Με τον «ενεργειακό πόλεμο» να κλιμακώνεται και την δολιοφθορά στους αγωγούς Nord Stream 1 και 2 να μηδενίζει κάθε πιθανότητα ομαλής τροφοδοσίας της ΕΕ με ρωσικό αέριο, προσέρχονται σήμερα τα 27 κράτη- μέλη στο έκτακτο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας. Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αποφάσισε να μην προτείνει τελικά ανώτατο όριο τιμών στις εισαγωγές φυσικού αερίου, μετά την σθεναρή αντίσταση της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Δανίας που έκριναν περισσότερο επιζήμιο ένα αντίστοιχο μέτρο για την ασφάλεια τροφοδοσίας της Ευρώπης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέφυγε ένα γενικευμένο ανώτατο όριο στις τιμές του φυσικού αερίου, εκτιμώντας ότι θα εγκυμονούσε κινδύνους στις εισαγωγές του καυσίμου, αγνοώντας όμως τις εκκλήσεις 15 χωρών προς τις Βρυξέλλες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, να παρέμβει και να περιορίσει τις υψηλές τιμές. Επανέφερε μάλιστα πρόταση για ευρωπαϊκό πλαφόν στις τιμές του ρωσικού αερίου, παρ’ ότι πολλές χώρες, ανάμεσα στις οποίες και η Ελλάδα, έχουν διαφωνήσει καθώς εκτιμάται ότι θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου στις προμήθειες και για τις χώρες που προμηθεύονται απρόσκοπτα ρωσικό αέριο μέσω του Turkstream.
Διπλωματικές πηγές ανέφεραν χθες ότι η στάση της Κομισιόν έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό στις εθνικές κυβερνήσεις και εκτιμούσαν ότι ανεξάρτητα από τον πόλεμο των non paper και τις δημόσιες δηλώσεις κορυφαίων ευρωπαίων αξιωματούχων, το πλαφόν στο φυσικό αέριο ανεξαρτήτως πηγής, θα αποτελέσει την βάση της σημερινής συζήτησης μεταξύ των Ευρωπαίων υπουργών ενέργειας.
Έγγραφο, το οποίο επικαλέστηκε χθες το Reuters, ανέφερε ότι ένα ανώτατο όριο τιμής χονδρικής για συναλλαγές τόσο στις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) όσο και τις προμήθειες αγωγών, θα μπορούσε να διαταράξει τις ροές φυσικού αερίου μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Ο προφανής λόγος είναι ότι κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί πως οι προμηθευτές αερίου δεν θα αναζητήσουν αλλού αγοραστές, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να τους προσφέρουν υψηλότερη τιμή από το πλαφόν, κίνδυνος που θα μπορούσε να επιφέρει ισχυρό πλήγμα στα κράτη-μέλη που δεν διαθέτουν επαρκή αποθέματα καυσίμων.
Στον αντίποδα, η ΕΕ προτείνει ένα νέο δείκτη αναφοράς για τις τιμές του φυσικού αερίου που θα αποδυναμώσει τον κερδοσκοπικό hub συναλλαγών της Ολλανδίας (TTF) και θα συνδεθεί με ένα διεθνές σημείο αναφοράς όπως είναι οι τιμές του αργού πετρελαίου ή του αερίου στην Βόρεια Θάλασσα και στην Ασία. Ο νέος δείκτης θα είναι πιο αξιόπιστος και αντιπροσωπευτικός καθώς θα ενσωματώνει ένα μεγαλύτερο μείγμα καυσίμων αλλά και το LNG που σήμερα κατακλύζει τις ευρωπαϊκές εισαγωγές φυσικού αερίου και αποτελεί το διάδοχο του ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ.
Το συμβούλιο υπουργών θα κληθεί επίσης να οριστικοποιήσει τα χαρακτηριστικά του νέου μηχανισμού υπερανάκτησης εσόδων (κατά το ελληνικό πρότυπο της φορολόγησης των υπερκερδών) στις ΑΠΕ, τα πυρηνικά, το λιγνίτη και τον άνθρακα -πλην φυσικού αερίου- με την προτεινόμενη τιμή αποζημίωσης ανά τεχνολογία να ορίζεται στα 180 ευρώ η μεγαβατώρα. Η Κομισιόν δια στόματος του αντιπροέδρου Φρανς Τίμερμανς και της επιτρόπου Κάντρι Σίμσον έχει δηλώσει ότι θα ανακτηθούν κονδύλια συνολικού ύψους 117 δισ. ευρώ που μαζί με τα έσοδα από τα υπερκέρδη των εταιρειών ορυκτών καυσίμων θα τροφοδοτήσουν τις επιδοτήσεις των καταναλωτών.
Εκτός από το πλαφόν, η Κομισιόν καλείται σήμερα να οριστικοποιήσει τα μέτρα για την εξοικονόμηση ενέργειας που αναδεικνύονται σε κεντρικό σύνθημα των πολιτικών για την αντιμετώπιση της ενεργειακής αβεβαιότητας και της ακρίβειας, να αντιμετωπίσει το έλλειμμα ρευστότητας στις ενεργειακές εταιρείες που προκαλούν τα margin calls αλλά και να θέσει πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο και περιορισμούς στην δια θαλάσσης μεταφορά του.
Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει το θέμα της φορολόγησης των εταιρειών ορυκτών καυσίμων και διυλιστηρίων. Το ισχυρό ευρωπαϊκό λόμπι των πετρελαϊκών κολοσσών (Total, ENI, κ.α) φαίνεται να βρίσκεται πίσω από την πρόσφατη αναδίπλωση των Βρυξελλών να δώσουν την δυνατότητα της εξαίρεσης από την φορολόγηση για την φετινή χρονιά και εφαρμογή του μέτρου σε ένα χρόνο και μάλιστα σε μορφή εθελοντικής βάσης!. Η ελληνική κυβέρνηση, κόντρα στην θέληση των εγχώριων διυλιστηρίων έχει δηλώσει δια στόματος του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα ότι θα κινηθεί ανεξάρτητα από τις ευρωπαϊκές αποφάσεις, όμως μένει να αποδειχτεί στην πράξη αν θα συνεχίζει να πηγαίνει κόντρα στην βούληση των δύο εγχώριων πετρελαϊκών ομίλων (EΛΠΕ, Motor Oil) που έχουν δείξει την πλήρη αντίθεσή τους στην επιβολή του μέτρου φανερά αλλά και παρασκηνιακά.
Διαβάστε ακόμη
Smart Park: Νέες συμφωνίες με γνωστά ονόματα και brands – Αύξηση σε επισκεψιμότητα και τζίρους
Τρία Data Centers στην Αττική θα αναπτύξει η Google
Κρας τεστ με φόντο τον χειμώνα οι ανακοινώσεις της Eurostat για τον πληθωρισμό Σεπτεμβρίου