Οι ροές ρωσικού πετρελαίου δείχνουν, επιτέλους, τα πρώτα σημάδια μείωσής τους, τέσσερις και πλέον μήνες μετά από την απόφαση της χώρας να μειώσει την παραγωγή της.
Τα κάργκο αργού από τα δυτικά λιμάνια της χώρας τις 4 εβδομάδες μέχρι την 9η Ιουλίου μειώθηκαν σημαντικά σε σχέση με τον μέσο αντίστοιχο όρο του Φεβρουαρίου, μετά από την απότομη αύξηση στο ενδιάμεσο, σύμφωνα με δεδομένα του Bloomberg.
Οι συνολικές ροές αργού μειώθηκαν στα 2,86 εκατ. βαρέλια/ημέρα τις περασμένες τέσσερις εβδομάδες, μειωμένες κατά 1 εκατ. βαρέλι/ημέρα από την προηγούμενη μέτρηση. Το 80% της μείωσης αυτής οφειλόταν στις περιορισμένες εξαγωγές των δυτικών λιμανιών της Ρωσίας.
Σημειωτέον πως η Μόσχα έχει υπογραμμίσει πως οι μειωμένες ροές θα λάβουν χώρα στα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας. Παράλληλα, δεν υπήρχαν σημάδια προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης στα λιμάνια αυτά τα οποία θα επεξηγούσαν τη μείωση αυτή.
Τη στιγμή που ελάχιστοι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου έχουν απομείνει στην Ευρώπη, οι επιπτώσεις των μειωμένων ροών γίνονται αισθητές και στην Ασία. Οι μειωμένες αυτές εξαγωγές έχουν, παράλληλα, περιορίσει το εισόδημα του Κρεμλίνου από τη φορολογία κατά 29% σε διάστημα μίας, μόλις, εβδομάδας.
H μείωση των εξαγωγών λαμβάνει χώρα μετά από την από κοινού απόφαση της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας για περαιτέρω περιορισμό της παραγωγής και τον Αύγουστο. Ο Σαουδάραβας ΥΠΕΝ, πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ Μπιν Σαλμάν αποκάλεσε την απόφαση της Ρωσίας ως σημαντική, αφού αυτή αναφέρεται σε μείωση των εξαγωγών κατά 500.000 βαρέλια/ημέρα, κάτι το οποίο μπορεί να μετρηθεί πολύ πιο εύκολα από την παραγωγή.
Η Ρωσία αρχικά τόνισε τον Φεβρουάριο πως θα περιορίσει την παραγωγή πετρελαίου της κατά 500.000 βαρέλια/ημέρα ως ανταπάντηση στις κυρώσεις της Δύσης και το πλαφόν στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου. Η απόφαση του Κρεμλίνου να σταματήσει να δημοσιοποιεί επίσημα δεδομένα και η έλλειψη απόδειξης πως η μείωση αυτή είχε εφαρμοστεί οδήγησαν τη Σαουδική Αραβία σε έκκληση για περαιτέρω διαφάνεια από τη Μόσχα.
Την ίδια στιγμή, τα ρωσικά διυλιστήρια έχουν αυξήσει τον ρυθμό διύλισης τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου σε υψηλό τριμήνου δεδομένης της αυξημένης ζήτησης για βενζίνη στο εξωτερικό και την αναμενόμενη άρση των κρατικών επιδοτήσεων στις επιχειρήσεις αυτές.
Ροές αργού
Σε μηνιαία βάση, οι συνολικές εξαγωγές ρωσικού αργού μέσω θαλασσίας οδού μέχρι τις 9 Ιουλίου είχαν μειωθεί κατά 205.000 βαρέλια/ημέρα στα 3,21 εκατομμύρια βαρέλια/ημερα. Αυτό συγκρίνεται με τον μέσο όρο των 3,38 εκατομμυρίων βαρελιών/ημέρα τον Φεβρουάριο.
Τα εβδομαδιαία δεδομένα επηρεάζονται, επίσης, από τη χρονοδρομολόγηση των τάνκερ και τις καθυστερήσεις στη φόρτωση λόγω καιρικών συνθηκών, όπως και στη συντήρηση των λιμένων.
Όλα τα στοιχεία αυτά δεν συμπεριλαμβάνουν το πετρέλαιο KEBCO του Καζακστάν το οποίο μεταφέρεται μέσω της KazTransoil JSC και εξάγεται από τα λιμάνια της Βαλτικής Ουστ-Λούγκα και Νοβοροσίσκ.
Τα βαρέλια του πετρελαίου αυτού συνδυάζονται με ρωσικό αργό, δημιουργώντας μία κοινή, εξαγώγιμη βαθμίδα. Από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία και ύστερα, όμως, το Καζακστάν έχει αλλάξει την ονομασία των κάργκο του έτσι ώστε να τα διαφοροποιήσει από τα ρωσικά. Το αργό αυτό εξαιρείται από τις κυρώσεις της Δύσης.
Ασία
Ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων προς τους ασιατικούς πελάτες της Ρωσίας και των πλοίων τα οποία δεν έχουν δηλώσει τελικό προορισμό μειώθηκε στα 2,93 εκατ. βαρέλια/ημέρα την περίοδο μέχρι την 9η Ιουλίου, από τα 3,13 εκατ. βαρέλια/ημέρα της προηγούμενης εβδομάδας.
Τα περισσότερα κάργκο χωρίς αρχικό προορισμό συνήθως καταλήγουν στην Ινδία. Παρ’όλα αυτά, οι ποσότητες οι οποίες καταλήγουν στη χώρα η οποία έχει μετατραπεί στη μεγαλύτερη εισαγωγέα ρωσικού αργού έχουν μειωθεί από τα πρόσφατα υψηλά τους.
Εάν κανείς συνδυάσει τα κάργκο με «άγνωστο ασιατικό προορισμό» ή απλά «άγνωστο προορισμό» με τα ινδικά, τότε θα καταλήξει στα 1,85 εκατ. βαρέλια/ημέρα, από τα προηγούμενα 2,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα μέχρι τα τέλη Μαΐου.
Τάνκερ με 363.000 βαρέλια/ημέρα προορίζονταν για το Port Said ή το Σουέζ, τα οποία αναμένεται να μεταφερθούν σε νέα τάνκερ κοντά στο νοτιοκορεατικό λιμάνι της Γιοσού. Αυτά τα ταξίδια συνήθως καταλήγουν σε λιμάνια στην Ινδία και την Κίνα με δηλωμένο «άγνωστο προορισμό» πριν αναδρομολογηθούν για άλλα μέρη του κόσμου.
Οι «λοιπές άγνωστες» ποσότητες πετρελαίου των 268.000 βαρελιών/ημέρα βρίσκονται σε τάνκερ τα οποία ενδέχεται να καταλήξουν στην Τουρκία, ενώ άλλα μεταφέρονται από το ένα πλοίο στο άλλο είτε στον Ατλαντικό είτε στη Μεσόγειο.
Ευρώπη
Οι εξαγωγές πετρελαίου μέσω θαλασσίας οδού της Ρωσίας προς την Ευρώπη έχουν παραμείνει σταθερές στα 104.000 βαρέλια/ημέρα, με την Βουλγαρία να αποτελεί τον μόνο προορισμό. Τα στοιχεία αυτά δεν συμπεριλαμβάνουν ροές προς την Τουρκία.
Η αγορά η οποία κατανάλωνε περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια/ημέρα καθημερινά τα οποία προέρχονταν από λιμάνια της Βαλτικής της Μαύρης και της Αρκτικής θάλασσας, έχει πια χαθεί. Οι αποστολές των τάνκερ στα λιμάνια της Ασίας είναι πολύ πιο χρονοβόρες και ακριβές.
Καθόλου ρωσικό αργό δεν αποστάλθηκε προς την Ευρώπη τον Ιούνιο.
Οι εξαγωγές στην Τουρκία, η οποία αποτελεί τον μόνο πελάτη της Ρωσίας στη Μεσόγειο, έχουν παραμείνει σταθερές στα 177.000 βαρέλια/ημέρα, σε χαμηλό από τον Μάιο. Σημειωτέον πως οι εισαγωγές πετρελαίου της Τουρκίας είχαν αγγίξει υψηλό 425.000 βαρελιών/ημέρα τον Οκτώβριο.
Οι ροές προς τη Βουλγαρία η οποία αποτελεί και τον τελευταίο προορισμό για το ρωσικό πετρέλαιο στη Μαύρη Θάλασσα έχουν παραμείνει απαράλλακτες στα 104.000 βαρέλια/ημέρα.
Ροές ανά λιμάνι
Οι ροές από το Πριμόρσκ μειώθηκαν κατά 21% σε σχέση με την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου, ενώ οι ροές από το Μουρμάνσκ κατέγραψαν εβδομαδιαία μείωση της τάξης των 286.000 βαρελιών/ημέρα, αν και αναμένεται να ανακάμψουν σύντομα λόγω των δύο Suezmax τάνκερ τα οποία βρίσκονται δεμένα στο λιμάνι.
Έσοδα από τις εξαγωγές
Τα έσοδα των εξαγωγών μειώθηκαν στα $43 εκατ. την προηγούμενη εβδομάδα, μειωμένα κατά 29% ή $17 εκατ. Ο μέσος μηνιαίος όρος μειώθηκε κατά $4 εκατομμύρια στα $49 εκατομμύρια.
Σημειωτέον πως ο Ρώσος Πρόεδρος Πούτιν έχει διατάξει αναδιαμόρφωση των δασμών όσον αφορά την εξαγωγή του ρωσικού πετρελαίου.
Προέλευση και προορισμοί
Τα παρακάτω διαγράμματα υποδεικνύουν την προέλευση και τους προορισμούς των κάργκο ρωσικού πετρελαίου, συμπεριλαμβάνοντας 27 ρωσικά κάργκο με φορτίο 20,01 εκατ. βαρελιών την προηγούμενη εβδομάδα. Οι προορισμοί βασίζονται στα επικαιροποιημένα δεδομένα του Bloomberg, αν και ορισμένοι εξ αυτών είναι πολύ πιθανό να αλλάξουν στην πορεία. Δεν συμπεριλαμβάνονται τα κάργκο τα καζακστανικού KEBCO.
To σύνολο των βαρελιών από τους τερματικούς της Βαλτικής μειώθηκε στα 1,15 εκατ. βαρέλια/ημέρα, με την κύρια μείωση να λαμβάνει χώρα στο Πριμόρσκ.
Οι αποστολές πετρελαίο από το Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα μειώθηκαν σε χαμηλό 7 εβδομάδων στα 480.000 βαρέλια/ημέρα.
Οι αποστολές μέσω των λιμανιών της Αρκτικής μειώθηκαν στα 143.000 βαρέλια/ημέρα.
Μειωμένος ήταν και ο αριθμός των τάνκερ τα οποία φόρτωσαν πετρέλαιο στα ρωσικά λιμάνια του Ειρηνικού σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Διαβάστε ακόμη
Τον Σεπτέμβριο οι πληρωμές για Market Pass και Youth Pass
Πληροφορική: «Καύσωνας» στον κλάδο με διψήφιο αριθμός εξαγορών – Ο «χάρτης» των φετινών deals
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ