Για δεσμευτική περίοδος πέντε μηνών για να γίνει το οικονομικό κλείσιμο της Αττικής Οδού και να περάσει το έργο στο νέο παραχωρησιούχο κάνει λόγο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κρατώντας κλειστά τα χαρτιά του για τους όρους της ενδιάμεσης συμφωνίας.
Μιλώντας χθες στο συνέδριο για τις Υποδομές ITC 2024, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος διευκρίνισε ότι η περίοδος πενταμήνου λήγει αυστηρά στις 12 Φεβρουαρίου (σ.σ πέντε μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης που έγινε 12 Σεπτεμβρίου) και ως τότε πρέπει να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες από τα συμβαλλόμενα μέρη και να καταβληθεί το τίμημα. Ωστόσο παρότι απομένουν λιγότερες από δύο εβδομάδες μέχρι την εκπνοή της σύμβασης στις 5 Οκτωβρίου είναι προς το παρόν ασαφές με ποιους όρους θα γίνει.
Η σημερινή σύμβαση «εξεμέτρησε το ζην (πέθανε)» δήλωσε χαρακτηριστικά χθες ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, υποστηρίζοντας ότι πήρε τρεις παρατάσεις, και έχει ολοκληρώσει την περίοδο Τ2 κατά την οποία το έργο υποχρεούται να επιστρέψει στο δημόσιο. Τόνισε μάλιστα ότι η μετάβαση από την μία παραχώρηση σε μια άλλη είναι μια σύνθεση διαδικασία καθώς στην περίπτωση της Αττικής Οδού δεν είχε προβλεφθεί τί θα συμβεί αν το έργο χρειαστεί να περιέλθει σε άλλο παραχωρησιούχο και όχι στο ελληνικό δημόσιο. Το Νομικό Συμβούλιο του κράτους έδωσε πρόσφατα το πράσινο φως (μετά από σχετικό ερώτημα του υπουργείου) για να γίνει τροποποίηση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης με βάση την οποία ένα μέρος των εσόδων του έργου θα πηγαίνει στον κρατικό προϋπολογισμό.
Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν χθες και αναμένεται να εξειδικευτούν σε επόμενο χρόνο, στο Δημόσιο κατά τον κ. Ταχιάο θα κατευθυνθεί μηνιαίως «το μέσο κόστος των αποσβέσεων των κεφαλαιακών επενδύσεων που έχει κάνει ο παραχωρησιούχος του έργου και αυτό γιατί η παραχώρηση έχει ολοκληρωθεί». Ο υφυπουργός ήταν πολύ προσεχτικός σε σχέση με την λύση που θα επιλεγεί. Δεν την έχουμε βρει ακόμη είπε αλλά συνέδεσε τις εξελίξεις και με τις διαθέσεις των δυο κύριων παικτών του αυτοκινητόδρομου, τον νυν και τον απερχόμενο λειτουργό. «Έχουμε δύο ενήλικες στο δωμάτιο» δήλωσε χαρακτηριστικά, αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπάρχουν και μεταξύ τους συνεννοήσεις για την τελική μορφή της ενδιάμεσης λύσης.
Ο κ. Ταχιάος μίλησε για την σημασία που έχει για την Αττική ο οδικός άξονας και θύμισε την στιγμή που ο δρόμος έπαψε να δέχεται κυκλοφορία λόγω της πανδημίας. Η Αθήνα, είπε νέκρωσε καθώς η Αττική Οδός είναι ο ρυθμιστής των μετακινήσεων μέσα στην πόλη επισημαίνοντας ότι η σπουδαιότητά της είναι τέτοια που δεν μπορεί να αφεθεί από την 5η Οκτωβρίου στην τύχη της.
Σε ό,τι αφορά τα έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού για τα οποία αναφέρθηκε πρόσφατα στις δηλώσεις του και ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, ο υφυπουργός δήλωσε ότι υπάρχουν συζητήσεις για μελλοντικά έργα χωρίς να υπάρχει κάτι χειροπιαστό και επισήμανε ότι το αρνητικό με αυτές τις υποδομές είναι ότι μεταφέρουν στο χρήστη ένα μεγάλο μέρος του κόστους. Πρέπει να δούμε τις προτάσεις, δήλωσε και μετά θα αποφασίσουμε αν θα συμμετάσχει το δημόσιο στα έργα και με ποιους όρους. «Πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά πώς θα χρεώσουμε τις κυβερνήσεις δέκα χρόνια μετά, υπολογίζοντας τα δημοσιονομικά περιθώρια που δεν είναι άπειρα», ήταν η απάντηση του κ. Ταχιάου στην πίεση των στελεχών των κατασκευών να προχωρήσει το μοντέλο των αναθέσεων μέσω των πρότυπων προτάσεων και να μπουν σκιώδη διόδια.
Διαβάστε ακόμη
Πρόγραμμα «Gigabit Voucher»: Μοιράζει κουπόνια €200 για γρήγορο Internet
«Εισπρακτικού χαρακτήρα» τα νέα μέτρα για τον τουρισμό λένε οι τουριστικοί φορείς
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ