Αρκεί ένας περίπατος πέντε ή δέκα λεπτών στους δρόμους της πολιτείας Όγιο νοτιοδυτικά της Νιγηρίας για να συναντήσει κανείς τουλάχιστον δέκα ελαστικά αυτοκινήτων πεταμένα στην άκρη του δρόμου. Αυτό υποστηρίζει η Ιφεντολάπο Ρουνσέγιε διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας Freee Recycle που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2018 με μόλις τέσσερις υπαλλήλους και έξι χρόνια μετά το προσωπικό της αγγίζει τους 150 εργαζομένους, οι οποίοι δίνουν μία δεύτερη ζωή στα παλιά ελαστικά.
Στη Νιγηρία το πρόβλημα της περιβαλλοντικής ρύπανσης είναι τεράστιο, καθώς παράγονται τουλάχιστον 2,5 εκατ. τόνοι πλαστικών αποβλήτων κάθε χρόνο, εκ των οποίων οι 130.000 τόνοι καταλήγουν στο υδάτινο δίκτυο, με αποτέλεσμα η χώρα να βρίσκεται ανάμεσα στις 20 χώρες που ρυπαίνουν με απόβλητα τους ωκεανούς. Αντίστοιχα, δρόμοι, ύπαιθρος και ακτές μετατρέπονται σε παράτυπες χωματερές συγκεντρώνοντας κάθε λογής απορρίμματα.
Συγκεκριμένα για τα ελαστικά, των οποίων η παγκόσμια παραγωγή σύμφωνα με εκτιμήσεις ανήλθε σε 2.268 εκατομμύρια το 2021 και προβλέπεται να φθάσει τα 2.665 εκατομμύρια ελαστικά μέχρι το 2027, η Ρουνσέγιε μιλώντας στο Africanews εξήγησε πως εντοπίζονται παντού «σε αποχετεύσεις, στις γωνιές των δρόμων, σε σημεία που κανονικά δε θα έπρεπε να βρίσκονται».
Σύμφωνα με έκθεση του Tire Industry Project, 1 δισ. είναι τα ελαστικά που δε χρησιμοποιούνται πια σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ 4 δισ. βρίσκονται σήμερα σε χώρους υγειονομικής ταφής και αποθήκες. Η Freee Recycle, λοιπόν, στοχεύει στην καλύτερη διαχείριση αυτών των αποβλήτων και έως σήμερα έχει καταφέρει να ανακυκλώσει περισσότερα από 400.000 ελαστικά μετατρέποντάς τα σε τούβλα, μαλακά πλακάκια ακόμα και σαγιονάρες, ενώ μερικά έργα Τέχνης από ελαστικά κοσμούν τα γραφεία της εταιρίας στο Όγιο της Νιγηρίας.
Τα ελαστικά έπειτα από κατάλληλη επεξεργασία, αλέθονται σε μικρά κομμάτια και στη συνέχεια αναμειγνύονται με κόλλα. Το υλικό που προκύπτει είναι εύπλαστο, με τους εργαζομένους της εταιρίας να μπορούν να του δώσουν τη μορφή που επιθυμούν δημιουργώντας δάπεδα, αλλά και σαγιονάρες, οι οποίες είναι βιοδιασπώμενες και δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Το πιο δημοφιλές προϊόν της εταιρείας είναι η δημιουργία δαπέδου, τα 40 τεμάχια του οποίου στοιχίζουν περίπου 60 δολάρια, κόστος που αποδίδεται σύμφωνα με την εταιρία στη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του σε σύγκριση με τις αντίστοιχες κλασικές λύσεις.
Τα προϊόντα είναι διαθέσιμα σε μεγάλες πόλεις της Νιγηρίας, όπως το Λάγος κι η Αμπούτζα με την Μπολάνλε Εμανουέλ από το Συμβούλιο Προώθησης Εξαγωγών της Νιγηρίας στο Όγιο να επισημαίνει την αναγκαιότητα άλλων εγκαταστάσεων όπως αυτή και σε άλλες περιοχές της χώρας.
«Αυτή είναι η μόνη βιομηχανία ανακύκλωσης ελαστικών που έχω δει στη Νιγηρία», είπε η Εμανουέλ και εξήγησε πως και άλλες κοινότητες πρέπει να μπορούν να ανακυκλώνουν τα ελαστικά ώστε να μετριαστεί η ρύπανση.
Η Freee Recycle εκτιμά ότι έχει αποτρέψει περισσότερους από 8.100 τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τότε που ξεκίνησε να λειτουργεί.
Ο Έιντ Ζούκι, μηχανικός κατασκευών, ο οποίος ανέθεσε στην εταιρία τη δημιουργία δαπέδου για σχολικό κτίριο, δήλωσε στο Africanews ότι με την ανακύκλωση αποτρέπεται η ρίψη των ελαστικών ή η καύση τους που επιβαρύνει την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Εξέφρασε, μάλιστα, την ελπίδα στο μέλλον οι πολίτες να επαναχρησιμοποιούν υλικά και να δίνουν μία δεύτερη ευκαιρία στα απορρίμματα ώστε να επικρατήσει η ιδέα της ανακύκλωσης τόσο στην Αφρική όσο και στον υπόλοιπο κόσμο.
Photo: Pixabay
Διαβάστε ακόμη
Viva Wallet: Κρίσιμη γενική συνέλευση στη σκιά της δικαστικής απόφασης
«Καρφώνει» ο ένας την παράλια του άλλου στο MyCoast
Αλέξης Αλεξίου (Cenergy Holdings): Ετοιμη για το άλμα στην αμερικανική αγορά
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ