Της Μαριάννας Τζάννε
Έργα υποδομών που για να υλοποιηθούν δεν φτάνει ένα ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα, προκύπτουν από την επίσημη ιστοσελίδα της Κομισιόν και τα προτεινόμενα έργα του υπουργείου Υποδομών για το πακέτο Γιούνκερ!
Η σιδηροδρομική Εγνατία συνολικού ύψους 10 δισ. ευρώ, έργα μετρό, αυτοκινητοδρόμων, λιμάνια, αεροδρόμια, ευρυζωνικά δίκτυα. Επιπλέον, έργα περιβάλλοντος όπως αφαλατώσεις και βιολογικοί καθαρισμοί, αρκετά μικρά ιδιωτικά έργα κυρίως από τον κλάδο της ενέργειας, ένα φιλόδοξο έργο ενεργειακής αναβάθμισης δημόσιων κτιρίων –αρμοδιότητας άλλου υπουργείου- συνολικού κόστους 1,2 δισ. ευρώ αποτελούν τις προτάσεις του υπουργείου. Ο νέος κατάλογος αποσυνδέεται από την λίστα με τα 42 έργα που είχε αρχικώς ανακοινώσει το υπουργείου Οικονομίας αλλά είναι σαφές ότι ελάχιστες από τις υποδομές που προτείνει θα έχουν την τύχη να προχωρήσουν.
Παρά τις επιφυλάξεις που κρατούν στο υπουργείο Οικονομίας για την χρηματοδότηση της γραμμής 4 του μετρό από το πακέτο Γιούνκερ (από Άλσος Βείκου έως Γουδί) κυρίως γιατί δεν υπάρχουν έργα μετρό στην ΕΕ που να έχουν χρηματοδοτηθεί με πληρωμές διαθεσιμότητας λόγω του υψηλού ρίσκου που εμφανίζουν για τις τράπεζες αλλά και τους ιδιώτες τα υπόγεια έργα, το υπουργείο, επιμένει ότι το Γιούνκερ με τις παρούσες συνθήκες είναι η πιο ασφαλής λύση για να προχωρήσει το έργο, την οποία μάλιστα συνδέει και με τον νόμο για τα δημόσια έργα και τις δημόσιες συμβάσεις που επίκεινται στη βουλή. Το κόστος θα ανέλθει σε 1,5 δις. Ευρώ από τα οποία 870 δηλ το 58% είναι το κατασκευαστικό κόστος, 390 εκ. ευρώ δηλ. το 26% είναι τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα και 240 εκ. ήτοι το 16% είναι το τροχαίο υλικό. Η διάρκεια του έργου εκτιμάται σε 8 χρόνια, με προτεινόμενο επιχειρηματικό μοντέλο, αυτό της ΣΔΙΤ. Όπως αναφέρεται κατά τη φάση λειτουργίας, τα έσοδα του έργου θα προέλθουν από την πώληση των εισιτηρίων, τη διαφήμιση, τα τέλη στάθμευσης άλλες και άλλες εμπορικές δραστηριότητες, καθώς και πληρωμές διαθεσιμότητας από το κράτος.
Στο πάκετο Γιούνκερ αφού επικρίθηκε από τους κρητικούς βουλευτές που δεν συμπεριλήφθηκε στο νέο ΕΣΠΑ, εντάσσει το υπουργείο και τον ΒΟΑΚ. Ακολουθώντας μάλιστα το μοντέλο των συνδυασμένων μεταφορών εντάσσει επίσης την εκμετάλλευση σταθμού κρουαζιεροπλοίων στη Σούδα, την προβλήτα 5 στο λιμάνι Ηρακλείου και το λιμάνι της Ρόδου.
Μολονότι το θρίλερ με το μετρό Θεσσαλονίκης συνεχίζεται, στο πακέτο περιλαμβάνονται και τρεις επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης (Δημοκρατίας – Σταυρούπολη – Ευκαρπία, Μίκρα -Αεροδρόμιο και Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Κορδελιό) συνολικού προϋπολογισμού 1,32 δισ. ευρώ.
Στο κατάλογο των έργων περιλαμβάνονται και έργα αναβάθμισης περιφερειακών αεροδρομίων που δεν έχουν συμπεριληφθεί στην σύμβαση της Fraport, κάποια από τα οποία μάλιστα προβάλλουν ως φαβορί για ένα νέο γύρο αυτοτελών παραχωρήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται η αναβάθμιση του αεροδρομίου Χίου με κόστος 105 εκ. ευρώ, των αεροδρομίων Μύλου, Νάξου και Πάρου, εκτιμώμενου κόστους περί τα 75 εκ. ευρώ αλλά και πρόσθετα έργα ύψους 15 εκ. ευρω στο αεροδρόμιο της Καστοριάς που μαζί με την Κοζάνη, φιγουράρουν στην λίστα με τα αεροδρόμια που τελούν υπό καθεστώς αναστολής εργασιών λόγω πολύ χαμηλής επιβατικής κίνησης.
Έκπληξη προκαλεί ο προγραμματισμός για την εκμετάλλευση 11 μονάδων αφαλάτωσης στο Αιγαίο και το Ιόνιο, 22 μονάδων βιολογικού καθαρισμού καθώς και η αναβάθμιση του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης, με το συνολικό κόστος στα 125 εκ. ευρώ.
Με το έργο “Εξυπνα Δημόσια Κτίρια” μέσω του οποίου ο ανάδοχος θα αναλάβει να εγκαταστήσει “έξυπνους” αισθητήρες σε δημόσια κτίρια για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας, των αναγκών συντήρησης και αναβάθμισης, σχεδιάζεται η μείωση της σπατάλης στα ενεργοβόρα δημόσια κτίρια. Εκτιμάται πως με την ολοκλήρωση του έργου, το δημόσιο θα εξοικονομεί περίπου 80 εκ. ευρώ ετησίως.