Σε αναζήτηση πλοίου που θα αγκυροβολήσει στη Ρεβυθούσα και θα αυξήσει κατά 70% την χωρητικότητα αποθήκευσης LNG βρίσκεται ο ΔΕΣΦΑ.
Το νέο FSU θα αναβαθμίσει την υποδομή αεριοποίησης φυσικού αερίου και θα ενισχύσει την επάρκεια της χώρας για την επόμενη περίοδο με ένα νέο πλοίο που θα αποτελέσει μια τέταρτη δεξαμενή αποθήκευσης.
Η ανάπτυξη του έργου επιταχύνεται από την αβεβαιότητα που επικρατεί σε όλη την ΕΕ για την τροφοδοσία με ρωσικό αέριο, την οποία άλλωστε καλλιεργεί και η αλλαγή στους όρους πληρωμής που ζήτησε το Κρεμλίνο αλλά και από την απόφαση της Κομισιόν να περιοριστεί η εξάρτηση από την Gazprom.
Μέχρι στιγμής η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που έχει εκπέμψει θετικό μήνυμα για πληρωμές των εισαγωγών φυσικού αερίου σε Ρούβλια είναι η Σλοβακία, η οποία εξαρτάται κατά 85% από το ρωσικό αέριο.
Όμως και η κυβέρνηση μετά την ειδοποίηση που έλαβε η ΔΕΠΑ Εμπορίας και οι άλλοι προμηθευτές από την Gazprom για αλλαγή πληρωμών δηλώνει έτοιμη να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο μιας οριστικής διακοπής ροής της ενέργειας από την Ρωσία σχεδιάζοντας έκτακτα μέτρα αντιμετώπισης.
Σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ, το FSU μπορεί να έχει χωρητικότητα αποθήκευσης έως και 155.000 κυβικά μέτρα LNG, αυξάνοντας την αποθηκευτική ικανότητα της Ρεβυθούσας σε 380.000 κυβικά μέτρα, 70% υψηλότερα από την υπάρχουσα χωρητικότητα.
Η Πλωτή Αποθηκευτική Μονάδα στη Ρεβυθούσα θα αυξήσει περαιτέρω το ποσοστό χρήσης της και θα ενισχύσει το επίπεδο ασφάλειας του εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην Ελλάδα και στα ανατολικά Βαλκάνια.
Το σχέδιο για το FSU εντατικοποιεί ο ΔΕΣΦΑ με την υποστήριξη και της κυβέρνησης και ήδη τις προηγούμενες μέρες υπήρξαν διερευνητικές επαφές με την Πρόεδρο Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Μελίνα Τραυλού, αλλά και με εφοπλιστικές εταιρείες όπως η Capital και ο όμιλος Αγγελικούση με ισχυρή παρουσία σε πλοία LNG.
Εξετάζονται διεξοδικά όλα τα εναλλακτικά σενάρια από την μίσθωση ή την αγορά πλοίου νέου ή παλαιότερου που θα μπορέσει να μετασκευαστεί, λύσεις όμως που συνδέονται και με την στάση που θα κρατήσει στις εξαγωγές το επόμενο διάστημα η ρωσική κυβέρνηση.
Η Ρεβυθούσα είναι η μόνη σε λειτουργία εγκατάσταση αεριοποίησης και αποθήκευσης LNG που διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στην χάραξη της ενεργειακής πολιτικής της χώρας.
Τον ρόλο και την σημασία που αποδίδει η κυβέρνηση σε αυτό το ενεργειακό νησί, που βρίσκεται μόλις 500 μέτρα από τον κόλπο της Πάχης Μεγάρων προβλέπεται να υπογραμμίσει και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, ο οποίος προγραμματίζεται να επισκεφθεί τη Ρεβυθούσα την προσεχή Πέμπτη παρουσία και της Επιτρόπου Ενέργειας κ. Κάντρι Σίμσον. Νωρίτερα, η Ευρωπαία επίτροπος αναμένεται να συναντηθεί και με τον πρωθυπουργό.
Ο ρόλος του LNG προβλέπεται να είναι κομβικός το επόμενο διάσημα και σε αυτό συνηγορούν και οι νέες εγκαταστάσεις FSRU που θα λειτουργήσουν το 2023, με τις οποίες θα υπερδιπλασιαστεί η αποθηκευτική ικανότητα της χώρας, με την προσθήκη δυο νέων πλωτών μονάδων από την Gastrade στην Αλεξανδρούπολη δυναμικότητας 170.000 κ.μ και της Διώρυγα Gas από την Motoroil 210.000 κ.μ
Ο ΔΕΣΦΑ έχει εκτιμήσει ότι σε περίπτωση διακοπής της παροχής αερίου της Ρωσίας, η Ρεβυθούσα θα χρειαστεί να προχωρήσει σε πρόσθετη επαναεριοποίηση LNG περίπου 100 GWh/d ενώ θα χρειαστεί παράλληλα να προχωρήσει σε ένα ακριβή προγραμματισμό φορτίων LNG.
Η λειτουργία του FSU θα βασίζεται στην εκφόρτωση υγροποιημένου φυσικού αερίου από πλοίο σε πλοίο, η οποία εκτιμάται ότι θα μπορεί να πραγματοποιηθεί από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της δεξαμενής και πριν από την επόμενη χειμερινή περίοδος.
Η λύση που επεξεργάζεται ο ΔΕΣΦΑ δεν αυξάνει την τεχνική χωρητικότητα του τερματικού σταθμού που παραμένει 1.400 m3 LNG/h, αλλά αυξάνει την χωρητικότητα αποθήκευσης διασφαλίζονται κανονικές παραδόσεις φυσικού αερίου ακόμη και σε περιπτώσεις περιορισμών και αποκλίσεων στον προγραμματισμό εκφόρτωσης.
Ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται να καταθέσει μελέτη κόστους οφέλους στο ΥΠΕΝ και την ΡΑΕ για την τέταρτη δεξαμενή ενώ παράλληλα εξετάζει την δυνατότητα της εικονικής αποθήκευσης στην Ιταλία καθώς η Ελλάδα ελλείψει των σχετικών υποδομών, αδυνατεί να ευθυγραμμιστεί με τις αποφάσεις της Κομισιόν για πλήρωση κατά 80% των υπόγειων αποθηκών φυσικού αερίου έως τον προσεχή Οκτώβριο.
Για να γίνει αυτό ο ΔΕΣΦΑ χρειάζεται να συμμετάσχει στις σχετικές δημοπρασίες για αγορά χωρητικότητας στην Ιταλία. Το Υπουργείο καλείται να αποφασίσει άμεσα για τα στρατηγικά αποθέματα φυσικού αερίου και να υπάρξει το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο ώστε ο ΔΕΣΦΑ να προχωρήσει σε όλες τις παραπάνω ενέργειες.
Διαβάστε ακόμη:
Γουόρεν Μπάφετ, Έλον Μασκ, Τζεφ Μπέζος: Γιατί οι super-rich των ΗΠΑ αρχίζουν να αισθάνονται άβολα
Ενεργειακή κρίση: «Ηλεκτροσόκ» για το λογαριασμό της απεξάρτησης της Ε.Ε. από τη Ρωσία