Για τις 24 Νοεμβρίου ανανεώνουν το ραντεβού τους οι υπουργοί ενέργειας της ΕΕ καθώς η χθεσινή συνεδρίαση επιβεβαίωσε τις δυσκολίες στην αναζήτηση μιας κοινά αποδεκτής λύσης στα θέματα του πλαφόν και των παρεμβάσεων στο TTF με τους υπουργούς να ζητούν να εξειδικευτούν οι προτάσεις της Κομισιόν για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους.
Όπως φαίνεται, θα χρειαστεί ακόμη πολύ δρόμος ώστε η ΕΕ να καταφέρει να συγκεράσει τις διαφωνίες και τις αντιθέσεις μεταξύ των κρατών μελών για τα ανώτατα όρια τιμής του φυσικού αερίου, αποδεικνύοντας ότι η πολιτική συμφωνία της Συνόδου Κορυφής δεν επίλυσε τα προβλήματα και θα χρειαστεί κάποιους μήνες ακόμη διεργασιών για να καταλήξει σε μια ουσιαστική συμφωνία.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι κατά τις χθεσινές δηλώσεις της η Επίτροπος Ενέργειας Κάντρι Σίμσον, επισήμανε ότι έγινε μια εποικοδομητική συζήτηση για την τιμή του φυσικού αερίου, παραδέχτηκε όμως ότι η ΕΕ θα χρειαστεί να παρουσιάσει συγκεκριμένες προτάσεις το επόμενο διάστημα που θα αποτελέσουν την βάση ενός νέου κύκλου διαλόγου. Ωστόσο δήλωσε ότι υπάρχει συναίνεση για ένα συμπληρωματικό δείκτη αναφοράς για το LNG, για τον οποίο θεώρησε εφικτό να γίνει πρόοδος ως τα τέλη του ερχόμενου Μαρτίου.
Στόχος της ΕΕ είναι να αποτραπεί η αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου αλλά και να διασφαλιστεί η ασφάλεια εφοδιασμού, την ώρα όμως που στην συζήτηση μπαίνουν και νέοι παράμετροι που ανεβάζουν το βαθμό δυσκολίας στην εξεύρεση λύσης.
Ενδεικτική ήταν η χθεσινή στάση της ΕΕ, η οποία με έγγραφο που απέστειλε στα κράτη-μέλη λίγες ώρες πριν την συνάντηση στο Λουξεμβούργο, έβαζε νέα εμπόδια στο θέμα του καθορισμού ανώτατης τιμής, επισημαίνοντας ότι για να μπορέσει να λειτουργήσει σωστά πέρα από τις πολιτικές μείωσης της ζήτησης θα χρειαστεί να επεκταθεί και σε χώρες εισαγωγής φυσικού αερίου όπως η Ελβετία και η Βρετανία.
Εάν δεν επιτευχθεί μια αντίστοιχη συμφωνία, τότε όπως επισημαίνεται η ΕΕ θα χρειαστεί να εξάγει ηλεκτρική ενέργεια σε υψηλότερες τιμές σε σχέση με τα τιμολόγια του εσωτερικού εμπορίου, κάτι που αντιβαίνει τις διεθνείς συμφωνίες.
Σύμφωνα με όσα έχουν διαρρεύσει από κοινοτικές πηγές, στο τραπέζι των συζητήσεων μπήκε χθες και μία πρόταση της Κομισιόν που συνιστά μια νέα μεταρρύθμιση για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Με την πρόταση αυτή που κυκλοφόρησε με non paper, προτείνεται η αναθεώρηση του μοντέλου λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού με βάση τις διμερείς συμβάσεις που συνάπτονται με ΑΠΕ για την παραγωγή ενέργειας και όχι με βάση την οριακή τιμή συστήματος όπως γίνεται σήμερα και έχει οδηγήσει στη έκρηξη τιμών.
Στην ίδια ατζέντα βρέθηκε παράλληλα και η συζήτηση για το Ιβηρικό μοντέλο καθώς με άλλο έγγραφο, παρουσιάστηκαν οι πτυχές του μηχανισμού επιβολής πλαφόν στο αέριο που καταναλώνεται από την ηλεκτροπαραγωγή, το οποίο υποστηρίζεται από την Γαλλία και εφαρμόζεται ήδη από την Άνοιξη σε Ισπανία και Πορτογαλία.
Όπως αναφέρθηκε χθες, ο μηχανισμός αυτός απαιτεί υψηλό επίπεδο επιδοτήσεων για να αποζημιώνει την διαφορά μεταξύ της πραγματικής τιμής του αερίου και του πλαφόν και το ζητούμενο είναι με τι πόρους θα καλυφθεί.
Από την πλευρά του, ο Έλληνας υπουργός κ. Κώστας Σκρέκας, υπογράμμισε στο Συμβούλιο υπουργών την ανάγκη να εξειδικευθούν, εντός των επόμενων ημερών, από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα μέτρα που περιλαμβάνονται στις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Πράγας.
Ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι η Ελλάδα στηρίζει τον μηχανισμό των κοινών αγορών, μέσω της πλατφόρμας ενιαίας αγοράς φυσικού αερίου, ενώ εξέφρασε τη συμφωνία του με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αναθέσει στον Σύνδεσμο των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ε.Ε. (ACER) τον καθορισμό ενός εναλλακτικού δείκτη τιμών για τις εισαγωγές LNG. Όπως μάλιστα δήλωσε παίρνοντας τον λόγο, οι μεγάλες μειώσεις που παρατηρούνται στις τιμές του φυσικού αερίου και το TTF τελευταία, οφείλονται στο ότι οι αγορές προεξοφλούν το γεγονός ότι η Ευρώπη θα αναλάβει δράση και θα επιβάλλει πλαφόν.
Να σημειωθεί ότι το συμβούλιο υπουργών συμφώνησε να υπάρξει αναθεώρηση της οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση των κτηρίων ως τμήμα του Ευρωπαϊκού πακέτου «Fit for 55» που θέτει ως στόχο τις μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Οι υπουργοί Ενέργειας συμφώνησαν επίσης να επικεντρωθούν σε κοινές προμήθειες φυσικού αερίου από την επόμενη σεζόν που θα συμβάλλουν στην μείωση των τιμών ενέργειας και να ενισχύσουν τις πολιτικές αλληλεγγύης ώστε καμία χώρα να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα ελλείψεων μέσα στο χειμώνα.
Διαβάστε ακόμη:
Βρετανία: Οι εννέα μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Ρίσι Σούνακ