search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Σε καθυστέρηση όλα σχεδόν τα νέα εργοστάσια μπαταριών στην Ευρώπη

Projects 1.416GWh ετήσιας παραγωγικής ικανότητας κυψελών μπαταριών ιόντων λιθίου προγραμματίζονται στη Γηραιά Ήπειρο - Πρόβλημα με πρώτες ύλες και εξοπλισμό

Πολλά από τα έργα gigafactory μπαταριών στην Ευρώπη είναι πιθανό να έχουν καθυστερήσεις, σύμφωνα με τους αναλυτές. 

Συνολικά 1.416GWh ετήσιας παραγωγικής ικανότητας κυψελών μπαταριών ιόντων λιθίου προγραμματίζονται επί του παρόντος στην Ευρώπη σύμφωνα με στοιχεία από τον Ιούλιο του 2022. 

Όπως αναφέρει το Energy-Storage.news, έργα ξεκινούν από νεοεισερχόμενους όπως η FREYR και η Northvolt, κατασκευαστές πρωτότυπων επιχειρήσεων αυτοκινήτων όπως η Tesla και η VW και καθιερωμένους παραγωγούς από την Ανατολική Ασία, όπως η BYD, η LG Chem και η CATL. Το μεγαλύτερο μέρος της προγραμματισμένης χωρητικότητας πρόκειται να διατεθεί στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και όχι στη σταθερή αποθήκευση ενέργειας, αλλά ένα εμπόδιο της προσφοράς των πρώτων υλών έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις.

Η CATL ανακοίνωσε πρόσφατα ότι σχεδιάζει ένα δεύτερο gigafactory μπαταριών στην Ουγγαρία, μετά το πρώτο στη Γερμανία, το οποίο πρόκειται να ξεκινήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών μέχρι το τέλος του 2022 όπως είχε προγραμματιστεί.

Πρόκληση ο απαραίτητος εξοπλισμός 

Ωστόσο, πολλά έργα δεν θα ανοίξουν εγκαίρως σύμφωνα με αναλυτές που εξετάζουν την αγορά.

Ο Δρ Heiner Heimes, ακαδημαϊκός που ειδικεύεται στην παραγωγή μπαταριών στο Πανεπιστήμιο RWTH Aachen στη Γερμανία σχετικά με το θέμα, δήλωσε στο Energy-Storage.news ότι οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης για τον εξοπλισμό αποδεικνύονται μια σημαντική πρόκληση.

«Σχεδόν όλα τα έργα έχουν κάποια καθυστέρηση, αν και δεν μιλάνε όλοι για αυτό. Αλλά αν κοιτάξετε τους τρέχοντες χρόνους παράδοσης, είναι σαφές ότι θα δούμε καθυστερήσεις επειδή είναι πολύ δύσκολο αυτή τη στιγμή να πάρουμε τα διαφορετικά εξαρτήματα για τον εξοπλισμό παραγωγής», είπε.

«Όμως, αυτές οι καθυστερήσεις δεν θα είναι κρίσιμες. Μια καθυστέρηση τριών ή έξι μηνών δεν θα οδηγήσει τους επενδυτές να πουν ‘πρέπει να σταματήσουμε τα πάντα’. Και το καλό είναι ότι δεν έχουμε δει ούτε ένα έργο που να έχει ακυρωθεί εντελώς», όπως πρόσθεσε.

Ένας άλλος αναλυτής, ο επικεφαλής ευελιξίας και αποθήκευσης της εταιρείας ερευνών Delta-EE, Jon Ferris, εκτιμά ότι ορισμένα gigafactories ενδέχεται να μην ανοίξουν καθόλου. Ανέφερε την έλλειψη ανθρακικού λιθίου ως το κύριο πρόβλημα που επηρεάζει τα σχέδια και ότι ορισμένα από τα πρώτα έργα έχουν στραφεί στην παραγωγή μπαταριών φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) λόγω ελλείψεων σε νικέλιο, μαγγάνιο και κοβάλτιο (NMC).

Τα στοιχεία της Delta-EE δείχνουν ότι περίπου το ένα τέταρτο των 40 μεγάλων gigafactory, που αναμένονται έχουν καθυστερήσει. Αλλά πολλοί έχουν επίσης αυξήσει τα σχέδια χωρητικότητας, οπότε συνολικά η εικόνα εξακολουθεί να είναι μια εικόνα ανάπτυξης και όχι μείωσης των όγκων.

Ένα έργο που έχει αναφερθεί ευρέως ότι καθυστέρησε σημαντικά ή ακόμη και αποσύρθηκε εντελώς είναι αυτό της κινεζικής εταιρείας Farasis Energy, εταίρου του ομίλου αυτοκινήτων Daimler, στο Bitterfeld-Wolfen της Γερμανίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, μια αρχική ημερομηνία έναρξης παραγωγής το 2022 μετατέθηκε για το 2024 και τώρα υπάρχουν φόβοι ότι μπορεί να μην γίνει καθόλου.

Ένας από αυτούς που έχουν μεταθέσει την αρχική προγραμματισμένη ημερομηνία έναρξης για την εμπορική παραγωγή, αλλά διπλασίασαν τους ετήσιους στόχους παραγωγικής ικανότητας είναι η εταιρεία FREYR Battery με έδρα τη Νορβηγία. Οι παρουσιάσεις της εταιρείας μόλις τον Φεβρουάριο του 2022 όριζαν την έναρξη λειτουργίας των γραμμών παραγωγής στο πρώτο gigafactory στα τέλη του 2023, ενώ η εταιρεία στοχεύει πλέον στην έναρξη της παραγωγής το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος Tom Jensen δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι αυτή η αλλαγή στο χρονοδιάγραμμα οφείλεται στην αύξηση κεφαλαίου της εταιρείας πέρυσι που συνέβη 4-5 μήνες αργότερα από το προγραμματισμένο, μαζί με τη διαδικασία συνένωσης και βελτιστοποίησης των δύο πρώτων gigafactories της σε ένα.

Οι ελλείψεις λιθίου

Ένας τρόπος για να αποφευχθούν καθυστερήσεις λόγω δυσκολιών στην εξασφάλιση των πρώτων υλών που απαιτούνται για την παραγωγή είναι η αλλαγή στη χημεία της μπαταρίας. Ο Ferris και ο Δρ Heimes επεσήμαναν και οι δύο τη μετάβαση στο LFP μεταξύ ορισμένων έργων, αν και ο Δρ Heimes είπε ότι η πλειοψηφία εξακολουθεί να σχεδιάζει για NMC, τα οποία έχουν υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα που αντικατοπτρίζει την εστίαση της αγοράς στα ηλεκτρικά οχήματα.

Ωστόσο, οι ελλείψεις σε ανθρακικό λίθιο μπορεί να ανοίξουν μια ευκαιρία για μπαταρίες μη λιθίου που μπορούν τουλάχιστον εν μέρει να εισέλθουν στις γραμμές παραγωγής μπαταριών λιθίου. Ο ιδρυτής νεοφυούς επιχείρησης μπαταριών ιόντων καλίου Alex Girau παρουσίασε πρόσφατα την τεχνολογία του ως την πιο κατάλληλη για να το κάνει αυτό.

Τα gigafactories ιόντων λιθίου που αναφέρθηκε ότι θα ξεκινήσουν την παραγωγή φέτος στην Ευρώπη περιλαμβάνουν την CATL στη Γερμανία, μια δεύτερη εγκατάσταση στην Ουγγαρία από την SK Innovation και δύο στη Γερμανία και τη Γαλλία από την Automotive Cells Company, μια νέα εταιρεία που υποστηρίζεται από τους Saft, Stellantis και Mercedes.

Διαβάστε ακόμη

Societe Generale: Η ενεργειακή κρίση «κλειδί» για την ισοτιμία ευρώ-δολαρίου

Τι συμβαίνει με τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από Έλληνες εφοπλιστές

Σούλα Λιάκου: Η άγνωστη ιστορία της κυρίας Cavo Tagoo

Exit mobile version