεων θα έχουν την εξής μορφή:
-(α) Μελέτης
– (β) Κατασκευής
– (γ) Χρηματοδότησης
– (δ) Λειτουργίας
– (ε) Συντήρησης με 100% πληρωμές διαθεσιμότητας.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Υπουργείου «το όφελος της κατασκευής των αρδευτικών έργων μέσω ΣΔΙΤ είναι προφανές, αφού αποφεύγονται οι χρονοβόρες διαδικασίες των Δημοσίων Συμβάσεων και με την αποπληρωμή του ιδιώτη σε βάθους χρόνου εξασφαλίζεται η καλή κατασκευή και λειτουργία του έργου, με απώτερα οφέλη: την ορθολογικότερη χρήση του νερού και την μείωση των απωλειών με την εισαγωγή προηγμένων αρδευτικών συστημάτων και πρακτικών την αύξηση της αποδοτικότητας των καλλιεργειών και κατά συνέπεια τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του αγροτικού τομέα το μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής».
Σε ό,τι έχει να κάνει με τον χρόνο λειτουργίας των έργων, ο κ. Λιβανός ανέφερε ότι από τους ιδιώτες εκτιμάται στα 20-30 χρόνια, με κατά μέσο όρο τα 25 έτη.
Μιλώντας για το θέμα των ΟΕΒ, επισήμανε πως πραγματοποιείται διαβούλευση στην οποία υπάρχει μεγάλη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων. Αυτό γίνεται καθώς -όπως είπε- το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, είναι πλέον ξεπερασμένο, χωρίς να διαθέτει τις κατάλληλες προβλέψεις και χωρίς να παρέχει τα κατάλληλα εργαλεία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και των σύγχρονων προκλήσεων, όπως της κλιματικής κρίσης, αλλά και τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των ΟΕΒ, όπου απαιτείται.
Κατά την ομιλία του, ο κ. Λιβανός σημείωσε ότι εξετάζεται ένα ολοκληρωμένο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας του τομέα των δημόσιων αρδευτικών δικτύων, το οποίο αφενός θα αντιμετωπίζει τα διαπιστωμένα προβλήματα του τομέα και των φορέων που δραστηριοποιούνται εντός αυτού κι αφετέρου θα υποστηρίζει την ανάπτυξη του, μέσω της υλοποίησης και συντήρησης εγγειοβελτιωτικών έργων, της προσέλκυσης ιδιωτικών και δημοσίων επενδύσεων, καθώς και της εφαρμογής αποτελεσματικών πρακτικών ορθολογικής διαχείρισης του αρδευτικού νερού, προς όφελος του περιβάλλοντος και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής γεωργίας.
Παράλληλα, δήλωσε ότι έχει γίνει μακροχρόνιος σχεδιασμός δημιουργίας Αγρο – περιβαλλοντικών υποδομών (φράγματα, λιμνοδεξαμενές, έξυπνα αρδευτικά δίκτυα, εγγειοβελτιωτικά έργα, έργα εξοικονόμησης ενέργειας κλπ).
Πλαίσιο το οποίο, όπως τόνισε, υλοποιεί ήδη το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Υποδομών Αγροτικής Ανάπτυξης και μετριασμού των επιπτώσεων από την κλιματική αλλαγή με την ονομασία «ΗΣΙΟΔΟΣ» αλλά και σειρά εγγειοβελτιωτικών έργων μέσω της δράσης 4.3.1 «Υποδομές Εγγείων βελτιώσεων» του ΠΑΑ 2014-2020 προϋπολογισμού 2,2 εκατ. ευρώ, τα οποία επιτυγχάνουν εξοικονόμηση νερού πολύ περισσότερο από το 10% των κριτηρίων ένταξης τους στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ).
Μιλώντας για τα προκηρυσσόμενα έργα ο κ. Λιβανός υπογράμμισε ότι συμβαδίζουν με τις γενικές κατευθύνσεις των σχεδίων Διαχείρισης Υδατικών Πόρων ΛΑΠ της χώρας, τα οποία βρίσκονται υπό αναθεώρηση και υπό ανάδραση με βάση και τον σχεδιασμό αυτό.
Τέλος, επισήμανε ότι θα τηρηθούν όλες οι προβλεπόμενες περιβαλλοντικές προϋποθέσεις σε όποιο στάδιο αυτό απαιτείται συμπληρώνοντας πως οι ήδη υπάρχοντες περιβαλλοντικοί όροι θα επικαιροποιηθούν και θα αναθεωρηθούν, με βάση τον νέο σχεδιασμό και την ισχύουσα νομοθεσία και διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, κάτι που θα γίνει πριν την Δημοπράτηση των έργων.
Διαβάστε ακόμη:
Ιστορική αμυντική συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας και αγορά 3+1 φρεγατών Belharra
BofA: Προς τη σωστή κατεύθυνση οι ελληνικές τράπεζες – Οι τιμές στόχοι
Θεσσαλονίκη: Τα projects που αλλάζουν την εικόνα στη «βασίλισσα του Βορρά» (pics)