Σωματική, λεκτική, συναισθηματική επιθετική συμπεριφορά με σκοπό του ατόμου να επιβληθεί και να αποδείξει ότι είναι ανώτερος, καλύτερος, ισχυρότερος. Αυτός είναι πολύ συνοπτικά ο εκφοβισμός, το γνωστό bullying, που παρατηρείται σε σχολεία, αλλά και στο εσωτερικό της οικογένειας και του εργασιακού χώρου, καθώς και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όσοι πέφτουν θύματα εκφοβισμού συχνά φέρουν βαθιά τραύματα ψυχικά, αλλά και πολλές φορές σωματικά, από την κακοποίηση των «νταήδων», με τους ειδικούς να τονίζουν ότι με το πρώτο περιστατικό βίας πρέπει να απευθύνονται σε ανθρώπους εμπιστοσύνης για να ζητήσουν βοήθεια.
Συνήθως όποιος εκφοβίζει θέλει να επικρατήσει, νιώθει ότι μπορεί να ασκήσει εξουσία και έλεγχο και δεν έχει καμία ενοχή για τον πόνο που μπορεί να προκαλέσει, ενώ δεν αποκλείεται ο ίδιος να έχει πέσει θύμα εκφοβισμού σε κάποια φάση της ζωής του.
Μήπως, όμως, μία από τις αιτίες που τον ωθεί να πράξει με αυτόν τον τρόπο είναι και η ευφυΐα του, αφού σύμφωνα με έρευνα το bullying συνδέεται με τη… βλακεία!
Τουλάχιστον αυτό προκύπτει έπειτα από μελέτη σε καρακάξες, οι οποίες θεωρούνται από τα εξυπνότερα πτηνά στον πλανήτη.
Από την έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Proceedings of the Royal Society αποκαλύπτεται ότι σε μια ομάδα αυτών των πτηνών (Gymnorhina tibicen dorsalis), τα πιο επιθετικά και βίαια απέναντι στα υπόλοιπα μέλη ήταν όσα εμφάνιζαν χαμηλότερο επίπεδο νοημοσύνης από τα θύματά τους.
Οι καρακάξες, στην πλειονότητά τους, είναι πολύ κοινωνικά ζώα, βοηθούν τους άλλους και συνεργάζονται με τους συντρόφους τους για να απομακρύνουν τις συσκευές εντοπισμού που τους εφαρμόζουν οι επιστήμονες. Ωστόσο, δεν είναι όλες τους κοινωνικές, με κάποιες από αυτές να εμφανίζονται πιο επιθετικές.
Η ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αυστραλίας μελέτησε για περισσότερο από ένα χρόνο, συνολικά 115 άτομα από 32 διαφορετικές ομάδες πτηνών διενεργώντας γνωστικές δοκιμασίες με συγκεκριμένες εργασίες, ανάμεσα στις οποίες έπρεπε να επιλέξουν με το ράμφος τους το σωστό από τα χρωματιστά ξύλινα καπάκια που είχαν μπροστά τους. Αν τσιμπούσαν το ορθό, τότε λάμβαναν τροφή ως ανταμοιβή.
Οι ειδικοί επιχείρησαν να κατανοήσουν πώς οι προκλήσεις που συνδέονται με το κοινωνικό περιβάλλον επηρεάζουν την απόδοσή τους και διαπίστωσαν ότι τα άτομα σε μεγαλύτερες ομάδες, τα οποία αναγκάζονται να έχουν περισσότερες κοινωνικές επαφές, επιλύουν προβλήματα πιο γρήγορα. Αντιθέτως, τα άτομα που εμπλέκονται σε επιθετικές αλληλεπιδράσεις παρουσιάζουν πολύ χειρότερες επιδόσεις στις γνωστικές δοκιμασίες από εκείνα που έπεφταν θύματα της επιθετικής συμπεριφοράς τους. Επιπλέον, διαπίστωσαν ότι τα άτομα που δέχθηκαν συχνότερα επιθέσεις απέδωσαν καλύτερα στα τεστ σε σύγκριση με εκείνα που δέχθηκαν λιγότερη επιθετικότητα.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ενδέχεται οι «νταήδες» να μη χρειάζεται να μαθαίνουν περισσότερα γιατί τους αρκεί να χρησιμοποιούν βία, ενώ τα «θύματα» επιβάλλεται να είναι πιο έξυπνα για να αποφύγουν την βία.
Βέβαια, ακόμα δεν έχει διαπιστωθεί αν οι καρακάξες που εκφοβίζονται πρέπει να ακονίσουν το μυαλό τους ως απάντηση στον εκφοβισμό, ή αν οι νταήδες είναι τόσο ανόητοι για να κατακτήσουν βασικές γνώσεις και επομένως στηρίζονται μόνο στη βία για να επιβληθούν στα εξυπνότερα άτομα.
«Τα άτομα που δέχονταν επιθετικές αλληλεπιδράσεις είχαν καλύτερες επιδόσεις, ενώ εκείνα που συμμετείχαν σε επιθετικές αλληλεπιδράσεις με περισσότερα μέλη της ομάδας είχαν χειρότερες επιδόσεις. Συνολικά, αυτό υποδηλώνει ότι η γνωστική απόδοση σχετίζεται με συγκεκριμένους τύπους κοινωνικής αλληλεπίδρασης», αναφέρει η μελέτη.
Μια πιθανή εξήγηση, υποστηρίζουν οι επιστήμονες, είναι ότι τα άτομα που εμπλέκονται στην επιθετικότητα μπορεί να έχουν λιγότερο χρόνο ή ενέργεια για να ασχοληθούν με το γνωστικό έργο. Ωστόσο, προσθέτουν, πως σε συνδυασμό με τη συχνότητα της επιθετικότητας, διαπιστώνεται ότι τα άτομα που δέχονται συχνότερα επιθετικότητα έχουν καλύτερες επιδόσεις στη δοκιμασία μάθησης, ιδίως κατά την περίοδο αναπαραγωγής.
Η επικεφαλής της μελέτης, Λίζι Σπίτσλι, από το Τμήμα Βιολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αυστραλίας (UWA), εξήγησε πως οι καρακάξες ζουν σε συνεργατικές κοινωνικές ομάδες και τα ευρήματα «υποδηλώνουν ότι το να είσαι επιθετικός προς τα μέλη της ομάδας σου δεν είναι ωφέλιμο. Επιπλέον, διαπιστώσαμε ότι τα άτομα σε μεγαλύτερες ομάδες είχαν καλύτερες επιδόσεις στις εργασίες συνειρμικής μάθησης. Ωστόσο, η θέση τους στο κοινωνικό δίκτυο επηρέασε τις επιδόσεις τους, με τα άτομα που ήταν αποδέκτες επιθετικότητας να έχουν καλύτερες επιδόσεις, ενώ εκείνα που συμμετείχαν σε επιθετικές αλληλεπιδράσεις είχαν χειρότερες επιδόσεις».
Photo: Pixabay
Διαβάστε ακόμη
Αναλυτές: Γιατί το γαλλικό εκλογικό σκηνικό θα πρέπει να ανησυχεί αγορές και επενδυτές
Η ΕΕ επιβάλλει προσωρινούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ