Προσγείωση στην πραγματικότητα με αλλαγή κατεύθυνσης στα έργα και προτεραιότητα σε όσα έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, δίνει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θέτοντας εν αμφιβόλω ακόμη και έργα που έχουν δημοπρατηθεί όπως η επέκταση της Λ. Κύμης αλλά και το μαμούθ σιδηροδρομικό πακέτο των 4 δισ. ευρώ.
Η θεομηνία Ντάνιελ ανατρέπει όλο το πρόγραμμα υποδομών αφού το κόστος της αποκατάστασης αποδεικνύεται πολύ μεγαλύτερο από όσο αρχικά είχε εκτιμηθεί.
Την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, έκανε χθες ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, κατά την ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών του υπουργείου, λέγοντας ότι βασικός στόχος «είναι κάθε έργο να αντιστοιχεί σε μια διασφαλισμένη χρηματοδότηση, δεύτερος στόχος είναι η επιτάχυνση των έργων και τρίτος στόχος είναι η πιθανή αναθεώρηση κάποιων προτεραιοτήτων του υπουργείου, με την έννοια ότι η πραγματικότητα μας προσγειώνει».
Ειδικότερα, σε ότι αφορά την Κύμης, στο υπουργείο τονίζουν ότι αποτελεί ένα έργο για το οποίο δεν υπάρχουν δεσμευμένες πιστώσεις, εκτός από πόρους ύψους 27 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, που προορίζονται όμως για την ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη, που δεν εντάσσεται στην επέκταση της Κύμης. Το έργο, το οποίο έχει ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ – Intrakat είναι αβέβαιο αν θα προχωρήσει εξαιτίας της δυσκολίας που υπάρχει στην εξεύρεση πόρων. Αβεβαιότητα όμως υπάρχει και για τα έργα των άλλων επεκτάσεων της Αττικής Οδού αλλά και για τον άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα, σχέδια για τα οποία έχει κατατεθεί πρόταση από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις, ΆΒΑΞ και ξεχωριστά για το δεύτερο από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με στόχο να κατασκευαστούν με το μοντέλο των πρότυπων προτάσεων.
Η τύχη των έργων αυτών αποτυπώνεται στα όσα δήλωσε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, η οποία ανέφερε ότι υπάρχουν στο υπουργείο μόνο ως τίτλοι! Για τις πρότυπες προτάσεις τονίστηκε μάλιστα ότι αναθεωρείται το θεσμικό πλαίσιο προκειμένου, μεταξύ άλλων, να μη συμμετέχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στην αξιολόγηση των προτάσεων.
Εκτροχιάζονται τα σιδηροδρομικά έργα
Η αλλαγή πλεύσης της κυβέρνησης αποτυπώνεται και στα σιδηροδρομικά έργα, για το οποία το υπουργείο προχωρεί στην μεγάλη μεταρρύθμιση για τη δημιουργία ενιαίου φορέα διαχείρισης της υποδομής. Μέσα στον Ιανουάριο θα κατατεθεί πρόταση χρηματοδότησης στο κοινοτικό εργαλείο CEF 2 μέσω της οποίας το υπουργείο σκοπεύει να διεκδικήσει περί τα 1,3 – 1,4 δισ. ευρώ για τα έργα ΣΚΑ – Οινόη, Λιόσια – Κόρινθος, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, Ρίο – Πάτρα.
Ανεβαίνει το κόστος για Θεσσαλία
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος τόνισαν χθες πως αναθεωρείται προς τα πάνω ο τελικός λογαριασμός της αποκατάστασης των υποδομών στη Θεσσαλία. Το κόστος των οδικών έργων εκτιμήθηκε στα 900 εκατ. (αρχικά είχε εκτιμηθεί στα 600 εκ. ευρώ) ενώ αναθεωρείται και η δαπάνη για τα σιδηροδρομικά για τα οποία η ‘Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών θα καλύψει τα 30,4 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των σχολείων. Στόχος είναι να δημοπρατηθεί το σύνολο των έργων μέχρι το καλοκαίρι. Οι μεγαλύτερες δαπάνες (31%) για το οδικό δίκτυο προβλέπονται για τη Μαγνησία, το 26% στα Τρίκαλα, το 22% στην Καρδίτσα, 10% στη Λάρισα και 9% στην Εύβοια.
Η Θεσσαλία δημιουργεί νέα δεδομένα στα έργα με το υπουργείο να προσπαθεί να πείσει χθες ότι δεν οδηγεί σε ακύρωση έργων αλλά σε μετάθεσή τους χρονικά.
Ο δεύτερος στόχος του υπουργείου στον τομέα των υποδομών είναι η επιτάχυνση των έργων με τον κ. Σταϊκούρα να υποστηρίζει πως καταγράφεται ήδη αύξηση των ρυθμών υλοποίησης, αναφέροντας τα παραδείγματα από την επίσκεψή του στα εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.
Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει επίσκεψη, με τον πρωθυπουργό, στο ολοκληρωμένο έργο του άξονα Άκτιο – Αμβρακία που με καθυστέρηση 15 ετών παραδίδεται στις 31 Ιανουαρίου, ενώ την Δευτέρα η ηγεσία του υπουργείου θα επισκεφτεί το εργοτάξιο του έργου επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου προς την Δυτική Αττική.
Το υπουργείο δήλωσε χθες ότι έχουν ξεκινήσει και οι δύο εργολαβίες του ΒΟΑΚ, στα τμήματα Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος (δημόσιο έργο) και Χερσόνησος – Νεάπολη (εκτελείται με ΣΔΙΤ). Μάλιστα υπήρξε εκταμίευση προκαταβολής περί τα 25 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη.
Για τις 25 Ιανουαρίου προγραμματίζεται να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές στο διαγωνισμό για τη σύμβαση παραχώρησης του κεντρικού τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο, αν δεν υπάρξουν προσφυγές.
Σε ότι αφορά την Εγνατία Οδό υπάρχει η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αυτή την εβδομάδα υπήρξε συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου με τη διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ στην Θεσσαλονίκη.
Στόχος είναι να κλείσουν γρήγορα οι εκκρεμότητες ώστε να υπογραφεί η σύμβαση. Η ΚΥΑ για την αύξηση του κόστους των διοδίων θα εκδοθεί 15 ημέρες πριν από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.
Πληρωμές έργων
Το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξε γενναία χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα με αποπληρωμή οφειλών «καθώς ως προς τις δυνητικές οφειλές εμείς πληρώσαμε τις πραγματικές» είπε χθες ο κ. Σταϊκούρας. Οι προτεραιότητες του 2024 είναι συγκεκριμένες τόνισε και προέβλεψε πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα με οφειλές, θέμα για το οποίο διαμαρτύρονταν τους τελευταίους μήνες οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου.
Διαβάστε ακόμη
Greek Investment Forum με Μητσοτάκη – Ντίμον και αιχμή τράπεζες, υποδομές και ενέργεια
Πληροφορική: Τα νέα deals, οι προοπτικές του business software και τα έσοδα από το RRF (pic)
Κωτσόβολος: Μειωμένες κατά 4% οι πωλήσεις φέτος εν αναμονή της εξαγοράς – Τα επόμενα βήματα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ