Έντεκα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων μέσα στα οποία εντάσσεται για πρώτη φορά και o Green Aegean, το φιλόδοξο σχέδιο της διασύνδεσης Ελλάδας-Γερμανίας που είχε ανακοινώσει πέρσι στη Σύνοδο Κορυφής ο Πρωθυπουργός, περιλαμβάνονται στην λίστα του δεκαετούς πλάνου ανάπτυξης του ENTSO-E. Στον ίδιο κατάλογο φιγουράρουν και τέσσερα έργα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με φορείς υλοποίησης την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, τη ΔΕΗ και την Eunice.
Ο Green Aegean Interconnector αφορά σε συνολική δυναμικότητα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 3 GW με περαιτέρω ανάπτυξη που μπορεί να φτάσει έως και 9 GW. Το εκτιμώμενο κόστος ανέρχεται σε άνω από 8 δισ. και περιλαμβάνει υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής έως τη Σλοβενία, και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία. Βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς που έχουν εκφράσει τη βούλησή τους να συνεργαστούν για την ωρίμανση του έργου.
Τα έργα που περιλαμβάνονται στο TYNDP (Τen Year Network Development Plan) του ENTSO-E μπορούν να υποβάλουν αίτηση για να ενταχθούν στο καθεστώς Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) και να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότησή τους.
Το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας δημοσίευσε στα τέλη Φεβρουαρίου, το προσχέδιο του καταλόγου των έργων υποδομής ηλεκτρικής ενέργειας που θα αξιολογηθούν στην επόμενη έκδοση του Δεκαετούς Σχεδίου Ανάπτυξης Δικτύων (TYNDP).
Το προσχέδιο του ENTSO-E που ανακοινώθηκε προχθές αποτελείται από 176 έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και 33 έργα αποθήκευσης. Το TYNDP είναι το αποτέλεσμα της προετοιμασίας για τα μελλοντικά έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, με στόχο οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη αλλά και την ασφάλεια εφοδιασμού. Η διαδικασία TYNDP ολοκληρώνεται με την ανάλυση κόστους-οφέλους των προτεινόμενων έργων υποδομής στα τέλη του έτους.
Θα προηγηθεί τον επόμενο μήνα η δημοσίευση του τελικού προκαταρκτικού σχεδίου TYNDP 2024. Η μελέτη των αναγκών του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας και τα αποτελέσματα της ανάλυσης κόστους-οφέλους των έργων θα ακολουθήσουν τον χειμώνα 2024 και θα αφορούν την περίοδο 2030 – 2040.
Στα υπόλοιπα έργα της λίστας με ελληνικό ενδιαφέρον περιλαμβάνονται ο GREGY του ομίλου Κοπελούζου που προβλέπει την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας –Αιγύπτου με προβλεπόμενο έτος λειτουργίας το 2028. Ο Great Sea Interconnector που αποτελεί το νέο φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτης)-Κύπρου-Ισραήλ του ΑΔΜΗΕ με χρόνο λειτουργίας το 2029 και ο GAP της ελληνικής εταιρείας Eunice για την διασύνδεση Ελλάδας-Αφρικής το 2030. Επίσης περιλαμβάνονται τα δύο καλώδια Ελλάδας – Τουρκίας, η νέα διασύνδεση Ελλάδας -Ιταλίας (GRITA 2), η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας –Αλβανίας και Ελλάδας –Βόρειας Μακεδονίας, ο Κάθετος Διάδρομος Ελλάδας-Βουλγαρίας και ο Ανατολικός Διάδρομος (Μαρίτσα –Νέα Σάντα). Στον κατάλογο περιλαμβάνονται επίσης και τέσσερα έργα αποθήκευσης από τα οποία το ένα είναι στο στάδιο του σχεδιασμού από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και τη ΔΕΗ (Λάδωνας) και τα άλλα δύο (Αμφιλοχία, Βροχόνερα Ι) της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Το τέταρτο είναι η Πτολεμαΐδα, το μεγάλο έργο αποθήκευσης της Eunice στην Μακεδονία. Τα προτεινόμενα αυτά έργα έχουν εκτιμώμενο χρόνο υλοποίησης από το 2030 έως το 2036.
Διαβάστε ακόμη
Τα 5 μεγάλα deals 600 εκατ. ευρώ της τριετίας που αλλάζουν τον χάρτη της πληροφορικής
Πιο βαριές «καμπάνες» για ξέπλυμα και οφειλές προς το Δημόσιο
Περισσότεροι Κινέζοι τουρίστες φέτος στην Ελλάδα – Αυξάνει τις απευθείας πτήσεις η Air China
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ