Μπορεί τα εμπορικά αεροσκάφη να έχουν σημειώσει πρόοδο για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αλλά όπως προκύπτει από έρευνα τα καυσαέρια που απελευθερώνουν μπορεί να έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις για το περιβάλλον.

Ομάδα ερευνητών από το Imperial College του Λονδίνου (ICL) διαπίστωσε ότι τα ίχνη συμπύκνωσης, ή contrails, που σχηματίζονται από τα αεροσκάφη παγιδεύουν τη θερμότητα στην ατμόσφαιρα, με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν την ατμοσφαιρική ρύπανση εντείνοντας το φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Αυτό το στοιχείο αποκαλύπτει ότι παρότι εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, ο συνολικός τους αντίκτυπος στην περιβαλλοντική κρίση μπορεί να είναι μεγαλύτερος.

Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Environmental Research Letters βασίστηκε σε δορυφορικά δεδομένα περισσότερων από 64.000 contrails αεροσκαφών διαφόρων τύπων που πετούσαν πάνω από τον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό. Προκύπτει, λοιπόν, ότι τα σύγχρονα αεροσκάφη που πετούν σε ύψος άνω των 38.000 ποδών (περίπου 12 χιλιομέτρων), όπως τα Airbus A350 και Boeing 787, απελευθερώνουν περισσότερα ίχνη συμπύκνωσης από τα εμπορικά αεροσκάφη παλαιότερης κατασκευής.

Όπως εξηγούν οι επιστήμονες, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, τα σύγχρονα αεροπλάνα έχουν σχεδιαστεί για να πετούν σε μεγαλύτερα ύψη, όπου ο αέρας είναι λεπτότερος με μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση, σε σύγκριση με τα παλαιότερα εμπορικά αεροσκάφη, τα οποία συνήθως πετούν σε ελαφρώς χαμηλότερα ύψη, περίπου 35.000 πόδια/11 χιλιόμετρα.

Αυτό έχει ως συνέπεια τη μεγαλύτερη παραμονή των ιχνών που παράγονται, τα οποία χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να διαλυθούν.

Ο επικεφαλής της μελέτης και πανεπιστημιακός ερευνητής της Βασιλικής Εταιρείας στο Ινστιτούτο Grantham, Έντουαρντ Γκράισπιρντ, εξήγησε ότι η έκθεση μπορεί «να αποτελέσει κλειδί για την αεροπορική βιομηχανία. Τα σύγχρονα αεροσκάφη πετούν όλο και πιο ψηλά στην ατμόσφαιρα για να αυξήσουν την αποδοτικότητα των καυσίμων και να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η ακούσια συνέπεια αυτού είναι ότι αυτά τα αεροσκάφη που πετούν πάνω από τον Βόρειο Ατλαντικό δημιουργούν τώρα περισσότερα, μεγαλύτερης διάρκειας ίχνη, παγιδεύοντας πρόσθετη θερμότητα στην ατμόσφαιρα και αυξάνοντας τις κλιματικές επιπτώσεις της αεροπορίας».

Βέβαια, όπως τονίζει ο ειδικός, αυτό δε σημαίνει ότι τα πιο αποδοτικά αεροσκάφη είναι κάτι κακό, «καθώς έχουν χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα ανά επιβάτη-μίλι. Ωστόσο, το αποτέλεσμα της μελέτης αντικατοπτρίζει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αεροπορική βιομηχανία όταν μειώνει τον αντίκτυπό της στο κλίμα».

Όπως είπε, η έκθεση είναι ένα μικρό βήμα ώστε να περιοριστεί η διάρκεια παραμονής των ιχνών στην ατμόσφαιρα, ενώ επισημαίνεται πως πρόκειται για την πρώτη μελέτη που επιβεβαιώνει τις θεωρίες παλαιότερες ερευνών, χρησιμοποιώντας πραγματικά δεδομένα.

Την ίδια ώρα, τα ιδιωτικά τζετ, οι πλούσιοι και διάσημοι ιδιοκτήτες των οποίων συχνά έχουν κατηγορηθεί για τη συχνή χρήση τους, παράγουν ακόμα περισσότερα contrails, παρότι είναι μικρότερα και χρειάζονται λιγότερη ποσότητα καυσίμων. Εντούτοις, πετούν ψηλότερα από τα υπόλοιπα αεροσκάφη – πάνω από 40.000 πόδια – και δημιουργούν περισσότερα contrails σε σύγκριση με παλαιότερα εμπορικά αεροσκάφη.

«Παρά το μικρότερο μέγεθός τους, τα ιδιωτικά τζετ δημιουργούν contrails τόσο συχνά όσο τα μεγαλύτερα αεροσκάφη. Γνωρίζουμε ήδη ότι αυτά τα αεροσκάφη δημιουργούν μία τεράστια ποσότητα εκπομπών άνθρακα ανά επιβάτη, ώστε οι πλούσιοι να μπορούν να πετούν με άνεση. Το εύρημα μας ενισχύει τις ανησυχίες για τις κλιματικές επιπτώσεις που προκαλούνται από ιδιωτικά τζετ καθώς οι φτωχές χώρες συνεχίζουν να πλήττονται από ακραία καιρικά φαινόμενα», συμπλήρωσε ο Γκράισπιρντ.

Photo: Pixabay

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ: Νέα έργα 4,3 δισ. ευρώ για δάση, λιμάνια, ΟΤΑ και ΟΑΚΑ

Γουόρεν Μπάφετ: Η περίεργη κίνηση του μεγαλοεπενδυτή με το μερίδιό του στην Apple

Οξύνεται το πρόβλημα με τις φοιτητικές κατοικίες (πίνακας + pics)

 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ