Έργα συνολικού ύψους πάνω από 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ που θα αναβαθμίσουν σημαντικές υποδομές στον τομέα των οδικών έργων και των αεροδρομίων και θα ενισχύσουν το μεγάλο τουριστικό κεφάλαιο της Κρήτης αλλά και τον πρωτογενή τομέα, περιλαμβάνει το αναπτυξιακό πρόγραμμα που ανακοίνωσε χθες για το νησί ο Πρωθυπουργός.
Συνολικά 30 έργα, υλοποιεί στην Κρήτη μόνο το υπουργείο Υποδομών συνεισφέροντας με 40.000 έμμεσες και άμεσες θέσεις εργασίας, με την κυβέρνηση να επισημαίνει ότι σε μια κυβερνητική θητεία έγιναν στην Κρήτη όλα όσα δεν είχαν γίνει για χρόνια στο νησί.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συνοδευόμενος από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή και πολυμελές κυβερνητικό κλιμάκιο, επισκέφτηκε αρχικά το εργοτάξιο του ΒΟΑΚ, κηρύσσοντας ουσιαστικά την έναρξη εργασιών στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 22 χιλιομέτρων, από το οποίο ξεκινούν τα πρώτα έργα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, με χρηματοδότηση ύψους 186 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και ανάδοχο την Άκτωρ.
«Είναι ένα έργο πνοής για την Κρήτη, είναι ένα σημαντικό έργο οδικής ασφάλειας ώστε να θρηνούμε λιγότερες ζωές στην άσφαλτο. Είναι ένα έργο το οποίο σηματοδοτεί το λαμπρό μέλλον που έχει το νησί μας» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης για τον νέο οδικό άξονα, που θα εκτείνεται με ενιαία χάραξη σε μήκος περίπου 300 χιλιομέτρων και θα συνδέει το δυτικό άκρο της Κρήτης με το ανατολικό.
Τα έργα του ΒΟΑΚ
Το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος αποτελεί το πρώτο τμήμα του εμβληματικού οδικού έργου της Κρήτης ενώ όπως τόνισε χθες ο Πρωθυπουργός προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς και τα δύο μεγαλύτερα έργα. Από τα Χανιά έως το Ηράκλειο μήκους 157 χλμ. που θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης και από τον κόμβο Χερσονήσου μέχρι τη Νεάπολη, μέσω ΣΔΙΤ, η σύμβαση του οποίου αναμένεται να υπογραφεί άμεσα με ανάδοχο σχήμα την κοινοπραξία Άκτωρ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ιntrakat.
Για το δεύτερο τμήμα που είναι η μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης που θα υλοποιηθεί το επόμενο διάστημα ύψους 1,75 δις. αναμένεται να ξεκινήσει η β’ φάση του διαγωνισμού, με στόχο να υπάρχουν εργοτάξια σε όλο το ΒΟΑΚ έως τις αρχές του 2024. Πρόκειται όμως για ένα προγραμματισμό που θα εξαρτηθεί από τις παρατάσεις που θα ζητήσουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι αλλά και από το χρόνο εκδήλωσης των εκλογών. Το μεγάλο έργο της παραχώρησης διεκδικούν η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΒΑΞ, η VINCI και η κοινοπραξία ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL.
Στην αγορά των κατασκευών θεωρούν δεδομένο ότι στο επόμενο στάδιο, θα υπάρξουν ανακατατάξεις μεταξύ των σχημάτων καθώς πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο και σύνθετο έργο που θα χρειαστούν ισχυρές συμμαχίες για να υλοποιηθεί. Όπως ανακοινώθηκε χθες, το υπουργείο προχωρεί παράλληλα και στην μελετητική ωριμότητα στο τμήμα Κίσσαμος –Χανιά αλλά και στο τμήμα Άγιος Νικόλαος –Σητεία.
«Οι Κρητικοί αξίζουν έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, αξίζουν καλύτερη οδική ασφάλεια, αξίζουν το άλμα ανάπτυξης που ο νέος αυτός οδικός άξονας θα φέρει στον τόπο τους. Ο ΒΟΑΚ, λοιπόν, θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευάζεται σε επίπεδο ΕΕ», ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Παράλληλα με τα νέα οδικά έργα, ωριμάζουν οι μελέτες και για τη σύνδεση της Σούδας με το αεροδρόμιο των Χανίων, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη ένα χαρτοφυλάκιο επτά έργων, εκ των οποίων τέσσερα έχουν ολοκληρωθεί, για την αποτροπή κατολισθήσεων σε στοχευμένες θέσεις.
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι
Ο κ. Μητσοτάκης, επισκέφτηκε χθες και το αεροδρόμιο στο Καστέλι, λέγοντας ότι θα προχωρήσει εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί ώστε, η Κρήτη να έχει ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο, το οποίο σε βάθος 15ετίας θα εξυπηρετεί 15 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Με την τελευταία νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο νέος διεθνής αερολιμένας θα μεγαλώσει κατά 32%, γεγονός που θα καταστήσει το Καστέλι το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Μεσογείου.
Για το έργο, με ανάδοχο την ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ και την Ινδική GMR International έχουν ολοκληρωθεί τα χωματουργικά και έχει ξεκινήσει η θεμελίωση του τέρμιναλ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι έτοιμος ο χώρος στάθμευσης και ακολουθεί η ανοδομή του κτιρίου συνολικής επιφάνειας 94.000 τ.μ και τα ηλεκτρομηχανολογικά. Σήμερα οι κατασκευαστικές εργασίες αντιστοιχούν στο 20% του τεχνικού αντικειμένου του έργου.
Ενέργεια από ΑΠΕ
Στον τομέα της ενέργειας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας, κ. Κώστας Σκρέκας δήλωσε χθες πως η Κρήτη μπορεί να χρησιμοποιεί 100% καθαρή ενέργεια και να συμβάλει καθοριστικά στον εθνικό στόχο που έχει τεθεί ώστε το 80% της κατανάλωσης να προέρχεται από ΑΠΕ μέχρι το 2030.
Αναφερόμενος στην πολιτική της κυβέρνησης, ο κ. Σκρέκας τόνισε με νομοθετική ρύθμιση που θα φέρει το ΥΠΕΝ τις επόμενες εβδομάδες, θα δημιουργηθούν επαγγελματικές ενεργειακές κοινότητες που θα μπορούν να εγκαταστήσουν ΑΠΕ, να συνδέονται κατευθείαν στην υψηλή τάση και να εγκαθιστούν συστήματα με μπαταρίες επομένως να πετυχαίνουν και χαμηλότερο ενεργειακό κόστος. «Αναβαθμίζουμε τα δίκτυα εντός Κρήτης, σχεδόν 100 εκατ. για υψηλή τάση, 50 εκατ. για μέση και χαμηλή τάση ενώ υλοποιούμε απαραίτητες υποδομές σε απόβλητα και λύματα», δήλωσε ο υπουργός.
Αναφερόμενος στους υδρογονάνθρακες και τις έρευνες που γίνονται στο νησί, δήλωσε ότι είναι «μια νέα πιθανή πηγή πλούτου» και πρόσθεσε ότι «αν αυτή η προσπάθεια ολοκληρωθεί, θα μπορούσαμε να εξάγουμε και να καλύπτουμε σημαντικό ποσοστό της ευρωπαϊκής κατανάλωσης».
Τα έργα νέας γενιάς
Παράλληλα με τα οδικά έργα και το αεροδρόμιο Καστελίου, το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε χθες και ένα δεύτερο πακέτο κρίσιμων υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη στο νησί.
Πρόκειται για ένα μεγάλο πρόγραμμα υδραυλικών έργων τα οποία θα δώσουν οριστική λύση στα κρίσιμα ζητήματα της υδροδότησης και κυρίως της άρδευσης εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων καλλιεργήσιμων εκτάσεων και θα συμβάλλουν στη συνολική ορθή διαχείριση των υδάτινων πόρων του νησιού. Μεταξύ αυτών είναι το Φράγμα Ταυρωνίτη, το Φράγμα Πλατύ, ο νέος αγωγός μεταφοράς νερού Μύρτου, συμπληρωματικά έργα ταμιευτήρα Μπραμιανού κ.α.
Διαβάστε ακόμη
Προς νέα μείωση το όριο για τις συναλλαγές με μετρητά
Κεν Γκρίφιν – Citadel: Ο νέος βασιλιάς των επενδύσεων – Πώς πέτυχε απόδοση άνω του 38%