© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Εναν ενιαίο αυτοκινητόδρομο μήκους 136 χιλιομέτρων, ο οποίος διασχίζει τη Λαμία και φτάνει έως την Καλαμπάκα, παρέδωσε σε κυκλοφορία η ΤΕΡΝΑ υπερπηδώντας φυσικές καταστροφές και τεχνικές αστοχίες που έβαλαν σε δοκιμασία την υλοποίηση του άξονα Κεντρικής Ελλάδας συνολικού μήκους 181 χιλιομέτρων. Πρόκειται για τα τελευταία 18 χιλιόμετρα του νότιου τμήματος, από τον κόμβο Καρπενησίου έως την Ξυνιάδα στην περιοχή του Δομοκού και τα πρώτα 25 χιλιόμετρα από το βόρειο τμήμα του έργου (από την Καλαμπάκα έως τα Γρεβενά), το οποίο κατασκευάζεται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το έργο αυτό, συνολικού μήκους 70,5 χιλιομέτρων, προβλέπεται να παραδοθεί αρχές του 2026, εξαιτίας καθυστερήσεων σε ζητήματα απαλλοτριώσεων. «Ο Ε65 είναι η πιο οικονομική, γρήγορη και αποτελεσματική οδική αρτηρία ώστε να έρθει κάποιος από τη δυτική-βορειοδυτική, κεντρική Μακεδονία ή από την κεντρική Ελλάδα προς την Αθήνα κι αντίστροφα», δήλωσε κατά την παράδοση του έργου σε κυκλοφορία ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης. Τα τμήματα του Ε65 Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα ενώθηκαν με το «τυφλό» κομμάτι του αυτοκινητoδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα), παραδίδοντας έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο από τη Λαμία έως και την Καλαμπάκα, ο οποίος θα καλύπτει σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας όπως τα Μετέωρα, η λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι και τα Τρίκαλα.
Επιπλέον, με τον Ε65 θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την κεντρική Ευρώπη με το λιμάνι του Βόλου, διευκολύνοντας έτσι τις διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές. Το έργο ολοκληρώθηκε μετά πολλών εμποδίων καθώς το νότιο τμήμα του άξονα Κεντρικής Ελλάδας βρέθηκε αντιμέτωπο με τις πλημμύρες του «Ιανού» και του «Daniel», αλλά και με την αλλαγή της χάραξης λίγα χιλιόμετρα πριν από τη Σήραγγα Οθρυος λόγω κατασκευαστικών αστοχιών σε σιδηροδρομική σήραγγα της ΕΡΓΟΣΕ.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η παράδοσή του να καθυστερήσει κατά περίπου 2,5 χρόνια. «Δεν ήταν αυτονόητο ότι το έργο θα έφτανε στο σημερινό σημείο», δήλωσε ο κ. Περιστέρης κατά την τελετή των εγκαινίων παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οπως εξήγησε, το έργο τεμαχίστηκε λόγω της οικονομικής κρίσης με κίνδυνο να καταργηθεί και το Ελληνικό Δημόσιο να πληρώσει στις ξένες τράπεζες 500 εκατομμύρια. Επικράτησαν ωριμότεροι σχεδιασμοί και αποφασίστηκε το μεσαίο «τυφλό» κομμάτι από την Ξυνιάδα έως τα Τρίκαλα να κατασκευαστεί αρχικά στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης και τα υπόλοιπα τμήματα να χαρακτηριστούν «αναβαλλόμενα» και να κατασκευαστούν εκ των υστέρων. Με τον τρόπο αυτό κατασκευάστηκε το νότιο τμήμα, το οποίο ήταν συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ, και το βόρειο που θα συνδέσει το έργο με την Εγνατία μέσω πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο κ. Περιστέρης είπε τις προηγούμενες ημέρες ότι χωρίς τη συμβολή του πρωθυπουργού και τις πιέσεις στην Ε.Ε. το βόρειο τμήμα του Ε65 δεν θα είχε κατασκευαστεί. Κάτι που εμμέσως πλην σαφώς ανέφερε και στη δική του ομιλία ο κ. Μητσοτάκης, λέγοντας ότι το έργο πέρασε από 40 κύματα και παρότι ήταν οδικό και δεν χρηματοδοτείται από το RRF, εντούτοις η κυβέρνηση κάλυψε το χρηματοδοτικό κενό ώστε ο Ε65 να συμπληρωθεί και ο δρόμος να δοθεί σε κυκλοφορία όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί.
Περιορίζονται οι αποστάσεις
Με τον νέο αυτοκινητόδρομο το ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Βαλκάνια θα μειωθεί κατά 2 ώρες, ενώ αντίστοιχα το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία θα έχει διάρκεια 1 ώρα και 45 λεπτά. Ο οδικός άξονας περιορίζει την απόσταση και για άλλους προορισμούς, καθώς για το Αθήνα – Γρεβενά και Αθήνα – Μέτσοβο το ταξίδι θα μειωθεί σε περίπου 4 ώρες, ενώ η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα έχει διάρκεια 4,5 ωρών. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας παραχώρησης και λειτουργίας της Κεντρικής Οδού Ροδιανό Αντωνακόπουλο, το έργο μεγιστοποιεί την ασφάλεια κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην εξάλειψη των δυστυχημάτων. Ως παράδειγμα αναφέρθηκαν τα στατιστικά της Ιόνιας οδού, η οποία και το 2007 είχε 145 ατυχήματα και 43 δυστυχήματα και μεταξύ 2017-2018 άλλα 5 ατυχήματα και μηδενικά δυστυχήματα. Το στέλεχος της εταιρείας αναφέρθηκε και στον χρόνο του ταξιδιού σε σχέση με τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους. Οπως είπε, η απόσταση Αθήνα – Γιάννενα με τον νέο αυτοκινητόδρομο θα χρειάζεται τον ίδιο χρόνο που απαιτείται για το ταξίδι μέσω της Ιόνιας οδού, δηλαδή μέσω του Ρίου – Αντιρρίου. Σε ό,τι αφορά τις χρεώσεις των διοδίων από Λαμία έως Καλαμπάκα, θα λειτουργούν τρεις σταθμοί με συνολικό κόστος 8,2 ευρώ. Με την παράδοση σε κυκλοφορία των 42,5 χιλιομέτρων στους σταθμούς διοδίων θα προστεθεί μόνο ο μετωπικός Λιανοκλαδίου (λειτουργούν ήδη οι μετωπικοί σταθμοί Σοφάδων και Τρικάλων) και με τη λειτουργία και του βόρειου τμήματος θα συμπεριληφθεί και ο σταθμός Οξύνεια στην περιοχή των Γρεβενών.
Σύμφωνα με την εταιρεία λειτουργίας, με την ολοκλήρωση του έργου, το οποίο θα κοστίσει συνολικά 1,39 δισ., η μέση ημερήσια κυκλοφορία υπολογίζεται μεταξύ 9.000 έως 10.000 οχήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αντίστοιχη κυκλοφορία για το κομμάτι Λαμία – Ξυνιάδα, το οποίο είναι και το πρώτο του οδικού άξονα που παραδόθηκε στην κυκλοφορία, ανέρχεται σε 5.000 οχήματα ημερησίως. Για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65 λειτουργούν δύο κεντρικές και δύο υποστηρικτικές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.
Από το τμήμα του Ε65 που παραδόθηκε την περασμένη εβδομάδα σε κυκλοφορία, υπολογίζεται ότι θα απελευθερωθούν 200 άτομα προσωπικό, τα οποία θα διοχετευτούν στην κατασκευή του βόρειου άξονα του αυτοκινητόδρομου, αλλά και σε άλλα έργα.
Διαβάστε ακόμη
Ευρωζώνη: Ρεκόρ έτους στην επιχειρηματική δραστηριότητα – Εκτίναξη του PMI υπηρεσιών
Ισραήλ: «Πρόβα» επέμβασης στη Ράφα – Βομβαρδισμοί σε συνοικίες με εντολή εκκένωσης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ