© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ψηφιακή άνοιξη της Ελλάδας δεν αφήνει ασυγκίνητο ούτε τον ιαπωνικό ΟΤΕ! Ο όμιλος Nippon Telegraph and Telephone Corporation (NTT) με ιστορία από το 1870 και μεγαλομέτοχο το Ιαπωνικό Δημόσιο πλέον αποκτά παρουσία στην Ελλάδα μέσω του τεχνολογικού βραχίονά του, του ΝΤΤ Data, με σχέδιο μάλιστα να αποτελέσει μια σημαντική βάση υποστήριξης των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων του. Πρόκειται για μια επένδυση που, όπως λέει στο «business stories» ο κ. Ευάγγελος Κωνσταντίνης, που έχει αναλάβει να στήσει και να διαχειριστεί το ελληνικό γραφείο, θα απασχολεί τουλάχιστον 400 άτομα σε βάθος τετραετίας. Οπερ σημαίνει ότι θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη ιαπωνική εταιρική οντότητα στη χώρα μας. Και μάλιστα με αποκλειστική στόχευση την εξαγωγή υπηρεσιών στην υπόλοιπη Ευρώπη.
«Ηδη έχουμε προσλάβει τους πρώτους 40 ανθρώπους και έχουμε βάλει ως στόχο για φέτος να φτάσουμε στους 100», λέει ο κ. Κωνσταντίνης. Ο ίδιος έχοντας εμπειρία 20 ετών σε θέσεις ευθύνης για την ανάπτυξη εταιρειών και τη διαχείριση δυναμικού, τα περισσότερα στο εξωτερικό, ξέρει ότι η πρόκληση είναι μεγάλη.
Η NTT Data σήμερα είναι η έκτη μεγαλύτερη εταιρεία υπηρεσιών τεχνολογιών πληροφορικής διεθνώς και θεωρεί ότι η Ελλάδα μπορεί να είναι το κομμάτι εκείνο που θα την εδραιώσει στην ηγετική θέση της Ευρώπης. Και αυτό διότι η ίδια μπορεί να έχει μια τεράστια ομπρέλα υπηρεσιών, από τη συμβουλευτική και την υλοποίηση έως τη διαχείριση έργων, στοχεύει όμως σε μεγάλα projects από πολυεθνικές και διεθνείς οργανισμούς. Κάτι που σημαίνει ότι σκοπός της επένδυσής της είναι κυρίως η δημιουργία ενός hub που θα κουμπώσει στο ευρωπαϊκό cluster δουλεύοντας κομμάτια από τα μεγάλα projects που αναλαμβάνει και όχι τόσο τα ελληνικά τεχνολογικά έργα. Κοινώς, εξαγωγές υπηρεσιών. Εξ ου και η εταιρεία έχει ξεκινήσει να αναζητά κάθε είδους ταλέντο σε όλο το πλέγμα της τεχνολογίας.
Γιατί όμως τώρα αυτή η επένδυση; «Είναι μια στρατηγική απόφαση του ομίλου να εισέλθει στην Ελλάδα», απαντά ο κ. Κωνσταντίνης. «Οι παράγοντες που συνηγόρησαν σε αυτή είναι πολλοί. Πρώτα απ’ όλα, κι ας ακούγεται κλισέ, είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης στο ελληνικό ταλέντο, στα καταρτισμένα νέα παιδιά. Από την εμπειρία μου στο εξωτερικό μπορώ να πω ότι οι Ελληνες μηχανικοί και προγραμματιστές έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τους κάνουν μοναδικούς. Είναι φιλότιμοι και στο τεχνικό κομμάτι -ιδιαίτερα- πάντα ξεχωρίζουν. Επειτα, η Ελλάδα παρουσιάζει πλέον ευκαιρίες ανάπτυξης. Εχει καταφέρει να έχει ένα σταθερό πολιτικό περιβάλλον, αλλά και ένα σταθερό φορολογικό σύστημα. Και φυσικά, η εγγύτητά της στα ευρωπαϊκά κέντρα βοηθά. Το βλέπουμε όλοι εξάλλου με την έλευση τόσων πολυεθνικών τα τελευταία χρόνια. Η Ελλάδα πραγματικά εξελίσσεται σε κόμβο τεχνολογίας στην ευρύτερη περιοχή, κάτι που πιστεύουν πλέον και οι Ιάπωνες».
Ο ίδιος έχει αναλάβει την ευθύνη των ελληνικών δραστηριοτήτων της NTT Data εδώ και περίπου πέντε μήνες. Τους τελευταίους δύο έχει ξεκινήσει τη στελέχωση του γραφείου στην Αθήνα.
«Εχουμε νοικιάσει τον δικό μας χώρο και είμαστε στη φάση όπου χτίζουμε ομάδες που συμμετέχουν πλέον σε projects ευρωπαϊκά. Συνεχίζουμε και βλέπουμε κόσμο σχεδόν σε κάθε τομέα που αφορά η τεχνολογία: από developers και project managers έως αναλυτές κ.ο.κ. Οι ανάγκες που έχουμε είναι πάρα πολύ μεγάλες με βάση το σχέδιο που έχουμε καταρτίσει. Το ελληνικό γραφείο θέλουμε να παίξει έναν δυναμικό και ισχυρό ρόλο στο ευρωπαϊκό σκέλος του ομίλου», λέει.
Αυτό σημαίνει, όπως εξηγεί, ότι προτεραιότητα για το νεοσύστατο γραφείο είναι η διαχείριση και περαίωση κομματιών των μεγάλων ευρωπαϊκών projects των οποίων την ευθύνη θα αναλάβει. «Δεν είναι ότι λέμε όχι στις ευκαιρίες που παρουσιάζει η ελληνική αγορά, θεωρούμε όμως ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει σε δεύτερη φάση. Τώρα προτεραιότητα είναι να στήσουμε την ομάδα εδώ ως προέκταση των ευρωπαϊκών που δουλεύουν για κοινά προγράμματα. Να βάλουμε δηλαδή την Ελλάδα μέσα στη μεγάλη εικόνα της NTT Data. Αρα ό,τι παράγεται στην Ελλάδα τρόπον τινά θα εξάγεται για να κουμπώσει σε ένα σύνολο. Και τα μεγάλα έργα από τη NTT Data σήμερα δεν λείπουν, είτε από μεγάλες πολυεθνικές κάθε τομέα (από τον τραπεζικό και ασφαλιστικό έως το λιανεμπόριο, την ενέργεια, την υγεία, τις τηλεπικοινωνίες κ.ο.κ.), είτε από την Κομισιόν, την ΕΚΤ, τον ΟΗΕ, το ΝΑΤΟ κ.ά. Το πελατολόγιό μας είναι ξεκάθαρο και πολύ μεγάλο. Εξάλλου, το ευρωπαϊκό cluster εμφανίζεται ως το πιο αναπτυσσόμενο στον κόσμο και μαζί με τις δραστηριότητες της Λατινικής Αμερικής, που δημιουργούν το σκέλος NTT Data Europe & LatAm, όπου συμπεριλαμβάνονται 25 χώρες, τζιράρει 3 δισ. ευρώ, με στόχο έως το 2024 να το διπλασιάσει. Και σε αυτό θα παίξει ρόλο και το ελληνικό γραφείο. Γι’ αυτό και κινούμαστε προσεκτικά. Διαλέγουμε έμπειρο προσωπικό που θα πλαισιωθεί από τις ομάδες που θα συγκροτηθούν», τονίζει.
«Ο στόχος μας είναι να κάνουμε την εταιρεία τόσο μεγάλη όσο επιτάσσει το μέγεθος της NTT Data. Εχουμε θέσει ως στόχο τα 100 άτομα φέτος και τα 400 έως το 2026. Αυτοί βέβαια είναι στόχοι στο χαρτί. Μπορούμε να πάμε εκεί ακόμα πιο γρήγορα. Αυτό όμως θα φανεί στην πράξη και εμείς σε κάθε περίπτωση θέλουμε να στήσουμε σωστές βάσεις. Αυτό σημαίνει ότι διαλέγουμε προσεκτικά έμπειρο κόσμο σε όλη την πυραμίδα, ακόμα και διοικητικά στελέχη. Να στηθούν οι ομάδες όπως πρέπει. Και αυτό σημαίνει, σε μια λογική startup που προσπαθούμε να ακολουθούμε παρά το μέγεθος της εταιρείας, να βρούμε τον κόσμο που έχει την ιδέα, τη νοοτροπία, την προσωπικότητα του entrepreneur, του ανθρώπου που θέλει να δημιουργεί», λέει ο κ. Κωνσταντίνης.
Παραδέχεται ωστόσο ότι ο ανταγωνισμός για το ελληνικό ταλέντο είναι ήδη μεγάλος. «Αυτό είναι μια πραγματικότητα, όπως και παγκοσμίως υπάρχει έλλειψη για τις θέσεις που διαρκώς δημιουργούνται, αλλά δεν με ανησυχεί τόσο. Η NTT Data, εκτός της ευελιξίας και των καλών απολαβών και παροχών που προσφέρει, είναι μια εταιρεία στην οποία κανείς μπορεί να επενδύσει στην ανέλιξή του και σε μια καριέρα που ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα».
Σε δεύτερο επίπεδο, βέβαια, αναγνωρίζει ότι η παραγωγή του ταλέντου πρέπει να γίνεται εκ των έσω. Κυρίως μέσω συνεργασιών με πανεπιστημιακές σχολές αλλά και με ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης, upskilling και reskilling που μπορεί να τρέχει η ίδια η NTT Data.
«Γι’ αυτό και το σχέδιό μας δεν περιλαμβάνει μόνο τη δημιουργία μιας δομής στην Αθήνα. Μας ενδιαφέρει και θα επιδιώξουμε αργότερα την επέκτασή μας και σε άλλες πόλεις της χώρας, κυρίως όπου μπορεί να υπάρξει διασύνδεση και μακροχρόνια συνεργασία με τα πανεπιστήμια, όπως στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα και το Ηράκλειο. Και αυτό είναι μια στρατηγική που εφαρμόζει η NTT Data σε όλες τις χώρες της Ευρώπης όπου δραστηριοποιείται, δηλαδή να επεκτείνεται σε πολλές πόλεις», λέει ο κ. Κωνσταντίνης.
Σε κάθε περίπτωση, το business plan που έχει καταρτιστεί προβλέπει στα επόμενα τέσσερα χρόνια μια επένδυση της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων βέβαια θα προορίζεται για το προσωπικό. «Οι εταιρείες ΙΤ, όπως εμείς, κόντρα, π.χ., στη Microsoft που επενδύει και σε κτίρια για τα data centers, επενδύουν σημαντικά στο προσωπικό. Αυτή είναι η μεγάλη επένδυσή τους. Είτε αυτό αφορά μισθολόγια και γενικά απολαβές, είτε εκπαίδευση κ.ο.κ. Οπότε το πλάνο που είχαμε κάνει προέβλεπε γύρω στα 5 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο, με μια πρόβλεψη αθροιστικά να φτάσει στην τετραετία στα 50 εκατ. ευρώ. Είναι ένα σημαντικό ποσό, αν σκεφτεί κανείς ότι η συντριπτική πλειονότητα θα πάει στο προσωπικό».
Από το 1870
Οι ρίζες του ομίλου NTT φτάνουν έως το 1870, όταν ξεκινά η πρώτη τηλεγραφική υπηρεσία που συνδέει το Τόκιο με τη Γιοκοχάμα. Αυτή θα είναι και η αρχή των τηλεπικοινωνιών στην Ιαπωνία. Η Nippon Telegraph and Telephone Public Corporation μεταπολεμικά θα πρωτοπορήσει στήνοντας αυτοματοποιημένα τηλεφωνικά κέντρα ή παρουσιάζοντας το 1970 τις πρώτες βιντεοκλήσεις! Το 1985 θα πάρει τον δρόμο της ιδιωτικοποίησης, αν και μέχρι σήμερα το Ιαπωνικό Δημόσιο εξακολουθεί να κατέχει μερίδιο γύρω στο 35%, ενώ με την εξέλιξη της τεχνολογίας θα εισέλθει στις αρχές του ’90 στην αγορά κινητής τηλεφωνίας και αργότερα πολύ δυναμικά στην τεχνολογία. Παρ’ όλα αυτά, οι ρίζες της NTT Data, που είναι εκ των βασικών πυλώνων του τεχνολογικού σκέλους, ξεκινούν ήδη από το 1967 ως τμήμα μέσα στην ΝΤΤ. Ενα από τα πρώτα μεγάλα projects που υλοποίησε ήταν το «Σύστημα Ζένγκιν», με το οποίο 705 τράπεζες στην Ιαπωνία μπορούσαν να κάνουν τηλεφωνικά μεταφορές χρημάτων.
Στα τέλη του ’80 η NTT DATA Communication Systems θα διασπαστεί από τη μητρική. Αφού εξελιχθεί σε Νο1 εταιρεία στον χώρο της στην Ιαπωνία, στα μέσα του 2000 θα συγκροτήσει δικό της όμιλο και θα ακολουθήσει μια έντονη εξωστρεφή πορεία με οργανική ανάπτυξη και εξαγορές σε βασικές αγορές. Σήμερα ο όμιλος δραστηριοποιείται σε 55 χώρες σε όλο τον κόσμο. Τα δε projects που αναλαμβάνει καλύπτουν το σύνολο της βεντάλιας των υπηρεσιών οι οποίες συνδέονται με την τεχνολογία. «Από την ανάλυση και τη συμβουλευτική έως την υλοποίηση και τη διαχείριση. Και σε όλους τους τομείς, από την κυβερνοασφάλεια και τον μετασχηματισμό στα utilities, στην Τεχνητή Νοημοσύνη, στη μηχανιστική εκμάθηση κ.ο.κ., με εφαρμογή σε κάθε κλάδο», εξηγεί ο κ. Κωνσταντίνης.
Ο ίδιος προσελήφθη για την ανάπτυξη του ελληνικού γραφείου ενώ πριν εργαζόταν για μια βελγική εταιρεία στον χώρο της συμβουλευτικής. Πέραν της 20ετούς εμπειρίας του σε θέσεις ευθύνης εταιρειών, έχει υπάρξει επικεφαλής σε πληθώρα έργων, υπηρεσιών και συμβουλευτικών δράσεων για διεθνείς οργανισμούς σε Ηνωμένο Βασίλειο, Φινλανδία, Σουηδία, Βέλγιο και Ιταλία.
Εχει σπουδάσει μηχανικός με επιπλέον σπουδές στα Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Πατρών, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στο Χάρβαρντ και το MIT με ειδίκευση σε τομείς όπως στρατηγική, καινοτομία, οικονομικά, ηγεσία, διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, οργανωτικές αλλαγές σε μεγάλους οργανισμούς και διαπραγματεύσεις.
Διαβάστε ακόμη:
H Ελλάδα πλέον ενεργειακό hub της ΝΑ Ευρώπης – Τα οφέλη για τη χώρα
Wendy’s: Η ιστορία πίσω από τα αμερικανικά fast food που δεν ευδοκίμησαν στην Ελλάδα (pics)
Lambi Resort: Το βγάζει στο σφυρί η Ιερά Μονή των Φραγκισκανών Αδελφών Ρόδου (pics)