Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να χρησιμοποιήσει το υδρογόνο για την απανθρακοποίηση τομέων έντασης ενέργειας, όπως οι μεταφορές και η χαλυβουργία, κινδυνεύει να κάνει τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας «τιμωρητικά ακριβές», δείχνει μια νέα μελέτη.
Η χρήση πράσινου υδρογόνου, που παράγεται με ανανεώσιμες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας, για την απελευθέρωση από τον άνθρακα αυτών των βιομηχανιών και οικονομικών τομέων θα αύξανε τη ζήτηση ενέργειας κατά 17% — ισοδύναμη με την κατανάλωση της Γαλλίας — έως το 2030, σύμφωνα με τον μη κερδοσκοπικό όμιλο Transport & Environment, τον οποίο επικαλείται το Bloomberg. Χωρίς πρόσθετη ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, θα χρειαζόταν περισσότερο φυσικό αέριο για να καλυφθεί το χάσμα, ωθώντας τις τιμές ακόμη υψηλότερα, δήλωσε η T&E.
«Η ΕΕ πρέπει να διασφαλίσει ότι οποιαδήποτε παραγωγή υδρογόνου συνδυάζεται με νέα παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές», δήλωσε χθες, Τετάρτη, ο Geert Decock, διευθυντής ηλεκτρικής ενέργειας στην T&E. «Διαφορετικά, οι σημερινές υψηλές τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας θα φαίνονται σαν μια ευκαιρία σε σύγκριση με αυτό που πρόκειται να ακολουθήσει».
Σε ένα πλαίσιο αυξανόμενων τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα συζητήσουν την επόμενη εβδομάδα την Οδηγία για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, βασικό πυλώνα της στρατηγικής του μπλοκ για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Η T&E ανησυχεί ότι οι στόχοι της ΕΕ για το πράσινο υδρογόνο στη βιομηχανία μεταφορών είναι πολύ υψηλοί και υποστηρίζει ότι θα ήταν καλύτερο να χρησιμοποιείται απευθείας η ανανεώσιμη ενέργεια για την τροφοδοσία των οχημάτων.
«Χρειαζόμαστε υδρογόνο για πλοία και αεροπλάνα, αλλά είναι απερίσκεπτο να ασκούμε περιττές πιέσεις στον άνεμο και τον ήλιο όταν θα χρειαστεί καθαρή ηλεκτρική ενέργεια για την τροφοδοσία του αυξανόμενου αριθμού ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αντλιών θερμότητας για τα σπίτια. Η ΕΕ παίζει μια στρατηγική υδρογόνου υψηλού κινδύνου» επισήμανε ο Geert Decock
Η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι θα ήθελε να δει το κόστος του υδρογόνου να πέσει κάτω από 1,8 ευρώ ανά κιλό μέχρι το τέλος της δεκαετίας, κάτι που θα σηματοδοτούσε μια πτώση περίπου κατά τα τρία τέταρτα από τα σημερινά επίπεδα.
Είναι προφανές, πάντως, ότι εάν ισχύουν οι εκτιμήσεις της Transport & Environment, τότε το σκηνικό που διαμορφώνεται για το μέλλον είναι άκρως ανησυχητικό…