Οκτώ επενδυτικούς ομίλους και 15 συνολικά υποψήφιους κινητοποιεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της 25ετούς σύμβασης της Αττικής Οδού, βάζοντας πολύ ψηλά τον πήχη του τιμήματος για την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ.
Xθες κατά την εκκίνηση της α΄ φάσης του μεγάλου διαγωνισμού, επιβεβαιώθηκε το ισχυρό ενδιαφέρον, το οποίο μεγιστοποιεί τον ανταγωνισμό και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τίμημα έκπληξη που μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 3 δισ. ευρώ.
Εξέλιξη που όπως έλεγαν χθες στην αγορά, θα εξαρτηθεί από την τελική μορφή της παραχώρησης και τα έργα των επεκτάσεων (προς Λ. Βουλιαγμένης, Λαύριο, Ραφήνα), τα οποία προγραμματίζει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα αλλά και από την δυνατότητα αύξησης των διοδίων.
Ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς αφού δεσμευτικές προσφορές υπολογίζεται ότι δεν θα υποβληθούν πριν το τέλος του α΄εξαμήνου του 2023. Περίοδος που δεν αποκλείεται να έχουν μεσολαβήσει οι εθνικές εκλογές, περίπου 1,5 χρόνο πριν την ολοκλήρωση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού (Οκτώβριο του 2024), την οποία διαχειρίζεται η κοινοπραξία της Ελλάκτωρ με την ΑΒΑΞ.
Όπως φάνηκε χθες από την μακριά λίστα των συμμετεχόντων, για την Αττική Οδό, θα αναμετρηθούν εταιρείες γαλλικών συμφερόντων αλλά και πανίσχυρα επενδυτικά fund από την Αυστραλία σε συνεργασία με όλους τους ισχυρούς τεχνικούς ομίλους της χώρας.
Ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα διεκδικήσει το έργο σε κοινοπραξία με την Igneo (τέως First Sentier Investors), έναν από τους μεγαλύτερους επενδυτές υποδομών στον κόσμο Η εταιρία διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο 24 εταιριών υποδομών μεσαίου μεγέθους στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, και κατέχει περιουσιακά στοιχεία αξίας 14,8 δις. Στον αντίποδα, βρίσκεται και η ομοεθνής Μacquarie, η οποία έχει συγκροτήσει κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου και είναι πλέον γνωστή και στην χώρα μας, ως μέτοχος του 49% του ΔΕΔΔΗΕ. Η Macquarie διαχειρίζεται 39 επιχειρήσεις υποδομών που αντιπροσωπεύουν πάνω από 53 δισ. περιουσιακών στοιχείων υπό διαχείριση.
Την δική τους δυναμική αποκτούν στο διαγωνισμό οι κοινοπραξίες με «γαλλικό άρωμα».
Ο όμιλος Vinci με την Mυτιληναίος, η γαλλική Ardian με τους ομίλους Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, η οποία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία παραχωρήσεων στον κόσμο με πάνω από 8.000 χιλ. αυτοκινητόδρομων αλλά και ο σύμμαχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Εγνατία, η εταιρεία Egis, η οποία συνέστησε δική της κοινοπραξία σε συνεργασία με τις γαλλικές εταιρείες Vauban Infrastructure Partners και DIF Capital Partners. Η Vauban αποτελεί τμήμα του κολοσσού Natixis Investment Managers με υπό διαχείριση κεφάλαια άνω των 1,3 τρισ. ευρώ. Η εταιρεία έχει παρουσία στη διαχείριση πλήθους υποδομών από μετρό (Ισπανία) μέχρι οδικούς άξονες (Γαλλία), μαρίνες και χιονοδρομικά κέντρα.
Με ισπανικό και Πορτογαλικό διαβατήριο είναι αντίστοιχα η Abertis και η Brisa. Η πρώτη είναι από τους μεγαλύτερους διαχειριστές οδικών αξόνων παγκοσμίως σε Ισπανία, Χιλή και Βραζιλία, Γαλλία και Ιταλία.
Εκτός από την Abertis, νέα εισαγωγή για την χώρα μας είναι η Brisa που διαχειρίζεται σχεδόν το σύνολο του εθνικού οδικού δικτύου της Πορτογαλίας. Ενδιαφέρον εκδήλωσε και ο ιταλικός όμιλος Gruppo Fininc στον οποίο ανήκει η INC SpA, κατασκευαστική εταιρεία που συμμετέχει και σε παραχωρήσεις υποδομών.
Διαβάστε ακόμη
Ρεύμα: Συνέχιση επιδοτήσεων χωρίς όριο κατανάλωσης το δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου
Φυσικό αέριο: Οι τιμές στην Ευρώπη τραβούν ξανά την ανηφόρα