Της Μαριάννας Τζάννε
Στους 650.000 τόνους αφορολόγητου πετρελαίου ανέρχονται οι ποσότητες που εντόπισαν οι έλεγχοι της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων στην αγορά καυσίμων. Η ΑΔΑΕ, παρεμβαίνει για πρώτη φορά στο θέμα της νοθείας, εντοπίζοντας από τους ελέγχους στο σύστημα εισροών –εκροών παραβατικότητα 15,9% ενώ κατά τον ποιοτικό έλεγχο βρέθηκε ένα ποσοστό 10,1% ακατάλληλο και από αυτό, το 90% αφορούσε τελωνειακές παραβάσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Ρομπέρτο Καραχάννα πρόεδρο του συνδέσμου πετρελαϊκών εταιρειών, τα έσοδα που χάνονται από την παραβατικότητα στο πετρέλαιο κίνησης υπολογίζονται με μετριοπαθείς υπολογισμούς από 125 έως 255 εκατομμύρια ευρώ.Η μεγάλη πληγή στην αγορά καυσίμων έρχεται σε μια εξαιρετικά δυσμενής συγκυρία καθώς τα χρόνια της κρίσης η πτώση άγγιξε το 40% , αφανίζοντας 3.000 πρατήρια αλλά και ισχυρές εταιρείες.
Από το 2008 μέχρι σήμερα ο κλάδος έχασε ετήσιο τζίρο 600 εκατομμυρίων ευρώ. Το ίδιο διάστημα εκτινάχθηκε και ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης, ο οποίος από 21 ευρώ έφτασε τα 280 ευρώ.
Ο κατήφορος είναι πολύ μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς ότι την τελευταία δεκαετία σε μια αγορά που μετρούσε ετησίως 11,4 εκατ. τόνους κατανάλωσης, τα νούμερα έχουν υποχωρήσει σε 6,9 εκατομμύρια τόνους. Αρνητικό θα είναι και φέτος το πρόσημο του κλάδου, καθώς η αγορά καυσίμων εκτιμάται από οριακή πτώση πέρσι, να κλείσει με μείωση 6%.
Τα φαινόμενα παραβατικότητας έχουν χτυπήσει κόκκινο και στον τομέα του υγραερίου κίνησης, που αποτελεί μια νέα πηγή λαθρεμπορίου. Η νοθεία γίνεται με την παράνομη διακίνηση του βιομηχανικού υγραερίου, το οποίο διατίθεται ως υγραέριο κίνησης. Στο μεν ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης είναι 60 ευρώ ο τόνος, στο δε 430 ευρώ! Εάν η πολιτεία δεν σταθεί δίπλα στον κλάδο, ο κ. Καραχάννας ανέφερε ότι οι εταιρείες πετρελαιοειδών δεν θα δουν άσπρη μέρα.
Όπως αναφέρθηκε, η πηγή του κακού είναι γνωστή ωστόσο η πολιτεία χρειάζεται με τόλμη και μεθοδικότητα να αποφασίσει εντατικοποιήσει τους ελέγχους και να προχωρήσει στην υλοποίηση των θεσμικών παρεμβάσεων που απαιτούνται.
Σήμερα, εκτός από τις τεχνικές και λειτουργικές εκκρεμότητες, υπάρχουν ακόμη σημαντικές εκκρεμότητες για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική εφαρμογή της λειτουργίας των συστημάτων εισροών – εκροών. Μεταξύ αυτών είναι η ολοκλήρωση της απογραφής των δεξαμενών, η έκδοση υπουργικής απόφασης που αφορά στο σύστημα εισροών – εκροών στις φορολογικές αποθήκες, ο καθορισμός διαδικασίας για τον άμεσο χειρισμό από τις Ελεγκτικές Υπηρεσίες των Περιφερειών για επί τόπου ελέγχους – σε περιπτώσεις ενδείξεων alarm.
Επιπλέον, η εφαρμογή των φίλτρων (alarm) στην Γ.Γ.Π.Σ. για έλεγχο σε πραγματικό χρόνο του συστήματος, για περιπτώσεις παραβίασής του, έτσι ώστε να μπορεί να γίνεται διασταύρωση των τιμολογίων αγοράς καυσίμων.
Εκκρεμούν ακόμη η έκδοση ΚΥΑ για τον καθορισμό των προδιαγραφών, της διαδικασίας και των λεπτομερειών για την εγκατάσταση συστήματος GPS σε βυτιοφόρα και η διαδικασία αποστολής δεδομένων στην Γ.Γ.Π.Σ αλλά και η ΚΥΑ για εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών σε όλους τους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων και συγκεκριμένα στους αποθηκευτικούς χώρους.
Οι απαιτήσεις για την ενεργειακή απόδοση
Στο εκρηκτικό μείγμα που ταλανίζει την αγορά καυσίμων ήρθε να προστεθεί τον τελευταίο 1,5 χρόνο και η εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας για ενεργειακή απόδοση 20% μέχρι το 2020.
Παρά το γεγονός ότι η συμβολή των εταιρειών καυσίμων στο φαινόμενο του θερμοκηπίου θεωρείται μικρή και σε άλλες χώρες εξαιρέθηκαν από την υποχρέωση, εντούτοις στην χώρα μας από το 2016 έχει ζητηθεί από τις εταιρείες του κλάδου να συμμορφωθούν. «Μας ζητούν να μειώσουμε την κατανάλωση σε μια αγορά που έχει χάσει το 50%», ανέφερε χθες ο κ. Καραχάννας, ζητώντας από την πολιτεία κίνητρα προκειμένου να προχωρήσουν μέτρα για την εξοικονόμηση. Όπως επισημάνθηκε εάν δεν υπάρξει κάποια αλλαγή, κινδυνεύουν οι μισές εταιρείες να μην υπάρχουν του χρόνου καθώς προβλέπονται εξοντωτικά πρόστιμα που συνεπάγονται λουκέτο για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της αγοράς καυσίμων.
Αυξήσεις – φωτιά στο πετρέλαιο θέρμανσης
Άσχημα είναι τα μαντάτα για τους καταναλωτές και για το πετρέλαιο θέρμανσης που θα ξεκινήσει να διανέμεται τις επόμενες μέρες. Λόγω της αύξησης των διεθνών τιμών αλλά και των αυξημένων φόρων, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ δήλωσε χθες ότι συγκριτικά με το Μάιο, η τιμή από 512 ευρώ το χιλιόλιτρο έχει αυξηθεί στα 696 ευρώ το χιλιόλιτρο.
Η αύξηση αυτή μεταφράζεται σε 6 έως 8 σεντ το λίτρο συγκριτικά με το Μάιο, ενώ εάν η σύγκριση γίνει με πέρυσι τον Οκτώβριο, η φετινή τιμή διανομής είναι 20% ακριβότερη.