Της Μαριάννας Τζάννε
Από τα 10 χιλιόμετρα που έχουν μπλοκάρει οι τοπικές αντιδράσεις στην περιοχή Τενάγη της Καβάλας θα εξαρτηθεί η τύχη του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του TAP. Η εμπορική λειτουργία του αγωγού προβλέπεται το 2020, ωστόσο σύμφωνα με την Γενική Διευθύντρια του TAP Κατερίνα Παπαλεξανδρή σε ένα τόσο περίπλοκο έργο και με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο είναι εύλογο να υπάρχουν μεγάλες ανησυχίες.
“Στην περιοχή της Καβάλας είναι γνωστό πως υπάρχουν ανησυχίες και αντιδράσεις στην όδευση του αγωγού. Έχουμε αλλάξει σε κάποια σημεία την χάραξη, ενώ έχουμε απαντήσει σε ορισμένες ανησυχίες με επιστημονικές μελέτες και συνεχίζουμε τη συζήτηση” ανέφερε σε συνάντηση με δημοσιογράφους η κ. Αλεξανδρή. Στην Καβάλα έχουν κατασκευαστεί τα 40 από τα 51 χιλιόμετρα που αντιστοιχούν στην περιοχή.
Είναι φυσικό σε τέτοια μεγάλα έργα να υπάρχουν ανησυχίες στις τοπικές κοινωνίες, υπογραμμίζει η διοίκηση του TAP , επισημαίνοντας ότι η όδευση έχει εγκριθεί και έχει πλήρως αδειοδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο.
Το 92% της διαδρομής του αγωγού σε Ελλάδα και Αλβανία έχει ήδη ανοιχτεί, ενώ περίπου το 50% της γης αποκαθίσταται.
Από τα 550 χιλιόμετρα της συνολικής όδευσης του αγωγού στην Ελλάδα έχει διαμορφωθεί ζώνη 532 χιλιομέτρων, ενώ 493 χιλιόμετρα αγωγών έχουν τοποθετηθεί στις ζώνες και έχουν ενωθεί. Επιπλέον 472 χιλιόμετρα έχουν συγκολληθεί, ενώ 400 χιλιόμετρα της τάφρου έχουν καλυφθεί με χώμα. Σε 280 χιλιόμετρα έχει ξεκινήσει η φάση αποκατάστασης της γης για να παραδοθεί στους χρήστες ενώ συνεχίζεται η κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους.
Η κυρία Παπαλεξανδρή αναφερόμενη στα οφέλη του αγωγού ανέφερε ότι πρόκειται για μια μεγάλη επένδυση, ένα στιβαρό επενδυτή, και μια κοινοπραξία σημαντικών εταιρειών που καλύπτουν ολόκληρη την ενεργειακή αλυσίδα (παραγωγοί, διαχειριστές υποδομής και προμηθευτές φυσικού αερίου). Σημείωσε επίσης ότι είναι ένα μεγάλο έργο που ανοίγει το δρόμο για νέες ενεργειακές επενδύσεις στην Ελλάδα.
Η πρώτη φάση του αγωγού είναι δεσμευμένη για τη μεταφορά του αερίου από το Σαχ Ντενίζ. Η περαιτέρω χωρητικότητα είναι κάτι που θα προχωρήσει με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η πλειοψηφία των σωλήνων έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα από την Σωληνουργία Κορίνθου.
Ο ΤΑP απασχολεί περί τους 3.500 εργαζόμενους στην κατασκευή του έργου, ενώ συνεργάζεται με περίπου 367 εταιρείες προμηθευτές διαφόρων αγαθών και υπηρεσιών από την Ελλάδα.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, η ΔΕΠΑ έχει υπογράψει συμφωνία προμήθειας για 1 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου για 25 χρόνια. Ο ΔΕΣΦΑ θα συνδεθεί με τον TAP στη Νέα Μεσημβρία με χωρητικότητα 3 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο. Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι συζητήσεις με τον ΔΕΣΦΑ όσον αφορά τη συντήρηση του αγωγού. Οι διαπραγματεύσεις εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Ο TAP θα έχει τρία σημεία εξόδου στις περιοχές Καστοριάς, Κοζάνης και Πέλλας.