της Μαριάννας Τζάννε
Tην ανάγκη επίλυσης των διαφωνιών με την τοπική κοινωνία για να προχωρήσει το έργο του ΤΑP, εκφράζει η απόφαση της εταιρείας του Διαδριατικού αγωγού να καταφύγει στην λύση της διαμεσολάβησης.
Για τα εμπόδια που βάζουν οι τοπικές αντιδράσεις στα Τενάγη της Καβάλας είχε αναφερθεί προ ημερών σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους η γενική διευθύντρια του TAP κ. Κατερίνα Παπαλεξανδρή.
Η επικεφαλής της εταιρείας στην Ελλάδα είχε μεταφέρει τις ανησυχίες που προκαλούν οι ανησυχίες της κοινωνίας, λέγοντας ότι στην Καβάλα εκκρεμούν 10 χιλιόμετρα για να ολοκληρωθεί η κατασκευή του αγωγού. Όπως είχε τονίσει χωρίς αυτά, το έργο δεν μπορεί να τελειώσει.
Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει δοκιμαστική λειτουργία του TAP το 2019 και πλήρη εμπορική λειτουργία το 2020, η οποία με το αγκάθι στα Τενάγη αμφισβητείται.
Τις προηγούμενες μέρες στο θέμα επανήλθε ο Αγροτικός Σύλλογος Καβάλας και η Συντονιστική Επιτροπή Πολιτών, εξηγώντας ότι τα κίνητρα των αντιρρήσεων που διατυπώνουν συνδέονται με την αλλαγή της όδευσης με στόχο την προστασία του Τυρφώνα των Τεναγών και του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων. Κατά του TAP έχει συνταχθεί και ο δήμος Καβάλας, συνυπογράφοντας προ τριετίας με κατοίκους της περιοχής, την προσφυγή στο ΣτΕ. Η υπόθεση εκδικάστηκε πριν λίγες μέρες και αναμένεται η απόφαση.
«Στην περιοχή της Καβάλας είναι γνωστό πως υπάρχουν ανησυχίες και αντιδράσεις στην όδευση του αγωγού. Έχουμε αλλάξει σε κάποια σημεία την χάραξη, ενώ έχουμε απαντήσει στους προβληματισμούς με επιστημονικές μελέτες και συνεχίζουμε τη συζήτηση», είχε δηλώσει στους δημοσιογράφους η κ. Παπαλεξανδρή. Είχε αναφέρει επίσης ότι η επίμαχη όδευση έχει εγκριθεί από το ελληνικό δημόσιο και ότι άλλες αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν. Ο TAP θα είναι η μεγαλύτερη υπόθεση που θα επιληφθεί ο νέος θεσμός της διαμεσολάβησης στην Ελλάδα.
Χθες, η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε πως το ελληνικό γραφείο του ΤΑΡ έχει αναλάβει πρωτοβουλία πρόσκλησης διεξαγωγής συνδιαμεσολάβησης προς τον Αγροτικό Σύλλογο Καβάλας και τη Συντονιστική Επιτροπή Πολιτών Καβάλας.
Η διεξαγωγή διαμεσολάβησης, όπως προβλέπεται από το νόμο, θα γίνει με τη συμβολή ανεξάρτητων, διαπιστευμένων Διαμεσολαβητών που θα αναλάβουν να διεξαγάγουν τη διαδικασία για να βοηθήσουν τα δύο μέρη να διευθετήσουν τις μεταξύ τους διαφωνίες, ώστε να επιτραπεί η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων.
Ο TAP έχει οργανώσει πληθώρα συναντήσεων με φορείς των Τεναγών, τόσο κατά τη φάση διαβούλευσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων, όσο και κατά την περίοδο της κατασκευής του έργου. Τους τελευταίους 5 μήνες ο ΤΑΡ έχει συμμετάσχει ενεργά σε περισσότερες από 130 συναντήσεις για το συγκεκριμένο θέμα με φορείς σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Σύμφωνα με την εταιρεία, τα έργα κατασκευής κατά μήκος της όδευσης του ΤΑΡ προχωρούν κανονικά, έχοντας ήδη ολοκληρώσει τα 2/3 της κατασκευής.
Συγκεκριμένα, έχει διανοιχθεί η Ζώνη Εργασίας σε περισσότερα από 530 από τα συνολικά 550 χλμ που είναι η συνολική όδευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους. Παράλληλα, περισσότερα από 280 χλμ γης βρίσκονται στη φάση της σταδιακής αποκατάστασης, ενώ έχουν υπογραφεί τα πρώτα Πρωτόκολλα Εξόδου που σηματοδοτούν την επιστροφή της γης στους ιδιοκτήτες και χρήστες της για την επανέναρξη των αγροτικών τους εργασιών.