Τους περιορισμούς των πόρων στην κατασκευή των έργων που επανέφερε πρόσφατα στην δημόσια συζήτηση, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος προκειμένου να προχωρήσουν κρίσιμες υποδομές της χώρας, ενστερνίζονται και οι Έλληνες κατασκευαστές.
Η αύξηση των επιτοκίων και του πληθωρισμού αλλά και η μείωση των διαθέσιμων εθνικών πόρων καθώς οι ανάγκες της χώρας συνεχώς μεγαλώνουν, δημιουργούν μεγάλες αβεβαιότητες για την τύχη με τον κατάλογο των έργων που δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Το πιο πρόσφατο κρούσμα αυτής της πραγματικότητας, αποτελεί η επέκταση της Λ. Κύμης, ένα έργο ύψους 350 εκατ. για το οποίο αν και υπάρχει προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ- ΑΚΤΩΡ-ΙNTRAKAT, εντούτοις αναζητούνται οι πόροι της χρηματοδότησής του. Αντίστοιχα, παραδείγματα υπάρχουν και στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που προκήρυξε μαζικά η προηγούμενη κυβέρνηση.
Δυσμενές περιβάλλον
Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος των κατασκευών περιέγραψε χθες από την Θεσσαλονίκη ο κ. Ντίνος Μπενρουμπή διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ, ο οποίος σε εκδήλωση για τα έργα υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα έκανε λόγο για διαγκωνισμό και «διαγωνισμό» έργων, σχετικά με το ποια από αυτά θα υλοποιηθούν. Όπως ανέφερε το στέλεχος της Μυτιληναίος, τα έργα σήμερα βρίσκονται σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον λόγω ανατίμησης των υλικών, της δυσκολίας στην εξεύρεση εργατικού δυναμικού και της γενικότερης ακρίβειας.
Αυτό όπως σημείωσε, μειώνει και το όριο των υποδομών που μπορούν να εκτελεστούν, με αποτέλεσμα τα έργα να διαγκωνίζονται μεταξύ τους γιατί τα λεφτά που υπάρχουν δεν είναι απεριόριστα. Είτε είναι εθνικοί πόροι, είτε είναι λεφτά ιδιωτών είτε ακόμη και λεφτά των ελληνικών συστημικών τραπεζών.
Ο κ. Μπενρουμπή αναφέρθηκε μάλιστα και στον διαγωνισμό για το μεγάλο τμήμα μήκους 157χιλιομέτρων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης για το οποίο υπάρχει έντονη φημολογία για διεργασίες μεταξύ κυβέρνησης και εργοληπτών προκειμένου να προχωρήσει. «Οσονούπω θα ανοίξουν οι προσφορές για τον ΒΟΑΚ και θα ανατεθεί ένα έργο που θα κοστίσει από 1,6 έως 2 δισεκατομμύρια με σύμβαση παραχώρησης» είπε χθες ο κ. Μπενρουμπή.
Αυτό όμως σημαίνει πολύ μεγάλη ρευστότητα τόσο από τον ιδιώτη που θα το πάρει, όσο και από τις τράπεζες που θα το χρηματοδοτήσουν, τόνισε.
Η Αττική έχει φρακάρει
Ειδικά για την Αττική που τις προηγούμενες μέρες ο κ. Ταχιάος μίλησε για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, λέγοντας ότι χώρα μας έχει χάσει μια σημαντική χρηματοδοτική πηγή που είναι το ΕΣΠΑ (έχει πάψει να χρηματοδοτεί πόρους για οδικά έργα), προέβλεψε ότι θα χρειαστεί να γίνουν με χρήματα ιδιωτών και τραπεζών. Ο κ. Μπενρουμπή είπε ότι τα έργα αυτά είναι απαραίτητα καθώς σήμερα η κατάσταση στην Αττική Οδό έχει γίνει απελπιστική. Ο δρόμος έχει φρακάρει και αποστάσεις που πριν από λίγα χρόνια δεν χρειαζόσουν πάνω από 30 λεπτά για να διανύσεις, σήμερα οι οδηγοί χρειάζονται 2 ώρες!
Από την πλευρά του, ο Γενικός Διευθυντής της Intrakat κ. Αναστάσιος Αρανίτης, ο οποίος συμμετείχε στην εκδήλωση, δήλωσε ότι σήμερα το μεγάλο ζήτημα του τεχνικού κόσμου είναι ο τρόπος με τον οποίο θα υλοποιηθούν τα μεγάλα έργα, καθώς οι εθνικοί πόροι είναι περιορισμένοι, ενώ έχει προκύψει και η πολύ σημαντική αύξηση του κόστους των υλικών. Ο ίδιος είπε, ότι είναι μονόδρομος να υπάρξει μία μεγάλη συνεννόηση ανάμεσα στον τεχνικό κόσμο, την πολιτική ηγεσία και την πολιτεία ώστε να βρεθούν συνολικές λύσεις για τα έργα, έτσι ώστε αυτά να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται έγκαιρα, προς όφελος της χώρας.
Έργα 4 δισ. στη Βόρεια Ελλάδα
Σήμερα στη Βόρεια Ελλάδα εκτιμάται ότι προγραμματίζονται και υλοποιούνται έργα συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ. Μεταξύ αυτών είναι μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα, έργα διαχείρισης αποβλήτων, αρδευτικά έργα όπως: το Θεσσαλονίκη – Ορμένιο, Τοξότες Νέα Καβάλη, μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων στην Θεσσαλονίκη και την Καβάλα, οι 17 φοιτητικές εστίες, τα αρδευτικά έργα του Νέστου, το Θεσσαλονίκη –Έδεσσα, το Δράμα -Αμφίπολη κ.α.
Ο κ. Ταχιάος ο οποίος συμμετείχε στην συζήτηση αναφέρθηκε και στις αντιδράσεις που υπάρχουν για το flyover που όπως είπε ξεκίνησε πριν ένα χρόνο με την υπογραφή της σύμβασης με το σχήμα ΜΕΤΚΑ-ΑΒΑΞ. Επανέλαβε ότι θα παραδοθεί στην ώρα του ενώ για το μετρό Θεσσαλονίκης είπε ότι «δεν θα τον πιστέψουν αλλά θα κυκλοφορεί στους δρόμους της πόλης το Νοέμβριο του 2024». Ο υφυπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε ότι απόλυτη προτεραιότητα σε ό,τι αφορά τις επεκτάσεις του έργου είναι οι βορειοδυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης. Τόνισε, μάλιστα, ότι η επέκταση προς τα δυτικά θα χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ, με τις επίσημες ανακοινώσεις, να αναμένονται στις αρχές Ιανουαρίου.
Ο κ. Ταχιάος εξέφρασε όμως για άλλη μια φορά και τον προβληματισμό του για τις ενστάσεις και προσφυγές που αντιμετωπίζουν τα έργα από ομάδα πολιτών. Στην μακριά λίστα φαίνεται ότι έχουν συμπεριληφθεί, πέρα από το flyover για το οποίο υπάρχει και νέα προσφυγή, την Κύμης και τον σταθμό του Ευαγγελισμού της γραμμής 4, το έργο του Κηφισού στην περιοχή των τριών γεφυρών στην Αθήνα, το έργο της διευθέτησης στο ρέμα της Ραφήνας κ.α.
Διαβάστε ακόμα
Loft ισόγεια και διαμερίσματα «τσέπης», η νέα μόδα στο real estate (pics + πίνακας)
«Κεραμίδα»… ΤΑΠ στους αγοραστές ακινήτων
Τι θα απογίνει ο Μπάφετ χωρίς το δεξί του «χέρι»;
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ