© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τα επόμενα βήματα για τις μεγάλες οδικές παραχωρήσεις της χώρας, την Εγνατία οδό και την Αττική οδό, καλείται να χαράξει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στον δρόμο για την υπογραφή των νέων μεγάλων συμβάσεων που αναμένεται να εισφέρουν έσοδα σχεδόν 5 δισ. ευρώ (4,8 δισ. για την ακρίβεια), τα οποία όμως θα δαπανηθούν στη μείωση του δημόσιου χρέους.
Το πρώτο βήμα συνδέεται με την παραχώρηση της Εγνατίας οδού και την υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Project, η οποία έχει το προβάδισμα (ως η παλαιότερη) και συνεπάγεται σοβαρές αλλαγές όχι μόνο στο ύψος των διοδίων, αλλά και στα δικαιώματα δωρεάν διελεύσεων που έχουν χορηγηθεί για τις τοπικές μετακινήσεις. Το δεύτερο βήμα γίνεται με την προετοιμασία για την παράδοση της Αττικής οδού στο Ελληνικό Δημόσιο και από εκεί στον νέο παραχωρησιούχο, η οποία δυσχεραίνεται, και αυτό γιατί φαίνεται αδύνατον να επιτευχθεί στον χρόνο της λήξης της σύμβασης (αρχές Οκτωβρίου).
Επαφές με το ΤΑΙΠΕΔ
Προ ημερών υπήρξε ευρεία σύσκεψη μεταξύ του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου και του νομικού επιτελείου του ΤΑΙΠΕΔ, όπου συζητήθηκαν οι εκκρεμότητες για την παράδοση του έργου στο Δημόσιο. Μία από αυτές είναι και η προσφυγή της αντίπαλης κοινοπραξίας στο ΣτΕ, για την οποία υπάρχει αισιοδοξία ότι δεν θα βάλει σε περιπέτειες το έργο και ότι η κρίση του δικαστηρίου θα γίνει γνωστή μέσα στον μήνα. Ακόμη όμως κι αν δοθεί το πράσινο φως από το ΣτΕ, η σύμβαση πρέπει να ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να κυρωθεί από τη Βουλή. Και τα δύο αυτά στάδια έχουν μεγάλες καθυστερήσεις και σίγουρα δεν είναι μέσα στους χρόνους της 6ης Οκτωβρίου, όταν πρέπει να παραδοθεί το έργο.
Ενα επιπλέον αγκάθι είναι ότι η υφιστάμενη σύμβαση είχε προβλέψει την παράδοση του έργου στο Δημόσιο (με τη λήξη της 25ετίας), χωρίς να υπάρχει πρόνοια για κάποιο άλλο ενδεχόμενο. Αναζητείται, επομένως, ο λειτουργός της παραχώρησης για όσο διάστημα χρειαστεί και εξετάζονται όλες οι πιθανές λύσεις χωρίς ακόμη να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Στο τραπέζι έχει πέσει ακόμη και η περίπτωση της Εγνατία Α.Ε., η οποία θα παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου και μετά την υπογραφή της παραχώρησης του οδικού άξονα καθώς διαγωνισμός θα ήταν δύσκολο να έχει γρήγορο αποτέλεσμα, ακόμη κι αν ξεκινούσε αύριο.
Σε ό,τι αφορά την υπογραφή της σύμβασης της Εγνατίας οδού, η μεγαλύτερη εκκρεμότητα είναι η υπογραφή από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την ανατίμηση των διοδίων προκειμένου το κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξηθεί στα 0,04 ευρώ (από 0,03 ευρώ που είναι σήμερα).
Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, το διόδιο προβλέπεται να πάει στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο από τον παραχωρησιούχο ώστε σε περίοδο τριών ετών να ανατιμηθεί εκ νέου και να διαμορφωθεί στα 6,3 λεπτά.
Προ ημερών, με πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, εξουσιοδοτήθηκε ο κ. Σταϊκούρας να προχωρήσει στην τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής που είναι ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα της συμφωνίας και επομένως μένει να αποφασιστεί ο χρόνος που θα το κάνει. Η πολιτική ηγεσία έχει δηλώσει δημόσια ότι θα συνεργαστεί με το ΤΑΙΠΕΔ για να γίνουν όλα τα αναγκαία βήματα, ωστόσο αυτά φαίνεται να γίνονται με πολύ αργούς ρυθμούς. Πρόσφατα από το βήμα της γενικής συνέλευσης των μετόχων, ο κ. Γιώργος Περιστέρης, επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι επίκεινται υπογραφές μέσα στον Μάρτιο. Επεσήμανε, ωστόσο, ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να ικανοποιηθούν όλα τα προαπαιτούμενα από πλευράς Δημοσίου και να αρχίσει να μετράει ο χρόνος της σύμβασης για την κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο.
Οι δωρεάν διελεύσεις και τα χαμένα διόδια
Στο μεταξύ, στις παράπλευρες απώλειες της παραχώρησης της Εγνατίας οδού θα είναι και οι 76.000 κάρτες δωρεάν τοπικών μετακινήσεων σε χρήστες του δρόμου που εν όψει της ιδιωτικοποίησης του οδικού άξονα θα πρέπει να ανακληθούν. Διαφορετικά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει να καλύψει το κόστος της διατήρησής τους, κάτι που δεν φαίνεται διατεθειμένο να κάνει καθώς συνεπάγεται αυξημένο κόστος.
Ωστόσο, το υπουργείο θα κληθεί να αντιμετωπίσει τις αντιδράσεις για την εγκατάσταση των διοδίων σε Μάλγαρα, Χαλάστρα και Πολύκαστρο, τα οποία δεν θα λειτουργήσουν και, όπως όλα δείχνουν, αν δεν βρεθεί κάποια άλλη εναλλακτική λύση, θα αποζημιώσει το Δημόσιο, όπως έγινε και με τα διόδια της Βαρυμπόμπης, που έχουν κοστίσει μέχρι σήμερα στο Ελληνικό Δημόσιο περί τα 90 εκατ. ευρώ.
Σήμερα, στην Εγνατία οδό υπάρχουν 14 μετωπικοί σταθμοί διοδίων εντός του άξονα του αυτοκινητόδρομου, 4 μετωπικοί σταθμοί στους κάθετους άξονες (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι, Λαγκάδα – Στρυμονικού και Στρυμονικού – Συνοριακός Σταθμός Προμαχώνα), 1 μετωπικός σταθμός στο Ακτιο εκτός αυτοκινητόδρομου στην υποθαλάσσια σύνδεση Πρέβεζας – Ακτίου και 12 πλευρικοί σταθμοί διοδίων.
Οι άλλες εκκρεμότητες
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα θέματα, για την Εγνατία υπάρχει η εκκρεμότητα με την αδειοδότηση των σηράγγων για την οποία, όπως λένε στο υπουργείο, έχουν γίνει οι απαιτούμενες ενέργειες. Πρόκειται για σήραγγες παλιές που κατασκευάστηκαν προτού εκδοθούν οι νέοι κανονισμοί ασφάλειας, για τους οποίους το ΤΑΙΠΕΔ προσέλαβε ειδικό τεχνικό σύμβουλο και εκπόνησε τις απαιτούμενες μελέτες. Οι μελέτες αυτές ορίζουν τις επεμβάσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να ακολουθήσουν πρώτα η έγκριση και κατόπιν η αδειοδότηση από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων.
Στο θέμα της ανάταξης των γεφυρών, θα χορηγηθεί από το Δημόσιο ποσό 60 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο για να γίνουν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις σε Γαλλικό, Λουδία, Στρυμόνα, Αλιάκμονα, ενώ το Δημόσιο θα προχωρήσει τις απαλλοτριώσεις για το τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο που είναι μέσα στα έργα που προβλέπει η σύμβαση για να εκτελέσει ο παραχωρησιούχος. Το επόμενο και καθοριστικό βήμα είναι η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή. Μένει να φανεί αν το χρονοδιάγραμμα όλων αυτών των ενεργειών θα είναι συνεπές ώστε, εφόσον ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα για τη συναλλαγή, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να καταβάλει το τίμημα της παραχώρησης και να γίνει το οικονομικό κλείσιμο.
Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά της κοινοπραξίας στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας ήταν στο ύψος του 1,5 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 1 δισ. ευρώ παραπάνω από το τίμημα που πρόσφερε η δεύτερη κοινοπραξία του διαγωνισμού (Vinci, Μυτιληναίος, ΑΒΑΞ).
Διαβάστε ακόμη
Πεταλιοί: Όταν βγήκαν στο σφυρί οι… μισές «Ελληνικές Μαλδίβες» (pics)
Ρωσία: Η προσωρινή απαγόρευση εξαγωγής βενζίνης αναστατώνει την παγκόσμια αγορά
Αυτή είναι η πολυτελής βίλα στη Μύκονο με την οποία φλερτάρει ο Τούρκος σεφ Salt Bae (pics + vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ