search icon

Επενδύσεις

Henry Wang: Γιατί η Ευρώπη χρειάζεται την Κίνα – Απίθανο το σενάριο ενός εμπορικού πολέμου

Τι αναφέρει στο newmoney o ιδρυτής και πρόεδρος του Κέντρου για την Κίνα και την Παγκοσμιοποίηση - «Πύλη της Κίνας στην Ευρώπη» το λιμάνι του Πειραιά- Πώς σκέφτεται ο αστιατικός γίγαντας να απαντήσει στους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα

Η Κίνα θα συνεχίσει να οδηγεί την παγκόσμια ανάπτυξη εκτιμά ο ιδρυτής και πρόεδρος του Κέντρου για την Κίνα και την Παγκοσμιοποίηση, Χένρι Γουάνγκ (Henry Wang).

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο newmoney με αφορμή τη συμμετοχή του στο 12ο Athens Democracy Forum που θα διεξαχθεί στην Αθήνα από 1 έως 3 Οκτωβρίου 2024, ο πρώην σύμβουλος του Κρατικού Συμβουλίου της Κίνας (υπουργικό συμβούλιο της Κίνας) προειδοποίησε ότι ένας εμπορικός πόλεμος ΕΕ- Κίνας θα έθετε σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή ανάκαμψη και εκτίμησε ότι οι δύο πλευρές θα συνεχίσουν την οικονομική συνεργασία παρά την ένταση που έχει προκαλέσει στις μεταξύ τους σχέσεις η ευρωπαϊκή απόφαση για επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.

Οι δασμοί της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έχουν προκαλέσει οργή στο Πεκίνο. Θα απαντήσει η Κίνα και αν ναι, ποιες είναι οι επιλογές της;

«Η Κίνα και η ΕΕ θα πρέπει να αποφύγουν να εμπλακούν σε εμπορικό πόλεμο, καθώς η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής απαιτεί τις συλλογικές προσπάθειες της διεθνούς κοινότητας και ο κόσμος αντιμετωπίζει έλλειψη, όχι πλεόνασμα παραγωγικής ικανότητας, καθαρής ενέργειας.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) έχει ζητήσει ετήσιες επενδύσεις ύψους 4,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων στην πράσινη ενέργεια, ωστόσο μόνο 1,8 τρισεκατομμύρια δολάρια επενδύθηκαν το 2023 – υπολείπονται κατά πολύ του αναγκαίου ποσού. Ο ΙΕΑ προβλέπει επίσης παγκόσμια ζήτηση για 820 γιγαβάτ νέων ηλιακών εγκαταστάσεων, αλλά μέχρι το 2022 είχε επιτευχθεί μόνο το ένα τέταρτο αυτού του στόχου.
Ομοίως, η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV) αντιμετωπίζει ένα σημαντικό κενό. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 35% το 2023, με τη ζήτηση να αναμένεται να φτάσει τα 30 εκατομμύρια οχήματα μέχρι το 2027, ωστόσο η Κίνα εξήγαγε μόλις 1,2 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα το 2023, υπογραμμίζοντας το έλλειμμα στην κάλυψη της παγκόσμιας ζήτησης. Ενώ οι προκλήσεις είναι σημαντικές, παρουσιάζουν επίσης ευκαιρίες για ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ της Κίνας και της ΕΕ.

Εάν η ΕΕ συνεχίσει να επιβάλλει δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, η κινεζική κυβέρνηση είναι έτοιμη να προστατεύσει σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των επιχειρήσεών της. Στις 21 Αυγούστου 2024, το Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε αντισταθμιστική έρευνα για ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα της ΕΕ. Η Κίνα μπορεί να συνεχίσει περαιτέρω διαπραγματεύσεις με την ΕΕ και τα κράτη μέλη της, χρησιμοποιώντας πλατφόρμες όπως η China International Supply Chain Expo για την προώθηση της αμοιβαίας κατανόησης. Επιπλέον, η Κίνα θα μπορούσε να κινήσει μια διαμάχη μέσω του μηχανισμού διευθέτησης του ΠΟΕ και να προετοιμαστεί για αντίμετρα, εάν είναι απαραίτητο.»

Ανησυχείτε ότι η ΕΕ και η Κίνα ενδέχεται να εμπλακούν σε εμπορικό πόλεμο; Τι θα συνεπαγόταν ένα τέτοιο ενδεχόμενο για την Ευρώπη;

«Η Κίνα και η Ευρώπη δεν θα πρέπει να εμπλακούν σε συστημική αντιπαράθεση, καθώς αυτό δεν ωφελεί καμία πλευρά. Επί του παρόντος, ένα τέτοιο σενάριο φαίνεται απίθανο. Η ευρωπαϊκή αγορά έχει μεγάλη σημασία για την Κίνα, αλλά και η Ευρώπη βασίζεται σε αγαθά από την Κίνα.
Εάν ξεσπούσε ένας εμπορικός πόλεμος πλήρους κλίμακας μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, είναι πιθανό ότι η Ευρώπη, όπως και η σημερινή κατάσταση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, θα αντιμετώπιζε τις διπλές πιέσεις του υψηλού πληθωρισμού και των υψηλών επιτοκίων, ενώ παράλληλα θα επέβαλε υψηλούς δασμούς στα κινεζικά προϊόντα. Αυτό θα επέφερε ένα ακόμη πλήγμα στην ήδη εύθραυστη οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης.»

Η Κίνα αντιμετωπίζει προβλήματα επιβράδυνσης της ανάπτυξης. Θα μπορέσει να αντιστρέψει την κατάσταση ή είναι πιθανή μια οικονομική κρίση; Υπάρχει κίνδυνος αποπληθωρισμού;

«Η οικονομία της Κίνας επιβραδύνεται, αλλά τα θεμελιώδη μεγέθη παραμένουν σταθερά. Το πρώτο εξάμηνο του 2024, το ΑΕΠ της Κίνας έφτασε τα 61,7 τρισεκατομμύρια γιουάν, με ετήσια αύξηση 5,0%. Το ποσοστό ανεργίας στις πόλεις όπου ερευνήθηκε ήταν 5,1%, μειωμένο κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ο δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) παρέμεινε ουσιαστικά σταθερός, σημειώνοντας αύξηση 0,7% σε ετήσια βάση. Η συνολική αξία των εισαγωγών και εξαγωγών αγαθών έφτασε τα 21,2 τρισεκατομμύρια γουάν, σημειώνοντας νέο ιστορικό υψηλό για την ίδια περίοδο.
Από την αρχή του τρέχοντος έτους, οι τιμές συνέχισαν να λειτουργούν σε χαμηλά επίπεδα, γεγονός που απαιτεί προσοχή. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως τα επίπεδα τιμών, η ανάκαμψη της ζήτησης, η οικονομική ανάπτυξη και η προσφορά χρήματος, μπορεί να ειπωθεί ότι η οικονομία της Κίνας δεν έχει τον λεγόμενο αποπληθωρισμό και δεν θα παρουσιάσει αποπληθωρισμό στο μέλλον.»

Εκτιμάτε ότι το επόμενο διάστημα θα έρθουν νέες επενδύσεις από την Κίνα στην Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα στην Ελλάδα;

«Οι κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα αντιπροσωπεύουν πάνω από το 40% του συνόλου των ξένων επενδύσεων. Από τον Φεβρουάριο του 2024, ο αριθμός των αιτήσεων για ελληνικές επενδυτικές άδειες παραμονής αυξήθηκε κατά 18% σε ετήσια βάση. Οι Κινέζοι υπήκοοι βρέθηκαν στην κορυφή της λίστας με 7.502 αιτούντες, αντιπροσωπεύοντας το 59,9%. Οι επενδύσεις της Κίνας στην Ευρώπη, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, ακολουθούν την αρχή του αμοιβαίου οφέλους, χωρίς να θέτουν προϋποθέσεις ή να παρεμβαίνουν στις εσωτερικές υποθέσεις άλλων χωρών. Το λιμάνι του Πειραιά είναι η πύλη της Κίνας προς την Ευρώπη, και κατά συνέπεια, περισσότερες κινεζικές επενδύσεις θα εισρεύσουν στην Ελλάδα.»

Το Κέντρο για την Κίνα και την Παγκοσμιοποίηση έχει καταταχθεί από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια στην 64η θέση στην παγκόσμια κατάταξη δεξαμενών σκέψης (think tank). Είναι επίσης αναγνωρισμένο με το «Ειδικό Συμβουλευτικό Καθεστώς» στον ΟΗΕ.

Διαβάστε ακόμη:

Κρουαζιέρα: Από το 2026 να εφαρμοστεί το τέλος ανά επιβάτη

Στον πάγο για 12 μήνες οι εργολαβίες για τα έργα ύψους 1,4 δισ. στη Θεσσαλία

Τέσσερις νέοι παίκτες στο Ελληνικό επενδύουν πάνω από €400 εκατ. (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version