Με επιθετική τιμολογιακή πολιτική που σκοπεύει να προσελκύσει όσους αναζητούν την ασφάλεια μιας σταθερής χρέωσης, αυξάνοντας ταυτόχρονα τις επιλογές για τους μπερδεμένους καταναλωτές, απαντούν οι προμηθευτές ενέργειας.
Το ρυθμό στην αγορά δίνει η Φυσικό Αέριο, θυγατρική εταιρεία της ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία περνά στην αντεπίθεση των τιμών προσφέροντας ένα νέο τιμολόγιο με χρέωση όλο το 24ωρο 12,3 λεπτά η κιλοβατώρα και μηνιαίο πάγιο 9 ευρώ. Πρόκειται για την φθηνότερη μέχρι στιγμής πρότασης της αγοράς με κόστος σταθερής χρέωσης που κάνει πρεμιέρα με διάρκεια κλειστού συμβολαίου 8 μηνών αντί της 12μηνης σύμβασης όπως συνηθίζεται μέχρι σήμερα. Αυτός μάλιστα είναι και ο λόγος που, ενώ έχει όλα τα χαρακτηριστικά του μπλε τιμολογίου με βάση το χρωματικό διαχωρισμό των τιμών της ΡΑΑΕΥ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας δεν το κατατάσσει στα προϊόντα σταθερής τιμολόγησης, καθώς το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο εντάσσει σε αυτή την κατηγορία μόνο τα 12μηνης διάρκειας συμβόλαια.
Κάνοντας μια σύγκριση, το ανταγωνιστικότερο για αυτή την περίοδο τιμολόγιο της αγοράς, εμφανίζεται σε μηνιαία βάση φθηνότερο κατά 9 ευρώ από το αμέσως επόμενο χαμηλότερο τιμολόγιο της αγοράς, προσφέροντας όφελος έως 72 ευρώ αφού υπολογιστεί και η τιμή του παγίου που είναι η υψηλότερη της αγοράς. Είναι, επίσης, φθηνότερο από το πράσινο τιμολόγιο του κυρίαρχου παίκτη της αγοράς και ελάχιστα ακριβότερο από το κίτρινο κυμαινόμενο.
Ο ανταγωνισμός δείχνει να δουλεύει αφού μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, οι χρεώσεις της σταθερής κιλοβατώρας εμφανίζουν ραγδαία αποκλιμάκωση.
Η τιμή του σταθερού τιμολογίου της Φυσικό Αέριο ήταν μέχρι χθες 0,60 λεπτά η κιλοβατώρα, με 10 ευρώ πάγιο κάτι που σημαίνει η εταιρεία μέσα σε λίγες εβδομάδες, «χετζάροντας» τις τιμές έχει ρίξει το κόστος κατά 47,7 λεπτά, προσφέροντας την σιγουριά μιας χρέωσης που δεν επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες και αν ξεκινήσει από αυτό τον μήνα, θα είναι «κλειδωμένη» έως τον Αύγουστο του 2024.
Τα σταθερής φιλοσοφίας τιμολόγια αποτελούν αυτή την περίοδο μια ασφαλής επιλογή έναντι τριών κυρίως κινδύνων που μπορεί να οδηγήσουν σε ένα περιβάλλον αυξημένων τιμών. Πρόκειται για το πρώτο δύσκολο τρίμηνο της χρονιάς, στο οποίο ενσωματώνονται οι κίνδυνοι της επιδείνωσης των καιρικών συνθηκών και μια παγωνιάς που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε άνοδο της χονδρεμπορικής τιμής του ρεύματος και σε μείωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου.
Αβεβαιότητες και κινδύνους κρύβει επίσης η ευαίσθητη περιοχή της Μέσης Ανατολής καθώς μια ανάφλεξη θα μπορούσε να ανατρέψει το σκηνικό των χαμηλών τιμών. Ακόμη και η εξέλιξη της Ουκρανικής κρίσης και ένα διάγγελμα Πούτιν στην επέτειο των δυο ετών της Ρωσοουκρανικής κρίσης, στις 24 Φεβρουαρίου, θα μπορούσε να δώσει σήμα ανόδου αλλά και καθόδου της αγοράς.
Τι γίνεται στα άλλα τιμολόγια
Από τις αρχές του έτους, οι καταναλωτές έχουν μπει στο νέο καθεστώς τιμολόγησης με πολλές επιλογές, αλλά αρκετά μπερδεμένοι για τί τους συμφέρει πραγματικά.
Η πλειοψηφία που εκτιμάται στο 70% έως 80% της αγοράς έχει επιλέξει το πράσινο τιμολόγιο και τηρεί στάση αναμονής, φλερτάροντας με το μπλε και παρακολουθώντας την δυναμική και των κίτρινων τιμολογίων. Τα τελευταία ex ante τιμολόγια υπολογίζουν την κιλοβατώρα στο τέλος του μήνα, επομένως δίνουν την δυνατότητα του περιορισμένου ρίσκου στις εταιρείες καθώς οι προμηθευτές χρεώνουν με βάση την πορεία της χονδρεμπορικής αγοράς του μήνα.
Παράλληλα στην αγορά υπάρχουν ήδη δύο κίτρινα, της ΔΕΗ και της Protergia που είναι στην ίδια φιλοσοφία του πράσινου τιμολογίου με εκ των προτέρων χρέωση (ex post), τα οποία προσφέρονται για την μεν ΔΕΗ στα 126,53 ευρώ/MWh, για την δε Protergia στα 132,8 ευρώ/MWh με πάγιο και τα δύο 5 ευρώ. Προς τα τέλη του μήνα αναμένεται να ανακοινωθούν και άλλα παρόμοια τιμολόγια και από άλλους προμηθευτές.
Οι εταιρείες θα εκμεταλλευτούν το επόμενο διάστημα τις προσιτές χρεώσεις που μπορούν να δώσουν στα κίτρινα τιμολόγια για να πάρουν πελάτες από το πράσινο (ειδικό) τιμολόγιο, θεωρώντας ότι λόγω του μειωμένου ρίσκου μπορούν να πιέσουν προς τα κάτω τις τιμές. Η νέα τιμολόγηση είναι ακόμη στο ξεκίνημα της και είναι σίγουρο ότι θα χρειαστεί ακόμη αρκετός χρόνος για να αποδειχτεί ποια προϊόντα έχουν τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα.
Η βοήθεια των καταναλωτών σε αυτή την φάση είναι η στενή παρακολούθηση της αγοράς που γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστική με τον έναν προμηθευτή να κοιτά τις κινήσεις του άλλου και να απαντά. Υπό αυτό το πρίσμα κερδισμένοι θα βγουν μόνο όσοι καταναλωτές δεν βιαστούν να αποφασίσουν, και μελετήσουν προσεχτικά την κατανάλωσή τους, αλλά και τις παγίδες της εκπτωτικής πολιτικής των παρόχων που μπορεί να ανατρέψει το κόστος για τους ασυνεπείς πελάτες.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Ποιο ακίνητο «φιλέτο» στο Σύνταγμα βγαίνει στο σφυρί (pics)
Η κρουαζιέρα το 2023 κατέρριψε το ρεκόρ του 2019 με 31,5 εκατομμύρια ταξιδιώτες (πίνακας + pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑp;