Η αεροπορική βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σημαντική πρόκληση. Πώς θα μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα και συγχρόνως, θα καταστεί πιο βιώσιμη;

Η καύση κηροζίνης, ένα ορυκτό καύσιμο, ευθύνεται περίπου για το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Το γεγονός αυτό καθιστά την αεροπορία έναν από τους κλάδους στους οποίους είναι επιτακτική η αναζήτηση άμεσων λύσεων και η εφαρμογή νέων πρακτικών, προκειμένου να μειωθεί σημαντικά η περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Ποια είναι τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF)

Η μετάβαση από την κηροζίνη σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) χαρακτηρίζεται ως η πιο άμεση λύση. Τα SAF παράγονται από μη πετρελαϊκές πρώτες ύλες και ανανεώσιμες πηγές, όπως χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια, βιομάζα, απορρίμματα ζωικών και φυτικών υπολειμμάτων, ή μέσω συνθετικών διαδικασιών.

Η παραγωγή SAF αυξάνεται, αλλά παραμένει πίσω από τη ζήτηση που εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με τον Άντονι Χέντερσον, επικεφαλής της διεθνούς και εμπορικής πολιτικής για τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα στο υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, είναι απίθανο για το Ηνωμένο Βασίλειο να είναι σε θέσει να παράγει την απαιτούμενη ποσότητα SAF. Η κατάσταση επιδεινώνεται από το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος τύπος καυσίμου κοστίζει έως και έξι φορές περισσότερο από την κηροζίνη.

Κίνδυνοι και περιορισμοί

Η αξιοποίηση χρησιμοποιημένου μαγειρικού ελαίου και γεωργικών αποβλήτων για την παραγωγή SAF εγείρει ανησυχίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τις επιπτώσεις την παραγωγή τροφίμων. Η ανάγκη για μεγάλες εκτάσεις καλλιεργήσιμης γης που προορίζονται για SAF ενδέχεται να οδηγήσει σε αποψίλωση και διατάραξη της βιοποικιλότητας.

Σύμφωνα με το Politico, ο Στίβεν Μπάρετ, καθηγητής μηχανικής στο πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, επισημαίνει ότι ενώ η SAF μπορεί να είναι αποδοτική, η έλλειψη διαθέσιμης γης και οι επιπτώσεις στην παραγωγή τροφίμων είναι σημαντικά ζητήματα. Στο μεταξύ, η χρήση γεωργικών ή αστικών αποβλήτων παρουσιάζει επίσης περιορισμούς.

Ποιες εναλλακτικές υπάρχουν

Μια μακροπρόθεσμη λύση είναι η παραγωγή eSAF, δηλαδή SAF που παράγεται με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η ηλιακή ή η αιολική ενέργεια. Αν και αυτή η τεχνολογία υπόσχεται μεγαλύτερη βιωσιμότητα, είναι εξαιρετικά δαπανηρή και απαιτεί σημαντικές τεχνολογικές και οικονομικές επενδύσεις.

Στην Αμερική, η προσέγγισή που υιοθετείται διαφέρει. Οι ΗΠΑ έχουν επιδοτήσει μαζικά την παραγωγή SAF μέσω του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού, αλλά δεν έχουν θεσπίσει τις ίδιες υποχρεώσεις με την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο για την ανάμειξη SAF με συμβατικά καύσιμα.

Η Άννα Ολντάνι, από την ομοσπονδιακή υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ, δηλώνει ότι η εκτροπή ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή υγρού καυσίμου ενδέχεται να μην είναι η πιο βιώσιμη χρήση αυτής της ενέργειας.

Η μετάβαση σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα κρίσιμο βήμα για τη μείωση των εκπομπών της αεροπορίας. Ωστόσο, οι προκλήσεις που σχετίζονται με την παραγωγή και την οικονομική βιωσιμότητά τους είναι σημαντικές. Η εξέλιξη τεχνολογιών δεύτερης και τρίτης γενιάς, όπως το eSAF, φαίνεται ως μια πολλά υποσχόμενη λύση, αν και απαιτεί ουσιαστικές επενδύσεις και καινοτομίες.

Διαβάστε ακόμη 

Κολίν Χουάνγκ: Τα ένοχα μυστικά του Mr. Temu – Πώς έγινε ο πλουσιότερος Κινέζος

Μειώνονται σταθερά τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στην Ελλάδα (πίνακες)

Πάουελ (Fed): O χρησμός του Τζάκσον Χολ – Τα προγνωστικά των αναλυτών και οι ελπίδες των αγορών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ