Τρεις επιπλέον αιτήσεις για ισάριθμα υδατοδρόμια στα Δωδεκάνησα κατατέθηκαν στις αρχές της εβδομάδας, στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για αδειοδοτήσεις ενός ικανού αριθμού 22 υδατοδρομίων στη γεωγραφική περιοχή του Ν. Αιγαίου, σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα ώστε να στηριχθεί από τη βάση του το όλο εγχείρημα για ένα βιώσιμο και λειτουργικό, συγκοινωνιακό δίκτυο υδροπλάνων.
Ειδικότερα, την περασμένη Δευτέρα κατατέθηκαν οι φάκελοι για τις άδειες ίδρυσης υδατοδρόμιων σε Αγαθονήσι, Τήλο και Κάσο, όπως επιβεβαίωσε άλλωστε την περασμένη Τρίτη σε δηλώσεις του και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι επίκειται μέσα στις επόμενες ημέρες η υποβολή των φακέλων για άλλα επτά σημεία σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες.
Ειδικότερα, τα υδατοδρόμια στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τα οποία είναι ώριμα για να κατατεθούν οι τεχνικοί τους φάκελοι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι αυτά της Ρόδου στον κεντρικό λιμένα, της Σαντορίνης, της Δονούσας, επίσης τα υδατοδρόμια στην Κω (κεντρικός λιμένας και Κέφαλος), στη Σέριφο και την Κύθνο. Υπενθυμίζεται ότι τα υδατοδρόμια για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια ίδρυσης είναι αυτά σε Ρέθυμνο, Ίο, Βόλο, Καλαμάτα, Κυλλήνη και Κύμη, ενώ ένα βήμα πριν από την αδειοδότηση ίδρυσης είναι αυτά σε Aιδηψό, Αλιβέρι, Χαλκίδα και Κάρυστο.
Ο δρόμος πάντως μέχρι να εξασφαλισθούν οι άδειες ίδρυσης κι εν συνεχεία οι τελικές άδειες λειτουργίας, ώστε να γίνουν και οι πτήσεις των πρώτων υδροπλάνων στο Αιγαίο– που θεωρείται και η βασικότερη αγορά λόγω της μεγάλης τουριστικής κίνησης- είναι ακόμη μακρύς. Το ιδανικότερο σενάριο, με βάση τις εκτιμήσεις των υφιστάμενων παικτών της αγοράς, κάνει λόγο για ένα χρονοδιάγραμμα από την άνοιξη του 2024 και μετά με το σκεπτικό ότι για να είναι βιώσιμο το δίκτυο θα πρέπει να έχει ενταχθεί ένας ικανός αριθμών νησιών στα δρομολόγια και να έχουν εκδοθεί οι άδειες λειτουργίας. Ενας καλός προγραμματισμός, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα ήταν να αδειοδοτηθούν φέτος κατ’ ελάχιστο 7 + 7 άδειες λειτουργίας αντίστοιχα σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες ώστε με ορίζοντα τη θερινή σεζόν του 2024 να έχει επιτευχθεί ο στόχος του δικτύου των 22 συνολικά υδατοδρομίων.
Το δίκτυο των υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο, σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες είναι πολύ σημαντικό με δεδομένη και την τουριστική κίνηση στα νησιά που χτυπάει «κόκκινο» στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου: Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2022 κινήθηκε με +15% περισσότερες αεροπορικές αφίξεις στις πύλες των διεθνών αεροδρομίων έναντι του 2019, προ πανδημίας, ενώ σύμφωνα με τον κ. Χατζημάρκο τώρα, τη δεδομένη στιγμή τα νούμερα των προ-κρατήσεις για τη σεζόν του 2023 που έχουν έρθει μάλιστα πιο νωρίς «είναι πολύ καλά για να είναι αληθινά με συνολική αύξηση 40%».
Η Δυτική Ελλάδα
Πιο ώριμες είναι οι συνθήκες στη Δυτική Ελλάδα και δη στην περιοχή του Ιονίου όπου αυτή την στιγμή είναι πλήρως αδειοδοτημένα – συμπεριλαμβανομένης δηλαδή και της άδειας λειτουργίας- τρία υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Αυτά είναι ουσιαστικά και τα μοναδικά πλήρως επικαιροποιημένα
υδατοδρόμια και μάλιστα, η τελευταία έγκριση/ επικαιροποίηση, μέσα στο Μάρτιο αφορούσε την Πάτρα: Εκεί το υδατοδρόμιο είχε ήδη αδειοδοτηθεί με το Ν.4146/13 από το Μάιο του 2017 κατόπιν συνεργασίας του «Οργανισμού Λιμένος Πατρών Α.Ε.» με την ανάδοχο εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» και τώρα, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις της νέας νομοθεσίας (Ν.4663/20), πραγματοποιήθηκε επιθεώρηση από την αρμόδια Επιτροπή Υδατοδρομίων ώστε να επικαιροποιηθεί η άδεια.
Επιπλέον στο Ιόνιο, είναι σε εξέλιξη από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων οι διαδικασίες ώστε να προωθηθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης για πέντε ακόμη εγκαταστάσεις σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Ζάκυνθο, Λευκάδα και Μεγανήσι: Αυτές τις ημέρες υπογράφονται οι προγραμματικές συμβάσεις με τα αρμόδια λιμενικά ταμεία ώστε να ετοιμαστούν οι σχετικοί τεχνικοί φάκελοι για την υποβολή τους στις αρμόδιες διευθύνσεις. Εφόσον ληφθούν οι σχετικές άδειες για τη δημιουργία ενός δικτύου συνολικά 8 υδατοδρομίων με εγκεκριμένη τη λειτουργία τους, θα μπορούσαν οι πρώτες πτήσεις να γίνουν εντός του τρέχοντος έτους σύμφωνα με το βέλτιστο σενάριο (σ.σ. αν και εδώ προκύπτει το θέμα και των καθυστερήσεων λόγω των εκλογικών διαδικασιών). Στον άξονα της Δυτικής Ελλάδος εντάσσονται και τρία ακόμη υδατοδρόμια στα Διαπόντια νησιά που προωθούνται από τον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας κι ακόμη ένα που προωθείται στη λίμνη των Ιωαννίνων, με μεγάλο ενδιαφέρον κυρίως για τη σύνδεση με την Κέρκυρα.
Διαβάστε ακόμη
Στις 3 Απριλίου θα σφυρίξουν τα επιβατικά τρένα για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη
Στέφεν Ντουκ (Moody’s): «Τι θα κρίνει την απόφαση να αναβαθμίσουμε την Ελλάδα» (pics)
Τα φρέσκα γκάλοπ, το ορφανό κότερο, οι φήμες για την αναβάθμιση και οι υπογραφές για Άκτωρ