Με κεφάλαια άνω των 12 δισεκατομμυρίων ευρώ χρηματοδοτήθηκαν από τις 4 συστημικές τράπεζες οι τομείς των υποδομών τα τελευταία 3,5 χρόνια. Οι τράπεζες υποστήριξαν πρότζεκτ άνω των 15 δισ. και το 95% αυτών προήλθαν από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα. Ηχηρή ήταν για άλλη μια φορά η απουσία των ξένων τραπεζών, με εξαίρεση τις χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κάτι που εκτιμάται ότι μπορεί να αλλάξει όταν η Ελλάδα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα.
Μεταξύ των έργων που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση είναι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, που θα λάβει 1,2 δισ. Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και τα Περιφερειακά Αεροδρόμια από 1 δισ. το καθένα και τα τρία ΣΔΙΤ, Flyover στην Θεσσαλονίκη, Ριζόμυλος –Καλαμάτα, και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, όπου αθροιστικά η χρηματοδότηση ανήλθε σε 800 εκ. ευρώ.
Ο κ. Κωνσταντίνος Βασιλείου, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank, μιλώντας χθες στο Φόρουμ των Δελφών, ανέφερε ότι οι χρηματοδοτήσεις μπορούν να συνεχιστούν και στο μέλλον αλλά με κάποιες προϋποθέσεις. Όπως είπε, υπάρχει η ρευστότητα και τα απαιτούμενα κεφάλαια όμως το αγκάθι είναι η συγκέντρωση κεφαλαίων. Το τραπεζικό στέλεχος εξήγησε ότι κάθε τράπεζα έχει κατά μέσο όρο 7 δις. κεφάλαια.
Εάν για την νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού ή για το νέο διαγωνισμό για το μεγάλο έργο της παραχώρησης του ΒΟΑΚ απαιτούνται χρηματοδοτήσεις από 1,5 έως 2 δισ. κάθε τράπεζα θα πρέπει να συνεισφέρει από 600 έως 700 εκ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 10% των κεφαλαίων της.
Η χρηματοδότηση στις υποδομές, όπως τονίστηκε χθες γίνεται με δυο τρόπους: στα ίδια τα έργα και με κεφάλαια κίνησης και εγγυητικές επιστολές. Ειδικά για τις τελευταίες ακούγονται μεγάλες γκρίνιες το τελευταίο διάστημα, οι οποίες επαναλήφθηκαν και χθες από την διοίκηση της Ιntrakat. Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, μίλησε για διστακτικότητα των τραπεζών στα έργα, που αν συνεχιστεί θα θέσει εν αμφιβόλω την εκτέλεσή τους αλλά και την ομαλή χρηματοδότησή τους.
Όπως είπε, «συνειδητοποιούμε προοδευτικά ότι ανεξάρτητα από την χρηματοπιστωτική ικανότητα του κάθε ομίλου, οι τράπεζες δυσκολεύονται να δώσουν εγγυητικές επιστολές και χωρίς εγγυητικές έργα δεν γίνονται». Ο κ. Βασιλείου αναφερόμενος στο θέμα των εγγυητικών επιστολών που είναι απαραίτητες για να τρέξουν τα έργα, είπε ότι υπάρχουν εν μέρει δυσκολίες.
Όμως χαρακτήρισε παράδοξο, να βγάζουν τις εγγυητικές επιστολές οι τράπεζες και να εγγυόνται τα πρότζεκτ που οι ίδιες χρηματοδοτούν. Όπως είπε οι τράπεζες έχουν ξεφύγει σε αυτό που δεν αποτελεί best practice. Επιπλέον, τόνισε ότι κάποια στιγμή και το δημόσιο θα πρέπει να αλλάξει νοοτροποία και να επιστρέφει τις εγγυητικές αντί να τις κρατά και να ροκανίζει τα τραπεζικά όρια.
Διαβάστε ακόμη
Τουρισμός: Οι προβλέψεις για το 2023 από κορυφαία στελέχη του κλάδου και η ευκαιρία της Αθήνας
Eurogroup: Πρώτο «γκάλοπ» για τη λιτότητα και το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας από το 2024
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ