Διαταραχή συμπεριφοράς, υπερδιέγερση του εγκεφάλου, διάσπαση προσοχής, κακή ποιότητα ύπνου, διάδοση φημών, δημοσίευση ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών, δυσμορφοφοβία, εκφοβισμός… Σκοτεινά μπορεί να αποδειχθούν τα μονοπάτια που διαβαίνει ο χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όταν η έκθεσή του σε αυτά υπερβαίνει το «υγιές» όριο. Δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνηση της Αυστραλίας με νομοσχέδιο προχώρησε στην απαγόρευση πρόσβασης στις πιο δημοφιλείς διαδικτυακές πλατφόρμες σε ανηλίκους κάτω των 16 ετών.

Παρά τα «αγκάθια» του Διαδικτύου, τα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να αποδειχθούν βοηθητικά, αν όχι σωτήρια, όταν πρόκειται για την άγρια ζωή. Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από έρευνα που διενεργήθηκε από το Τμήμα Ζωολογίας και Εντομολογίας του Πανεπιστημίου Ρόουντς Γκραχαμστάουν της Νοτίου Αφρικής και το Ινστιτούτο για τις Κοινότητες και την Άγρια Ζωή στην Αφρική του Πανεπιστημίου του Κέιπ Τάουν και δημοσιεύθηκε στο Environmental Communication.

Σύμφωνα με την έκθεση τα ζωικά είδη που ασκούν γοητεία στο κοινό, μπορεί να ενισχύσουν τις προσπάθειες διατήρησης της άγριας ζωής.

Απόδειξη το καρακάλ, το αιλουροειδές με τα χαρακτηριστικά μυτερά αυτιά που «στολίζονται» από σκληρές, σκουρόχρωμες τούφες και το στιβαρό σώμα που θυμίζει πούμα και συναντάται σε Ασία και Αφρική.

Οι ερευνητές, σε συνεργασία με κρατικούς φορείς της Νοτίου Αφρικής, διεξήγαγαν το πρόγραμμα Urban Caracal Project, ώστε να καταγραφούν δεδομένα σχετικά με τον πληθυσμό των εντυπωσιακών καρακάλ, την υγεία τους και την κατανομή τους στην περιοχή, να αξιολογηθούν οι επιπτώσεις της αστικοποίησης στα ενδιαιτήματα, τη διατροφή, τη συμπεριφορά τους και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν από την ανθρώπινη δραστηριότητα.

Κατέληξαν, λοιπόν, ότι το Facebook και το Instagram της Meta μπορούν να βοηθήσουν στην προσπάθεια διατήρησης, αφού μέσα από αυτές τις πλατφόρμες πραγματοποιήθηκαν πολλές σχετικές αναρτήσεις που ενημέρωναν το κοινό για τις δράσεις του προγράμματος.

Χρησιμοποιώντας δεδομένα από τις δύο δημοφιλείς πλατφόρμες και το Google Trends ανέλυσαν το υλικό που δημοσιεύθηκε και συνέκριναν την εμπλοκή των χρηστών σχετικά με τα καρακάλ, καταλήγοντας πως οι αναζητήσεις για το είδος διπλασιάστηκαν με την πρωτοβουλία του Urban Caracal Project, το οποίο στο Facebook έχει 13.000 likes και 16.000 ακολούθους, ενώ στο Instagram αγγίζει τους 7.500 followers. Θετική, όμως, είναι και η συμβολή των χρηστών του WhatsApp, καθώς μέσα από ανταλλαγές πληροφοριών και την αναφορά νεκρών καρακάλ βοήθησαν από την πλευρά τους να αξιολογήσουν τον πληθυσμό του ζώου.

Η επιτυχία των αναρτήσεων οδηγούν τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι η προβολή «χαρισματικών» ειδών είναι πιθανό να συμβάλλει στη διατήρησή τους και την ευαισθητοποίηση του κοινού για τη βιοποικιλότητα στις αστικές περιοχές.

«Η χρήση ενός καλαίσθητου είδους όπως το caracal είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να τραβήξετε την προσοχή του κοινού για να επικοινωνήσετε τη σημασία της διατήρησης της αστικής άγριας ζωής», ανέφεραν οι Γκαμπριέλα Λάιτον και Λορέλ Σίρις από το Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν, σύμφωνα με το Science Daily.

Memes με μουστάκια

Πού αποδίδουν, όμως, τη μεγάλη επιτυχία; Στο φαινόμενο των memes κατοικίδιων γάτων που έχουν κατακλύσει το Διαδίκτυο.

Φωτογραφίες, μιμίδια, βίντεο… ό,τι έχει να κάνει με γάτα γίνεται σχεδόν αμέσως viral, με το CNN να εκτιμά ότι μόνο το 2015 αναρτήθηκαν περισσότερες από 6,5 εκατ. φωτογραφίες γάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Γιατί, όμως, η γάτα κυριαρχεί στο Διαδίκτυο; Σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι ένα από τα πιο αγαπημένα κατοικίδια, με τουλάχιστον ένας στους τρεις Αμερικανούς να έχει γάτα, με συνολικό πληθυσμό κατοικιδίων γάτων τα 220 εκατ., σύμφωνα με το Διεθνές Ταμείο για την Ευημερία των Ζώων (IFAW).

Η ανεξαρτησία τους, η καθαριότητα, η πολύπλευρη προσωπικότητά τους, η ιδιαίτερη φύση τους και η αγάπη που εκδηλώνουν στους ανθρώπους τους, τις καθιστούν ιδιαίτερα δημοφιλείς – μετά τους σκύλους βέβαια – με αποτέλεσμα το Διαδίκτυο να έχει μετατραπεί σε ένα εικονικό «καταφύγιο γάτας».

Ειδικότερα για τα memes, οι επιστήμονες εκτιμούν πως η ικανότητά τους να ξεπερνούν τα γλωσσικά σύνορα, αποτελεί σημείο κλειδί για την επιτυχία τους, σε συνάρτηση φυσικά με την αγάπη των ανθρώπων στα χνουδωτά κατοικίδια.

Επιπλέον, αποτελούν μέσο έκφρασης, ενώ λειτουργούν και ως ανάλαφρο ή καυστικό τρόπο σχολιασμού σε ζητήματα κοινωνικής, ακόμα και πολιτικής, φύσης.

Photo: Taylor and Francis Online

Η δημοφιλία τους συνδέεται με εκείνη των καρακάλ, με τους χρήστες να σχολιάζουν περισσότερο την εμφάνιση του είδους χρησιμοποιώντας σε μεγαλύτερο ποσοστό τον όρο «όμορφο» για να τα περιγράψουν, αλλά και «λυπηρό» κάτω από ανάρτηση για εντοπισμό νεκρού ζώου.

Photo: Taylor and Francis Online

Οι συντάκτες της έκθεσης συμπαιρένουν, λοιπόν, πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενισχύουν το ενδιαφέρον των χρηστών για την ευημερία των καρακάλ και επομένως βοηθούν στη διατήρησή τους.

Photo: Commons.wikimedia/ Louise Joubert

Διαβάστε ακόμη 

Βαρδής Βαρδινογιάννης: Πέθανε ο «καπετάνιος» του ελληνικού επιχειρείν – H διαδρομή ενός πανίσχυρου ‘Ελληνα (pics)

UBS: Κορυφαίες επιλογές οι ελληνικές τράπεζες στην Ευρώπη – Στα ευρωπαϊκά top picks η Εθνική Τράπεζα

Σύννεφα από μικροπλαστικά

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα