© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ενα «στοίχημα» που υπήρχε ήδη προ πανδημίας ανακόπηκε και τώρα φαίνεται ότι έχει επανεκκινήσει, δεδομένου ότι έχουν ωριμάσει περισσότερο οι συνθήκες για να τεθούν οι πιο στέρεες βάσεις για το μέλλον. Ο λόγος για το επιχειρούμενο άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού προς τις χώρες του Κόλπου, οι οποίες, παρότι αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μικρό ποσοστό επί του συνόλου των εισερχόμενων επισκεπτών για τον κλάδο, προσθέτουν μεγάλη υπεραξία λόγω των υψηλών εισοδηματικών κριτηρίων των τουριστών από τις εν λόγω αγορές.
Η κίνηση του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα, της Aegean, ήδη από τη φετινή χειμερινή περίοδο να «επενδύσει» στην απευθείας σύνδεση Αθήνας – Ντουμπάι -πέραν των συνεργασιών της για πτήσεις κοινού κωδικού με αεροπορικές με μεγάλο αποτύπωμα στις εν λόγω αγορές, όπως η Emirates και η Saudia Airlines- έρχεται να επιβεβαιώσει το αυξημένο ενδιαφέρον, με την αεροπορική μάλιστα να επενδύει περαιτέρω στην περιοχή του Κόλπου με το βλέμμα στο 2026 μέσα και από τη νέα συμφωνία με την Airbus για 4 αεροσκάφη μεγαλύτερης χρονικής εμβέλειας για επέκταση σε πιο μακρινές αγορές.
Παράλληλα, το αυξημένο ενδιαφέρον αποτυπώθηκε πολύ πρόσφατα και στην έκθεση Arabian Travel Market με παρόντα και τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, ενώ αποτυπώνεται και στη μεγαλύτερη πύλη εισερχόμενων επισκεπτών από τις χώρες του Κόλπου, το αεροδρόμιο της Αθήνας, όπου στο α’ τρίμηνο του 2024 η αύξηση στην απευθείας κίνηση με τις πέντε μεγάλες αγορές του Κόλπου – Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία, Μπαχρέιν, Κατάρ και Κουβέιτ- είναι στο +51% έναντι του α’ τριμήνου του 2023 (με την προσθήκη και των Κινέζων επιβατών, οι οποίοι λόγω των περιορισμών της πανδημίας εξέλιπαν ακόμη στις αρχές του προηγούμενου έτους), ενώ η φετινή θερινή περίοδος συνοδεύεται από περισσότερα δρομολόγια και συνδέσεις – 82 συνολικά σε εβδομαδιαία βάση.
Συνολικά το 2023 η κίνηση (αφίξεις – αναχωρήσεις, απευθείας και μετεπιβιβαζομένων επιβατών, συμπεριλαμβανομένων και των Ελλήνων) από τις 5 αγορές του Κόλπου ανήλθε στις 853.000 επιβάτες.
Γενικότερα, όπως σχολιάζουν χαρακτηριστικά οι επιτελείς της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής, η κίνηση από τις συγκεκριμένες αγορές έχει αυξηθεί, με την επιπλέον παράμετρο ότι υπάρχει διπλό και… αντίστροφο ενδιαφέρον, τόσο από το ελληνικό κοινό για ταξίδια στους εν λόγω προορισμούς -ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο- όσο και από το ξένο κοινό για ελληνικούς προορισμούς (Αθήνα αλλά και νησιά), στη διάρκεια του καλοκαιριού.
«Ο λόγος που κάναμε την αλλαγή στον στόλο με αεροσκάφη που θα παρέχουν υψηλότερο επίπεδο άνεσης για τους επιβάτες, τόσο της οικονομικής όσο και της διακεκριμένης θέσης, είναι ότι διαπιστώνουμε ακριβώς τη δυναμική των συγκεκριμένων αγορών για τα επόμενα χρόνια», αναφέρει ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, διευθύνων σύμβουλος της Aegean, που πραγματοποίησε δημοσιογραφική αποστολή στο Ντουμπάι, μία από τις νέες αγορές για τον όμιλο, ο οποίος συμπληρώνει φέτος 25 χρόνια. «Προχωράμε συνεχώς με λελογισμένα βήματα επέκτασης και βλέπουμε πλέον ότι υπάρχουν αγορές, πέραν των παραδοσιακών ευρωπαϊκών, εκτός Ε.Ε., με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια».
Από πλευράς του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, στο πλαίσιο της διεθνούς τουριστικής έκθεσης Arabian Travel Market που πραγματοποιήθηκε επίσης στο Ντουμπάι και με το δεδομένο ότι «οι αραβικές χώρες είναι βασικός στόχος της στρατηγικής του ΕΟΤ για άνοιγμα νέων αγορών», ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού Δημήτρης Φραγκάκης είχε συναντήσεις με εκπροσώπους των Emirates, Qatar, Air Arabia, Fly Dubai και Saudia Airlines, αλλά και της ταξιδιωτικής πλατφόρμας Wego για τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, με την οποία ο ΕΟΤ έχει συμφωνήσει πρόγραμμα προβολής της Ελλάδας σε 4 αραβικές χώρες, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν. Την 31η Arabian Travel Market παρακολούθησαν περισσότεροι από 46.000 επαγγελματίες ταξιδιών και φιλοξενίας από περισσότερες από 160 χώρες, συμπεριλαμβανομένων και 33.500 επισκεπτών, νούμερα που αποδεικνύουν τη γενικότερη κινητικότητα στις εν λόγω χώρες σε ό,τι έχει να κάνει με τον τουρισμό.
Ειδικά οι ταξιδιώτες από τη Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ είναι εκείνοι που ενδιαφέρονται περισσότερο για ταξίδια στην Ελλάδα, κάτι που προκύπτει και από τα ίδια τα στοιχεία. Ο κ. Γιάννης Ράσολγου, διευθυντής Δικτύου και Αεροπορικών Συνεργασιών της Aegean αναφέρει στο «business stories» ότι συνολικά η κίνηση στη σύνδεση Ελλάδας – Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων έχει σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, από το 2017 έως και το 2023, ενώ στη σύνδεση με τη Σαουδική Αραβία για την ίδια περίοδο η κίνηση έχει τριπλασιαστεί. Στα νούμερα προσμετράται η απευθείας κίνηση και όχι οι μετεπιβιβαζόμενοι επιβάτες, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο ποσοστό και ταξιδεύουν σε πιο μακρινές αγορές, π.χ., της Ασίας ή της Αυστραλίας, με ενδιάμεσους σταθμούς τα μεγάλα αεροδρόμια του Κόλπου.
Ο ίδιος επισημαίνει κι ένα βασικό πλεονέκτημα των εν λόγω αγορών, ότι δηλαδή έχουν διαφορετική εποχικότητα: οι Ελληνες ταξιδεύουν σε αυτούς τους προορισμούς κυρίως τη χειμερινή περίοδο και την άνοιξη, ενώ οι επισκέπτες από αυτές τις αγορές έρχονται στην Ελλάδα την περίοδο του καλοκαιριού. Ενα ακόμη θετικό στοιχείο είναι ότι πρόκειται για χώρες που αναπτύσσονται τόσο στο οικονομικό – επιχειρηματικό πεδίο όσο και στον τουρισμό, κάτι που αντανακλάται και στην κίνηση με περισσότερη δραστηριότητα στα δρομολόγια σε ταξίδια αναψυχής αλλά και στα επαναλαμβανόμενα επαγγελματικά ταξίδια.
Η σύνδεση με τις αγορές του Κόλπου
Ο μεγαλύτερος κόμβος της χώρας, η Αθήνα και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», συνδέεται αυτή τη στιγμή απευθείας με 5 μεγάλες αγορές του Κόλπου, με τις σχεδιαζόμενες αναχωρήσεις για το φετινό καλοκαίρι να έχουν αυξηθεί σε εβδομαδιαία βάση σε σύγκριση με την περσινή θερινή περίοδο. Πρώτη και μεγαλύτερη αγορά είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με ένα σύνολο 35.200 διεθνών αφίξεων το 2023 και ακολουθούν η Σαουδική Αραβία με 15.800, το Μπαχρέιν με 12.300, το Κατάρ με 10.900 και το Κουβέιτ με 4.900 διεθνείς αφίξεις. Πέρυσι, στη διάρκεια της θερινής περιόδου όπου καταγράφεται, όπως είναι εύλογο, και η μεγαλύτερη κίνηση προς την Ελλάδα, υπήρχαν 71 αναχωρήσεις σε εβδομαδιαία βάση προς τις εν λόγω αγορές από τον διεθνή αερολιμένα. Το νούμερο αυτό φτάνει φέτος τις 82 συνδέσεις εβδομαδιαίως, με βάση τον μέχρι στιγμής σχεδιασμό των αεροπορικών για τη θερινή περίοδο του 2024.
Οσον αφορά τις αεροπορικές που επιχειρούν από την Αθήνα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είναι οι Etihad Airways και WizzAir Abu Dhabi με προορισμό το Αμπού Ντάμπι, η Εmirates και πιο πρόσφατα, από τον Νοέμβριο του 2023, η Aegean με προορισμό το Ντουμπάι. Φέτος για την περίοδο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου προστίθεται για πρώτη φορά και η Air Arabia (η πρώτη και μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική), εγκαινιάζοντας 4 απευθείας πτήσεις την εβδομάδα στη σύνδεση με τη Σάρτζα, την τρίτη σε έκταση και την τρίτη, επίσης, πιο πυκνοκατοικημένη πόλη των ΗΑΕ. Στη σύνδεση με τη Σαουδική Αραβία, σε Τζέντα και Ριάντ, επιχειρούν φέτος με απευθείας δρομολόγια οι Αegean και Saudia, ενώ στο Μπαχρέιν η Gulf Air, στο Κουβέιτ η Kuwait Airways και στην Ντόχα η Qatar Airways.
Στην περίπτωση ειδικά του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα, η Aegean ξεκίνησε τις πτήσεις της στο Ντουμπάι τον Νοέμβριο του 2023, με τα πρώτα δείγματα να είναι θετικά ως προς τις πληρότητες και με πτήσεις που συνεχίζονται και το καλοκαίρι, ενώ οι πτήσεις από και προς τη Σαουδική Αραβία πραγματοποιούνται εδώ και καιρό, ήδη από το 2015. Η εταιρεία αυξάνει συνεχώς τη δραστηριότητά της στην ευρύτερη περιοχή του Κόλπου, έχοντας μεταφέρει συνολικά 300.000 επιβάτες. Επιχειρώντας πλέον σε τρεις προορισμούς, Ντουμπάι, Τζέντα και Ριάντ ο όμιλος φιλοδοξεί να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την παρουσία του μετά και την προσθήκη των 4 νέων ειδικά διαμορφωμένων αεροσκαφών από το 2026 σε συνέχεια και της σχετικής συμφωνίας παραγγελίας με την Airbus.
Η αεροπορική, όπως ανακοινώθηκε τον περασμένο Απρίλιο, επενδύει σε αρχικά τέσσερα 4 αεροσκάφη μιας «ειδικά διαμορφωμένης», αναβαθμισμένης έκδοσης των A321neo, με αντίστοιχα σημαντικά μικρότερο αριθμό θέσεων (λιγότερες από 180), σε σχέση με την τυπική έκδοση των A321neo της Aegean (220 θέσεις). Πρόσθετα χαρακτηριστικά των αεροσκαφών αυτών περιλαμβάνουν δορυφορική Wi-Fi σύνδεση, οθόνες ψυχαγωγίας σε κάθε κάθισμα αλλά και ένα εξαιρετικά αναβαθμισμένο προϊόν για την Business Class με καθίσματα οριζόντιας ανάκλισης. Τα νέα αεροσκάφη θα έχουν τη δυνατότητα πτήσεων μεγαλύτερης εμβέλειας και θα μπορούν να εξυπηρετήσουν αγορές εκτός Ε.Ε., που βρίσκονται κυρίως στα νότια αλλά και νοτιοανατολικά της χώρας. Η περιοχή του Κόλπου θα βρεθεί στο επίκεντρο είτε με τους προορισμούς που περιλαμβάνονται ήδη στο δίκτυο (Ριάντ, Τζέντα, Ντουμπάι), είτε με νέες προσθήκες στο Μπαχρέιν, στην Ντόχα και το Ομάν. Δυνητικοί προορισμοί θα είναι από την Κεντρική Αφρική το Λάγος, το Ναϊρόμπι, η Αντίς Αμπέμπα και από την Ασία το Νέο Δελχί και η Βομβάη στην Ινδία ή το Αλμάτι στο Καζακστάν.
Σημειωτέον ότι πολύ πρόσφατα, κατά τη διάρκεια της Arabian Travel Market 2024, ήρθε μια ακόμη συμφωνία από την Aegean, αυτή τη φορά με τη Saudia: οι δύο πλευρές ανακοίνωσαν νέα συνεργασία για πτήσεις κοινού κωδικού σε μια εμπορική κίνηση με σκοπό να προσφέρει περισσότερες ταξιδιωτικές επιλογές στους επιβάτες και των δύο αεροπορικών εταιρειών, με ένα σημαντικά ενισχυμένο πρόγραμμα πτήσεων μεταξύ Ελλάδας και Σαουδικής Αραβίας. Είχε προηγηθεί και η συνεργασία με την Emirates για πτήσεις κοινού κωδικού, με τη δυνατότητα για τους επιβάτες της Emirates να ταξιδεύουν μέσω Αθήνας με ένα εισιτήριο και ενιαία πολιτική αποσκευών σε οκτώ δημοφιλείς προορισμούς που εξυπηρετεί η ελληνική αεροπορική: Κέρκυρα, Χανιά, Ηράκλειο, Μύκονος, Θήρα, Ρόδος, Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη. Από την πλευρά της, η Emirates υπέγραψε φέτος μνημόνιο συνεργασίας και με τον ΕΟΤ, με στόχο την ενίσχυση του τουρισμού στην Ελλάδα μέσω της υλοποίησης κοινών ενεργειών και δραστηριοτήτων στον τομέα μάρκετινγκ.
Ορισμένοι από τους πιο δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς της χώρας, πάντως, βρίσκονται ήδη στα θερινά προγράμματα αεροπορικών από τον Κόλπο για απευθείας συνδέσεις, ενισχύοντας την κίνηση του καλοκαιριού με επισκέπτες υψηλών εισοδηματικών κριτηρίων. Ετσι, πέραν του αεροδρομίου της Αθήνας, εποχιακές συνδέσεις για τη θερινή περίοδο με αεροδρόμια του Κόλπου παρέχει η Fly Dubai, που συνδέει απευθείας την περίοδο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου το Ντουμπάι με τη Μύκονο, τη Σαντορίνη αλλά και την Κέρκυρα (στην περίπτωση της Κέρκυρας έως το τέλος Αυγούστου). H Gulf Air, ο εθνικός αερομεταφορέας του Μπαχρέιν, επεκτείνει κι αυτή το θερινό της πρόγραμμα με δρομολόγια σε Μύκονο και Ρόδο, όπως και η Etihad που συνδέει το Αμπού Ντάμπι με το Νησί των Ανέμων και τη Σαντορίνη, η Wizz Air Abu Dhabi που φτάνει στη Σαντορίνη κ.ο.κ.
Βασική φωτό κειμένου: Από τη συνάντηση εκπροσώπων της Aegean και της Saudia Airlines στο Ντουμπάι
Διαβάστε ακόμη:
Σπύρος Θεοδωρόπουλος: «Κι εγώ από φτωχός ξεκίνησα»
Ηλεκτρισμός: Κολοσσιαίες επενδύσεις 1 δισ. ετησίως για τα δίκτυα διανομής έως το 2050
Το τρίπτυχο των προκλήσεων για την ασφαλιστική αγορά
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ