Όταν το 1913 ο Γουίλιαμ Στάνλεϊ κατέθετε την πατέντα για «τη φιάλη κενού από ανοξείδωτο χάλυβα» και ίδρυε την εταιρία Stanley, δε φανταζόταν ποτέ ότι 110 χρόνια αργότερα το θερμός που δημιούργησε θα γινόταν ανάρπαστο κατακτώντας την κορυφή των προτιμήσεων ανάμεσα στους νέους -και μη- Αμερικανούς.
Ο φυσικός από το Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, ο οποίος μεταξύ άλλων βρίσκεται πίσω από 129 ακόμα πατέντες, δεν υπάρχει περίπτωση να πίστευε ότι δεκάδες κόσμου θα κατασκήνωναν έξω από καταστήματα για να αποκτήσουν το θερμός που επινόησε, όπως συνέβη πρόσφατα στις ΗΠΑ όταν παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες ουρές καταναλωτών σχηματίστηκαν έξω από τα Target περιμένοντας το άνοιγμα των θυρών για να ξεχυθούν στους διαδρόμους και να το αγοράσουν. Το πολυπόθητο αντικείμενο ήταν ένα ροζ ή κόκκινο θερμός Valentine’s Day Stanley Quencher tumbler που δημιουργήθηκε για τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, έπειτα από τη συνεργασία της εταιρίας με τα πολυκαταστήματα και τα Starbucks.
Βίντεο που κυκλοφόρησαν στο TikTok αποτυπώνουν τη… δίψα με την οποία οι γυναίκες, κυρίως, έφταναν στα ράφια αρπάζοντας το θερμός έναντι περίπου 50 δολαρίων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της 18χρονης Μπέλα Μπόι, η οποία στήθηκε έξω από το τοπικό κατάστημα της Τάμπα στη Φλόριντα στις 04.40 τα ξημερώματα και περίμενε υπομονετικά να περάσουν οι ώρες για να αγοράσει το ροζ Stanley, καταγράφοντας καθ’όλη τη διάρκεια με βίντεο την αναμονή μέχρι τη στιγμή που κατάφερε να κρατήσει στα χέρια της δύο τέτοια θερμός.
Στην επίσημη ιστοσελίδα του Target είναι ήδη εξαντλημένο, ενώ είχε ήδη ανακοινωθεί ότι θα κυκλοφορούσε σε περιορισμένο αριθμό.
Βέβαια, αυτό δεν έχει εμποδίσει πολλούς να μεταπωλούν τα περίφημα θερμός τους, με την ιδιαίτερη… σιλουέτα ώστε να εφαρμόζει τέλεια στις σχετικές θήκες αυτοκινήτου, στο eBay ακόμα και για 368 ευρώ!
Η εταιρία με έδρα στο Σιάτλ μέχρι πρότινος σημείωνε σταθερή επιτυχία με πωλήσεις 70 εκατ. δολαρίων ετησίως από τα κλασικά προϊόντα της που απευθύνονταν σε εκδρομείς, εργάτες και ανθρώπους (περισσότερους άντρες), οι οποίοι χρειάζονταν ένα σκεύος να διατηρεί κρύο το ρόφημά τους (για 11 ώρες και παγωμένο για 2 ημέρες σύμφωνα με την εταιρία) και να είναι ανθεκτικό στις πτώσεις. Άλλωστε, σε ρεκλάμα της εποχής το σλόγκαν ήταν «δε μπορεί να σπάσει!».
Το 2017, όμως, όπως αναφέρουν οι New York Times, σημειώθηκε η μεγάλη αλλαγή: Το μπλογκ The Buy Guide όπου προτείνονται προϊόντα «που κάνουν λίγο καλύτερη τη ζωή μας» παρουσίασε το Quencher της Stanley, χαρακτηρίζοντάς το ως «το μοναδικό» σε ανάρτηση στο Instagram. Χωρίς καν να έχει συμφωνηθεί, η εταιρία που δεν ασκούσε επιθετικό μάρκετινγκ για το συγκεκριμένο προϊόν, είχε κερδίσει το τζακ-ποτ! Συνήφθη συμφωνία με την ομάδα του μπλογκ και μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα πωλήθηκαν 5.000 μονάδες.
Έκτοτε, η εταιρία στράφηκε προς το γυναικείο κοινό με διασημότητες και influencers -όπως αυτοπροσδιορίζονται περσόνες σε δημοφιλείς πλατφόρμες- να φωτογραφίζονται κρατώντας ανά χείρας τα πολύχρωμα, χωρητικότητας 1 λίτρου θερμός με το χαρακτηριστικό χερούλι και το καλαμάκι. Το #StanleyTumbler έγινε δημοφιλές hashtag και το παγούρι αξεσουάρ μόδας. Όλα αυτά τη στιγμή που το νερό αποτελεί μόνο του φαινόμενο στα κοινωνικά δίκτυα, με τη διαδικτυακή «γωνιά» WaterTok να φιλοξενεί βίντεο ανθρώπων που μιλούν για ενυδάτωση και συγκεντρώνει 2 δισ. προβολές.
Σύμφωνα με το δίκτυο CNBC τα έσοδα που κατέγραψε η εταιρία το 2023 αγγίζουν τα 750 εκατ. δολάρια, έναντι των 70 εκατ. δολαρίων του 2020.
@victoria_robino_26 #fyp #fypシ゚viral #target #targetfinds #stanleycup #stanley #stanleytarget #valentinesday #stanleyvalentinesday ♬ original sound – Victoria Robino
Αναλυτές αποδίδουν την τεράστια επιτυχία στον πρόεδρο Τέρενς Ράιλι, ο οποίος ανέλαβε πριν περίπου 4 χρόνια αφού προηγουμένως είχε κατορθώσει να εκτοξεύσει τις πωλήσεις των Crocs μετατρέποντας τα άκομψα, χοντροκομμένα υποδήματα σε τολμηρό «fashion statement». Δεν είναι τυχαίο που από τη χρονιά ανάληψης καθηκόντων του και για ένα έτος οι πωλήσεις του Quencher εκτοξεύτηκαν κατά 275%.
Ο ίδιος ο Ράιλι εμφανίστηκε σε βίντεο στο TikTok και απευθυνόμενος σε νεαρή που από το καμένο αυτοκίνητό της το μόνο που διεσώθη ήταν το πορτοκαλί θερμός της στο οποίο είχαν διατηρηθεί ανέπαφα τα παγάκια, δεσμεύτηκε ότι θα της σταλεί ολόκληρη συλλογή από πολύχρωμα Stanley, αλλά και ένα αυτοκίνητο!
Το βίντεο της Ντανιέλ συγκέντρωσε περισσότερα από 9 εκατ. likes, 94.8 εκατ. θεάσεις και περίπου 60.000 σχόλια ενθουσιασμένων ακολούθων που εκθείαζαν την ανθεκτικότητα των προϊόντων της εταιρίας, ενώ το hashtag #StanleyCup καταγράφει περισσότερα από 7,2 δις. αναφορές παγκοσμίως και αποκτά θαυμαστές και εκτός ΗΠΑ.
Η δημιουργός περιεχόμενου Τσέλσι Εσπέχο έχει συλλογή από 47 τέτοια θερμός και μιλώντας στο δίκτυο CNBC εξήγησε πως καθώς γυμνάζεται πολύ είναι απαραίτητο να πίνει μεγάλη ποσότητα νερού, συνδυάζοντας παράλληλα τα ρούχα της με το χρώμα του κάθε σκεύους. Επιπλέον, δήλωσε ότι το Stanley δεν είναι κάτι που χρησιμοποιεί, αλλά «αποτελεί μέρος της προσωπικότητάς μου. Αν δεν το έχω μαζί μου, αν δεν επιλέξω το σωστό χρώμα, η ημέρα μου δε πάει όπως είχα προγραμματίσει».
Γιατί οι καταναλωτές «τρελαίνονται» για ένα προϊόν;
Οι όροι «περιορισμένο» και «αποκλειστικό» στοχεύουν στον ψυχισμό του καταναλωτή, σύμφωνα με τον ψυχολόγο Τζος Κλάρκσον που ειδικεύεται στους τομείς της πειθούς, της κοινωνικής επιρροής και του αυτοελέγχου, ο οποίος μιλώντας στην USA TODAY εξήγησε ότι με αυτόν τον τρόπο το προϊόν «αποκτά αξία» στο μυαλό των ανθρώπων.
«Μας αρέσει αυτό που δε μπορούμε να έχουμε και δε μας αρέσει να περιορίζονται οι επιλογές μας», είπε και πρόσθεσε ότι συχνά οι καταναλωτές τείνουν να συγχέουν το «σπάνιο» με το «πολύτιμο», ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι. Επιπλέον, η «περιορισμένη έκδοση» προκαλεί μία αίσθηση επείγοντος αυξάνοντας τη πιθανότητα ο καταναλωτής να σπεύσει να αγοράσει το προϊόν.
Ολοένα περισσότερες εταιρίες επαναχρησιμοποιούμενων μπουκαλιών νερού απευθύνονται σε γυναίκες με τον Ντάνιελ Μπενκντορφ, καθηγητής ψυχολογίας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Μόδας στη Νέα Υόρκη, μιλώντας στον βρετανικό Guardian να δηλώνει ότι «οι γυναίκες αποτελούν στοχευμένο κοινό για τα “βιώσιμα” προϊόντα, επειδή αυτές οι έννοιες είναι πλέον γένους θηλυκού στην κουλτούρα μας», συμπληρώνοντας ότι ειδικά οι νέες γυναίκες είναι πιθανό να επιλέξουν μία εταιρία από μία άλλη για την περιβαλλοντική ηθική της.
Πόσο βιώσιμο είναι τελικά το θερμός;
Η εταιρία διαφημίζει την… αιωνιότητα των προϊόντων της και υποστηρίζει ότι έχουν κατασκευαστεί με γνώμονα τη βιωσιμότητα αφού επαναχρησιμοποιούνται και παραμένουν αναλλοίωτα στην πάροδο του χρόνου.
Όπως αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα προωθούνται οι καλύτερες επιλογές για τον πλανήτη σε όλα τα προϊόντα και «αναγνωρίζουμε ότι η κλιματική αλλαγή και οι απειλές για τα οικοσυστήματα είναι παγκόσμια ζητήματα που απαιτούν την ίδια καινοτομία και δημιουργικότητα που αφιερώνουμε στο σχεδιασμό των προϊόντων μας», επισημαίνοντας πως επιχειρείται μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου καταγράφοντας τα ποσοστά του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από, μεταξύ άλλων, τις πρώτες ύλες, την κατασκευή και τις αποστολές των προϊόντων.
Το θερμός είναι κατασκευασμένο από 90% ανακυκλωμένο ανοξείδωτο ατσάλι 18/8 χωρίς BPA και «αντέχει μια ζωή», βοηθώντας τον αγοραστή να απαλλαγεί για πάντα από τα πλαστικά μπουκάλια και καλαμάκια μίας χρήσης.
@stanleybrand #stitch with @Danielle ♬ original sound – Stanley 1913
Είναι πράγματι, όμως, βιώσιμη η λύση αγοράς των δοχείων αυτών; Ναι, αρκεί να αγοραστεί ένα ή το πολύ δύο.
Ωστόσο, αυτό που παρατηρείται είναι ότι η μαζική αγορά τους στο πλαίσιο του υπερκαταναλωτισμού που χαρακτηρίζει συνήθως τις δυτικές κοινωνίες, καταργεί αυτομάτως το βιώσιμο χαρακτήρα τους.
Δεν είναι λίγοι όσοι συλλέκτες επιδεικνύουν περήφανα τα γεμάτα ντουλάπια και ράφια τους με πολύχρωμα Stanley, με τη μοίρα τους να προμηνύεται όπως όλων των αντικειμένων τάσης: Τελικά καταλήγουν στον κάλαθο των αχρήστων για να παραχωρήσουν τη θέση τους στο επόμενο αντικείμενο που θα γίνει viral στους τόπους κοινωνικής δικτύωσης όπως έχει συμβεί στο παρελθόν.
Το περιβαλλοντικό ζήτημα που προκύπτει είναι ότι αυτά τα σκεύη δε μπορούν απλώς να ανακυκλωθούν μαζί με άλλα υλικά, ενώ δύσκολα κάποιος θα αγόραζε ένα χρησιμοποιημένο θερμός από κατάστημα με αντικείμενα από δεύτερο χέρι.
Η Μίρα Χερντ, καθηγήτρια στο τμήμα περιβαλλοντικών σπουδών του Πανεπιστημίου Κουίνς του Κίνγκστον στο Οντάριο του Καναδά μιλώντας στο CBC News εξήγησε πως κάθε επαναχρησιμοποιούμενο μεταλλικό ή πλαστικό δοχείο κατασκευάζεται από υλικά που περιλαμβάνουν εξόρυξη πόρων και επομένως μπορούν να βλάψουν το περιβάλλον ακόμα και αν ανακυκλωθούν.
«Η ανακύκλωση δημιουργεί απόβλητα, συχνά τοξικά, που είναι πιο δύσκολο να απορριφθούν σε σύγκριση με το αρχικό προϊόν», είπε και πρόσθεσε ότι ο χάλυβας από τον οποίο κατασκευάστηκε δε μπορεί να ανακυκλωθεί από τους καταναλωτές, επειδή είναι πιθανότατα επικαλυμμένος με ένα είδος πλαστικής μεμβράνης στο εσωτερικό του που ευνοεί τη διάρκεια μόνωσης και καλύπτεται με ένα φινίρισμα πούδρας με βάση πολυμερές στο εξωτερικό του.
«Ο διαχωρισμός αυτών των υλικών από το μέταλλο δεν είναι μόνο σχεδόν αδύνατος, είπε, αλλά και οικονομικά ασύμφορος. Παρότι η εταιρία υποστηρίζει ότι κατασκευάζει τα Quencher H2.0 Flowstate tumblers με ανακυκλωμένο κυρίως μέταλλο, η Stanley δεν φαίνεται να προσφέρει κάποιο πρόγραμμα επιστροφής ή επιλογές ανακύκλωσης στο τέλος του κύκλου ζωής των προϊόντων της», αναφέρεται στο δημοσίευμα με τη Χερντ να τονίζει ότι αυτή η πολιτική πρέπει να αλλάξει.
Άλλωστε, σε μία σύντομη αναδρομή στο παρελθόν επεσήμανε ότι πριν λίγο καιρό ο κόσμος δεν κυκλοφορούσε με υπερμεγέθη παγούρια, αλλά έσβηνε τη δίψα του σε δημόσιες βρύσες που στην πραγματικότητα είναι πιο φιλικές προς το περιβάλλον από οποιοδήποτε επαναχρησιμοποιούμενο κύπελλο ή μπουκάλι.
Αν παρ’όλα αυτά κάποιος δε μπορεί να αντισταθεί στην τάση, αλλά συγχρόνως ανησυχεί για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο που έχει η επιλογή του, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει το παγούρι του για το υπόλοιπο της ζωής του και στη συνέχεια να το αφήσει κληρονομιά στους απογόνους του…
Ο Καναδός δημοσιογράφος και συγγραφέας Τζει Μπι Μακίνον που τάσσεται κατά του καταναλωτισμού μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα επιχείρησε να αποτυπώσει την πορεία της τελευταίας αυτής «οικολογικής» τάσης: Πρώτα κυκλοφορεί ένα -δήθεν- βιώσιμο προϊόν, με τη χρήση του οποίου ο αγοραστής νιώθει ότι κάνει καλό και νοιάζεται για τον πλανήτη. Στην πορεία η ζήτησή του αυξάνεται, όπως και η παραγωγή του και οι άνθρωποι καταλήγουν να το αγοράζουν με μανία. Το ίδιο συνέβη πριν μερικά χρόνια με τις επαναχρησιμοποιούμενες υφασμάτινες τσάντες που ήρθαν για να αντικαταστήσουν τις τόσο βλαβερές για το περιβάλλον πλαστικές σακούλες. Αποτέλεσμα ήταν οι ντουλάπες να γεμίσουν από υφασμάτινες τσάντες που τελικά οι αγοραστές τους δε χρησιμοποιούν ποτέ.
«Δεν πετυχαίνουμε τίποτα με αυτά τα προϊόντα και συχνά κάνουμε βήματα προς τα πίσω. Υποτίθεται ότι όλοι θα αγόραζαν ένα επαναχρησιμοποιούμενο μπουκάλι νερού πριν από 15 χρόνια και θα το κουβαλούσαν στον τάφο τους. Αλλά τώρα υπάρχει μια συνεχής αλλαγή και εμφάνιση στο στυλ αυτών των μπουκαλιών με τους ανθρώπους να μπαίνουν σε έναν διαρκή κύκλο αντικατάστασής τους», δήλωσε ο Μακίνον.
Και όλα αυτά, όπως αναφέρει ο Guardian, για μία παιδαριώδη εμμονή με «παγουράκια για ενήλικες» που επιβεβαιώνει ότι η καταναλωτική τάση ξεπερνά συχνά την κοινή λογική.
Photo: Instagram/stanley_brand
Διαβάστε ακόμη
Γιατί «εξαφανίζονται» τα περίπτερα – Πόσα έχουν απομείνει σε όλη την Ελλάδα (pics)
Άναψαν μηχανές τα υδροπλάνα – Οι προοπτικές και το ενδιαφέρον ξένων «παικτών» (pics)
Δημήτρης Φούρλαρης (ΡΑΑΕΥ): «Μπορούμε να δούμε και χαμηλότερες τιμές στο ρεύμα τον Φεβρουάριο»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ