Η πρώτη ένδειξη ήταν η απουσία του Ιταλού πρωθυπουργού στις 2 Ιανουαρίου από την Αθήνα όπου συνυπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή του αγωγού East Μed μεταξύ των ηγετών Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου. Η ερμηνεία που δόθηκε – όχι επαρκής – ήταν ότι η Ιταλία, αν και είναι χώρα στην οποία θα καταλήγει ο East Med και συναινεί στην κατασκευή του, θα υπογράψει αργότερα…
Ο Τζουζέπε Κόντε μπορεί να μην ήρθε στην Αθήνα, πήγε όμως στην Άγκυρα λίγες μέρες μετά, στις 13 Ιανουαρίου. Στην ατζέντα επισήμως ήταν η κρίση στη Λιβύη. Οι δημόσιες δηλώσεις με τον Ταγίπ Ερντογάν είχαν να κάνουν με την «ανάγκη ειρήνευσης» και τη στήριξη στη «διαδικασία του Βερολίνου», όπως αποκάλεσε ο Ιταλός πρωθυπουργός τη προετοιμασία για την αυριανή συνάντηση στην γερμανική πρωτεύουσα.
Μερικά εικοσιτετράωρα μετά την αναχώρηση του Κόντε από την Αγκυρα, ο Ερντογάν στέλνει γεωτρύπανο στην καρδιά της Κυπριακής ΑΟΖ, σε οικόπεδο που έχει παραχωρηθεί για έρευνες από την Κυπριακή κυβέρνηση σε Ιταλική εταιρία, την ΕΝΙ.
Οι εκπρόσωποι της εταιρείας έμειναν σιωπηλοί…
Τελευταία ένδειξη: ο Υπουργός Εξωτερικών της Ιταλίας, ο επικεφαλής των πέντε αστεριών Λουίτζι ντι Μάϊο, αμφισβήτησε ανοιχτά την οικονομική βιωσιμότητα του έργου:
Είπε πως το κόστος και η διαδικασία κατασκευής του έργου είναι απαγορευτικά σε αυτή τη φάση: “Είναι ξεκάθαρο πως ο Est Med που προτείνει η Ελλάδα δεν είναι επιλογή μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα συγκρινόμενο με άλλα έργα” είπε ο κυβερνητικός εταίρος στην κυβέρνηση Κόντε.
Η Ιταλία έχει και στο παρελθόν εκφράσει τις επιφυλάξεις της σε σχέση με τον αγωγό – το Μάιο του περασμένου έτους ο Τζουζέπε Κόντε είχε πει πως η κυβέρνησή του δεν ενδιαφέρεται να κατασκευάσει το τελευταίο τμήμα του έργου από την Ελλάδα στα παράλια του Οτράντο της Νότιας Ιταλίας.
Η στάση των τελευταίων εβδομάδων επιβεβαιώνει εκείνους που έχουν σταθεί επιφυλακτικά απέναντι στην ιταλική στάση. Μένει να φανεί αν δικαιωθούν – τα αποτελέσματα της συνάντησης του Βερολίνου θα δώσουν κάποιες ενδείξεις.