Στην καρδιά του καλοκαιριού στέλνει η εκλογική αναμέτρηση τον διαγωνισμό για την Αττική Οδό, αφήνοντας περιθώριο λιγότερο από 1,5 χρόνο για να βρεθεί ο ανάδοχος της νέας 25ετούς σύμβασης παραχώρησης που λήγει στις 24 Οκτωβρίου του 2024.
Το ΤΑΙΠΕΔ επιμηκύνει το χρονοδιάγραμμα του έργου λόγω των πολιτικών εξελίξεων, καθώς η 29η Μαίου που είχε οριστεί ως ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών είναι ελάχιστες μέρες μετά την προσφυγή στις κάλπες. Η μετακίνηση του χρόνου κρίθηκε αναγκαία ώστε οι επενδυτές να έχουν μπροστά τους ένα ξεκάθαρο τοπίο για την διακυβέρνηση της χώρας και δεδομένου ότι στο διαγωνισμό συμμετέχουν και μεγάλα funds του εξωτερικού, αυτό έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία. Η 10η Ιουλίου που ανακοίνωσε χθες το ΤΑΙΠΕΔ, θα είναι καλώς εχόντων των πραγμάτων μια ασφαλής ημερομηνία, ακόμη και αν χρειαστεί να μεσολαβήσουν επαναληπτικές εκλογές.
Όμως οι συνεχείς παρατάσεις στο διαγωνισμό για τη σύμβαση παραχώρησης αλλά και οι εκτιμήσεις ότι οι συνθήκες για την Αττική Οδό θα ωριμάσουν από το Σεπτέμβριο, μετρούν πλέον αντίστροφα για το έργο.
Οι προθεσμίες κρίνονται πιεστικές, κάνοντας πολλούς στην αγορά να πιστεύουν ότι για τους συνήθεις χρόνους των έργων και με όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις που απαιτούνται, δύσκολα θα επιτευχθεί το ορόσημο του Φθινοπώρου του 2024.
Τις προηγούμενες μέρες το ΤΑΙΠΕΔ, ενέκρινε τους όρους της σύμβασης της μεγάλης παραχώρησης, η οποία διανεμήθηκε στους ενδιαφερόμενους 8 επενδυτές για να προετοιμάσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους.
Η σύμβαση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων που οριστικοποιήθηκε σε συνεννόηση με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προβλέπει μια σοβαρή αλλαγή που είναι η αναπροσαρμογή του διοδίου στην πενταετία, από τα 2,50 ευρώ που όρισε στις αρχές του έτους η κυβέρνηση έναντι των 2,80 που είναι σήμερα η τιμή του διοδίου και ισχύει από το 2005.
Η αλλαγή αυτή κρίνεται πολύ σημαντική για τους υποψήφιους επενδυτές, οι οποίοι είχαν διαμηνύσει στην κυβέρνηση την ανάγκη για αυτή την προσθήκη ώστε να μην επηρεαστεί δραματικά το τίμημα της παραχώρησης. Έτσι το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να αναθεωρήσει την πολιτική του και να ανοίξει το δρόμο για αλλαγή στις τιμές των διοδίων ανάλογα με την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Χθες πάντως άνοιξε τα χαρτιά του και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αποκαλύπτοντας το σχέδιο που προκρίνει για τις νέες επεκτάσεις του μεγάλου αστικού αυτοκινητοδρόμου. Ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης δήλωσε ότι το υπουργείο προτείνει ένα ενιαίο διαγωνισμό για όλες τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, εφόσον η κυβέρνηση εξασφαλίσει μια νέα τετραετία. Το σχέδιο όπως είπε, θα προχωρήσει με το μοντέλο των πρότυπων προτάσεων, «πακετάροντας» σε ένα διαγωνισμό και όλα τα σχετικά έργα. Πρόκειται για τις επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο και την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής του Υμηττού μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω της υπόγειας σήραγγα της Ηλιούπολης.
Ο κ. Καραγιάννης επανέλαβε χθες ότι η Lamda Development θα ωριμάσει τις μελέτες για την επέκταση προς τα νότια προάστια της Αθήνας που υπολογίζεται να είναι έτοιμες σε 1,5 χρόνο και ότι το υπουργείο προχωρεί σε κάποιες παραμετροποιήσεις για τα έργα προς Λαύριο.
Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης μήκους 3 χιλιομέτρων θα ξεκινά από το στρατόπεδο Σακκέτα στον Υμηττό και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, κοντά στο εμπορικό κέντρο στα σύνορα Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης. Στη συνέχεια το έργο περιλαμβάνει ανισόπεδους κόμβους μέχρι το ύψος της Γλυφάδας.
Μέχρι σήμερα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε επεξεργαστεί διάφορα σενάρια για την νέα γενιά των έργων, τα οποία όπως φαίνεται δεν προκρίθηκαν για διάφορους λόγους. Ο τελικός πάντως σχεδιασμός είναι φανερό ότι θα αποτελέσει αντικείμενο μελέτης της επόμενης κυβέρνησης, επομένως είναι παρακινδυνευμένη κάθε πρόβλεψη για το οριστικό σχέδιο ακόμη και αν η παρούσα κυβέρνηση εξασφαλίσει μια δεύτερη θητεία.