search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

ΡΑΑΕΥ: Κόντρες «υψηλής πίεσης» για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ (pics)

Ξανά στο προσκήνιο οι ενστάσεις και οι προτάσεις από πλευράς της Motor Oil και της ΔΕΔΑ, με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ

Κόντρες «υψηλής πίεσης» αναθερμαίνουν τα κείμενα της διαβούλευσης επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2023-2032, τα οποία δημοσιοποίησε η ΡΑΑΕΥ.

Υπενθυμίζεται ότι η Αρχή έθεσε μπροστά αυτή τη διαδικασία στις αρχές Απριλίου. Έτσι στη συνέχεια έγιναν γνωστές οι σοβαρές ενστάσεις από πλευράς της Motor Oil σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα για τον αγωγό φυσικού αερίου Πάτημα-Λειβαδιά. Ακολούθησε η «απάντηση» του ΔΕΣΦΑ ότι ο εν λόγω αγωγός έχει ενταχθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032 του Διαχειριστή με κόστος περίπου 150 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί όμως μόνο αν η Διώρυγα Gas κατασκευάσει το νέο πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στους Αγίους Θεοδώρους.

Όπως μάλιστα είχε επισημάνει πρόσφατα η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, για να είναι έτοιμος ο αγωγός στο πρώτο τρίμηνο του 2027, ο όμιλος της Motor Oil θα πρέπει να έχει λάβει την επενδυτική απόφαση (FID) στις αρχές του φθινοπώρου.

Οι «βολές» της Motor Oil

Στο κείμενο-παρέμβαση που είχε καταθέσει ο Όμιλος της Motor Oil στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης τόνιζε, μεταξύ άλλων, ότι το έργο «Διπλασιασμός του κλάδου Υψηλής Πίεσης Πάτημα-Λειβαδιά» συμπεριελήφθη στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης «μετά από επανειλημμένες οχλήσεις», καθώς σε συνδυασμό και με τον νέο Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για τη σύνδεση του FSRU της Διώρυγα Gas με το ΕΣΦΑ και για τη διασφάλιση της αδιάλειπτης λειτουργίας του.

«Η κατασκευή του συγκεκριμένου αγωγού έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ και αποτελεί μια μόνιμη εγκατάσταση που εξασφαλίζει τη ροή φυσικού αερίου στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ, δηλαδή στο τμήμα εκείνο που συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης στην Ελλάδα. Το FSRU της Διώρυγα Gas ως το δεύτερο σημείο εισόδου στο νότιο τμήμα θα συμβάλει στην ασφάλεια εφοδιασμού στην περίπτωση συμφόρησης της Εγκατάστασης ΥΦΑ της Ρεβυθούσας ή και στην περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας φυσικού αερίου μέσω αγωγών, όπως ο TurkStream, ιδιαίτερα για τους Έλληνες καταναλωτές», όπως τονίζεται.

Η Motor Oil αιτείται την αλλαγή του πλαισίου υλοποίησης του έργου «Διπλασιασμός του κλάδου Υψηλής Πίεσης Πάτημα-Λειβαδιά», ώστε αυτό να συμπεριλαμβάνεται στο τελικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032 ακόμα και στην περίπτωση που δεν έχει ληφθεί ακόμα η Τελική Επενδυτική Απόφαση της Διώρυγα Gas.

«Αντιπαραβάλλουμε ότι προτείνεται από τον Διαχειριστή να συμπεριληφθούν στον παρόν ΠΑ έργα όπως ο «Διπλασιασμός του κλάδου Υψηλής Πίεσης Λειβαδιά-Καρπερή και Σταθμοί Συμπίεσης» για τα οποία δεν έχει εξασφαλιστεί ακόμη θετικό αποτέλεσμα Market Test σε αντίθεση με τη Διώρυγα Gas η οποία έχει ολοκληρώσει τη δεσμευτική φάση του Market Test για τη δέσμευση δυναμικότητας στο FSRU με θετικά αποτελέσματα», τονίζεται κατά την πρόταση «αποσύνδεσης» των δύο έργων.

Παράλληλα, προτείνεται η μεταφορά της ημερομηνίας ένταξης στο σύστημα για το παραπάνω έργο στο έτος 2025 (έναντι του Οκτωβρίου 2027), ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη εμπορική λειτουργία του FSRU.

Ακόμη ζητείται η μείωση του εκτιμώμενου κόστους του Μετρητικού/Ρυθμιστικού Σταθμού για τη σύνδεση του FSRU καθώς θεωρείται αδικαιολόγητος ο διπλασιασμός του από τα 9,8 εκατ. ευρώ στα 19,5 εκατ. ευρώ.

Οι ενστάσεις της ΔΕΔΑ

Αρκετές εντάσεις διατύπωσε στη δική της παρέμβαση και η ΔΕΔΑ (Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου). Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η πλήρης αντίθεσή της για τη σύνδεση της ΕΛΒΑΛ με το ΕΣΜΦΑ στα Οινόφυτα, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «ουδέποτε στο παρελθόν αποσυνδέθηκε Τελικός Πελάτης από Δίκτυο Διανομής προκειμένου να συνδεθεί απευθείας στο αντίστοιχο Μεταφοράς προκειμένου να απαλλαγεί από το Τέλος Διανομής».

Όσον αφορά την προσωρινή προμήθεια και εγκατάσταση στο Άσπρος και τη Νάουσα υποδομών ΥΦΑ μικρής κλίμακας, προτείνεται η ανάληψη του κόστους από τον οικείο Διαχειριστή Διανομής διότι οποιαδήποτε άλλη λύση θα έχει αρνητική επίπτωση στους Τελικούς Πελάτες άλλων περιοχών.

Η ΔΕΔΑ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη μετάθεση κατά δύο έτη (σε σχέση μα τα αρχικά χρονοδιαγράμματα) ένταξης στο Σύστημα του Μ/Ρ Σταθμού για τις πόλεις του Άργους και του Ναυπλίου, δηλαδή για τον Οκτώβριο του 2024. Δεδομένου ότι το ΕΣΠΑ 2014-2020 της Περιφέρειας Πελοποννήσου λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους και προκειμένου να ενταχθούν σε αυτό για χρηματοδότηση οι νέες υποδομές της ΔΕΔΑ στην περιοχή πρέπει ως εκείνη την ημερομηνία να είναι εγκατεστημένες και λειτουργικές. «Συνεπώς η προτεινόμενη μετάθεση θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την υλοποίηση των έργων κατασκευής υποδομών διανομής στην περιοχή», σημειώνεται.

Διαβάστε ακόμη

Το τοπ 5 των ξένων επισκεπτών – Πώς κινούνται Μύκονος, Ρόδος, Σαντορίνη (πίνακας)

Έρχονται 10 ειδικές φορολογικές ελαφρύνσεις για το 2023 και μετά

ΑΔΜΗΕ: Το μεγάλο στοίχημα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων ύψους 2,6 δισ. ευρώ (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version