Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης έχουν ήδη δείξει ότι μπορούν να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση. Τώρα, πρέπει να αποδείξουν ότι μπορούν να απανθρακοποιήσουν ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής τους, από τους προμηθευτές έως την κατασκευή και έως τον πλήρη κύκλο ζωής του οχήματος.
Δουλεύοντας στο πλαίσιο του στόχου της ΕΕ για πλήρη ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050 -που είναι και ο αυστηρότερος σε ολόκληρο τον κόσμο- οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη βρίσκουν τρόπους για να μειώσουν τις εκπομπές, με ιδέες που προέρχονται τόσο εσωτερικά όσο και από προηγμένα εργαστήρια έρευνας και ανάπτυξης.
«Η προσπάθεια είναι πολύ πιο σοβαρή στην Ευρώπη», δήλωσε ο David Palmer, διευθυντής μηχανικής παραγωγής της Toyota Motor Europe, ο οποίος ηγείται των προσπαθειών της Toyota για απαλλαγή από τον άνθρακα στα ευρωπαϊκά εργοστάσιά της. «Η ίδια η προσδοκία από την άποψη της νομοθεσίας είναι υψηλότερη»
Η Toyota, η οποία διαθέτει μεγάλα εργοστάσια συναρμολόγησης στην Τσεχική Δημοκρατία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Τουρκία, έχει δεσμευτεί να επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα στην Ευρώπη έως το 2040, με έμφαση στην ουδετερότητα του πεδίου 1 (εκπομπές από τις δικές της πηγές) στα ευρωπαϊκά εργοστάσιά της έως το 2030 – πέντε χρόνια νωρίτερα από τους παγκόσμιους στόχους της ιαπωνικής εταιρείας.
Η αυτοκινητοβιομηχανία λέει ότι έχει ήδη εξαλείψει τις εκπομπές Scope 2 (από την ενέργεια που χρησιμοποιεί) σε όλη την Ευρώπη, αγοράζοντας μόνο πράσινη ενέργεια για να τροφοδοτήσει τα εργοστάσιά της και άλλες εγκαταστάσεις -αν και ο Palmer σημείωσε ότι εξακολουθεί να παράγει αέρια θερμοκηπίου.
Ο Palmer δήλωσε στο Automotive News Europe ότι οι περιφερειακές δραστηριότητες της Toyota γενικά παίρνουν τη γενική κατεύθυνση από την Ιαπωνία, αλλά όσον αφορά την ουδετερότητα του άνθρακα η Toyota Europe έχει το προβάδισμα.
Η Toyota Europe φιλοξενεί τακτικά ομάδες εργαζομένων του ομίλου από όλο τον κόσμο για να επιδείξει τις προσπάθειές της για ουδετερότητα άνθρακα. Περνούν ώρες στο εργοστάσιο για να παρατηρήσουν τις τελευταίες βελτιώσεις που προτείνουν τα μέλη της ομάδας – τακτικές γνωστές ως «kaizen» στο σύστημα παραγωγής της Toyota -καθώς και την τεχνολογία αιχμής στη μείωση των εκπομπών.
Μια καινοτομία που βλέπουν αυτοί οι επισκέπτες είναι στο βαφείο, το οποίο αντιπροσωπεύει περίπου το 23% όλων των εκπομπών παραγωγής. Ξεκινώντας από τη Γαλλία και την Τουρκία, η Toyota αντικαθιστά το παλιό σύστημα χρήσης καυστήρων αερίου για τη θέρμανση του αέρα, ο οποίος στη συνέχεια απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα, με αντλίες θερμότητας και ένα σύστημα που ανακτά και επαναχρησιμοποιεί τον ζεστό αέρα.
Αυτό θα εξοικονομήσει 562 τόνους CO2 κάθε χρόνο, όπως δήλωσε ο Palmer, και θα μειώσει το ενεργειακό κόστος κατά 70.000 ευρώ ετησίως. Ένα παρόμοιο σύστημα αναπτύσσεται για το συνολικό εργοστασιακό HVAC (θέρμανση, εξαερισμός, κλιματισμός).
Σε πολύ μικρότερη κλίμακα, οι υπάλληλοι της Toyota διαπίστωσαν ότι ο εντοπισμός και η διακοπή διαρροών στα συστήματα πεπιεσμένου αέρα θα μπορούσε να εξοικονομήσει ενέργεια. «Ο πραγματικός αντίκτυπος στο CO2 δεν είναι τόσο σημαντικός, αλλά η νοοτροπία και η σκέψη των [εργαζομένων] μας ευθυγραμμίζεται πραγματικά με αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε», είπε Palmer .
Η Toyota εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προκλήσεις. Οι φούρνοι για την τήξη έχουν αποδειχθεί δύσκολο να απαλλαγούν από τον άνθρακα και η αυτοκινητοβιομηχανία θα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορισμένες αντισταθμίσεις, όπως η αναδάσωση, για την επίτευξη των στόχων της.
Ο Palmer τόνισε επίσης ότι «ο Ευρωπαίος πελάτης έχει επίσης πολύ υψηλότερες προσδοκίες [στις προσπάθειες ουδετερότητας άνθρακα] από ό, τι ίσως ένας Ιάπωνας ή Αμερικανός πελάτης. Επικοινωνούμε με την ομάδα πωλήσεών μας και αναζητούμε ευκαιρίες για να το αξιοποιήσουμε ως πλεονέκτημα για την πώληση των προϊόντων μας, επειδή δείχνει ότι τα κατασκευάζουμε με υπεύθυνο τρόπο».
Η Renault ακολουθεί επίσης μια επιθετική προσέγγιση απαλλαγής από τον άνθρακα στην Ευρώπη και ειδικά στη Γαλλία, στα εργοστάσια της οποίας σχεδιάζει να κατασκευάσει 500.000 ηλεκτρικά οχήματα ετησίως μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2020.
Μέχρι το 2025 οι εγκαταστάσεις της Renault στη βόρεια Γαλλία θα είναι ουδέτερες ως προς τον άνθρακα, σε όλη την Ευρώπη έως το 2030, και στον υπόλοιπο κόσμο έως το 2035, δήλωσε σε συνέντευξή του ο Nicolas Estebe, αντιπρόεδρος της βιομηχανίας για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την ενεργειακή απόδοση στη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία.
Εστιάζοντας στις εκπομπές Scope 1 και Scope 2 ανά όχημα -δηλαδή στη διαδικασία παραγωγής και όχι στην αλυσίδα εφοδιασμού- η Renault κατάφερε να μειώσει τις εκπομπές CO2 ανά όχημα από 389 σε 284 kg σε μόλις ένα χρόνο, από το 2019 έως το 2020, δήλωσε ο Estebe. Αυτό έγινε κυρίως μέσω συμφωνιών για την αγορά μόνο ανανεώσιμης ενέργειας σε εργοστάσια, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Ρουμανίας.
Το 2021 η Renault έθεσε σε εφαρμογή ένα σχέδιο για τη μείωση της χρήσης ενέργειας ανά παραγόμενο όχημα κατά 40% έως το 2025. Κατά το πρώτο έτος, η κατανάλωση στις γαλλικές εγκαταστάσεις μειώθηκε κατά 10% – το ισοδύναμο ενός μόνο εργοστασίου, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Estebe.
Η Renault στρέφεται στα τελευταία εργαλεία παρακολούθησης και τα λεγόμενα ψηφιακά δίδυμα για να παρακολουθεί και να βελτιστοποιεί τη χρήση ενέργειας σε συνεργασία με το Google Cloud. Φιλοξένησε επίσης ένα hackathon στα τέλη του 2021 που οδήγησε σε έργα διαχείρισης ενέργειας σε βαφεία, εξαερισμό και ηλεκτρικό δίκτυο.
Στη βόρεια Γαλλία, η Renault ξεκινά ένα τεράστιο έργο για την παραγωγή 50% ηλιακής ηλεκτρικής ενέργειας για τα εργοστάσιά της εκεί μέχρι το 2027. Σε συνεργασία με τη Voltalia θα κατασκευάσει ηλιακά πάρκα που θα παράγουν περίπου 500 γιγαβατώρες ετησίως. «Αυτή είναι η μεγαλύτερη βιώσιμη συμφωνία αγοράς ενέργειας αυτού του είδους στην Ευρώπη», δήλωσε ο Estebe.
Η Audi, επίσης, έχει κινηθεί ταχύτερα στην Ευρώπη από ό, τι σε άλλες περιοχές για να επιταχύνει απαλλαγή από τον άνθρακα. Όλες οι εγκαταστάσεις της Audi στην Ευρώπη χρησιμοποιούν πλέον 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και το εργοστάσιο των Βρυξελλών, το οποίο κατασκευάζει το ηλεκτρικό SUV A8 e-tron, είναι πλήρως ουδέτερο από άνθρακα.
Η Audi στοχεύει στην ουδετερότητα άνθρακα καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των οχημάτων της. Συνυπολογίζει τις εκπομπές Scope 3, δηλαδή εκείνες από την αλυσίδα εφοδιασμού της -μια σημαντική παράμετρος που μόλις αρχίζει να αντιμετωπίζεται, αλλά η οποία ίσως έχει τις μεγαλύτερες δυνατότητες για κέρδη, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι ειδικοί.
Ως ενδιάμεσο βήμα, η Audi στοχεύει σε μείωση των εκπομπών CO2 κατά 40% ανά όχημα έως το 2030, σε σύγκριση με το 2018, με μία διαδικασία που αποκαλεί «βρόχο υλικού». Για παράδειγμα, προχωρά στην επαναχρησιμοποίηση απορριμμάτων αλουμινίου ή χάλυβα αντί να τα μεταπωλεί στη δευτερογενή αγορά. Η πρωτογενής παραγωγή αλουμινίου και χάλυβα είναι μια ιδιαίτερα ενεργοβόρα διαδικασία.
Σε μια δοκιμή της εν λόγω διαδικασίας, η Audi σχεδιάζει να παράγει 15.000 εξαρτήματα των θυρών του νέου A4 χρησιμοποιώντας χάλυβα από αποσυναρμολογημένα παλαιότερα Audi. «Η έμφασή μας στους κύκλους ζωής των οχημάτων μάς επιτρέπει να χρησιμοποιούμε τα προϊόντα μας και τα υλικά από τα οποία κατασκευάζονται όσο το δυνατόν περισσότερο», δήλωσε η Johanna Klewitz, επικεφαλής της βιωσιμότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η BMW, όπως και η Renault, στρέφεται στον ήλιο για να μειώσει τις εκπομπές ρύπων στο χυτήριο μετάλλων στο Landshut της Γερμανίας, τη μοναδική μονάδα χύτευσης ελαφρών μετάλλων στην Ευρώπη. Το εργοστάσιο άρχισε να προμηθεύεται αλουμίνιο που παράγεται χρησιμοποιώντας ηλιακή ενέργεια το 2021 και τώρα περισσότερο από το ένα τρίτο του μετάλλου που χρησιμοποιεί παρέχεται με αυτόν τον τρόπο. Τα υπόλοιπα δύο τρίτα δε του αλουμινίου που χρησιμοποιεί προέρχεται από κλειστό βρόχο ανακύκλωσης.
Πέρα από το λεγόμενο «πράσινο» αλουμίνιο που έχει τεράστιες δυνατότητες να μειώσει τις εκπομπές, η BMW μειώνει επίσης τα αέρια του θερμοκηπίου με μία διαδικασία χρήσης ανακυκλωμένου φυτικού ελαίου για την τροφοδοσία πετρελαιοκίνητων φορτηγών, για τη ναυτιλία και την εν γένει εφοδιαστική της αλυσίδα. Από το πηγάδι στον τροχό, το «φυτικό» πετρέλαιο χρησιμοποιεί 90% λιγότερο CO2 από τα ορυκτά καύσιμα.
«Κάθε γραμμάριο CO2 που μπορούμε να εξοικονομήσουμε βοηθάει», δήλωσε ο Μιχάλης Νικολαΐδης, επικεφαλής του δικτύου παραγωγής και logistics της BMW. Όπως τονίζουν οι ειδικοί, το μέγεθος της πρόκλησης για μείωση και τελικά εξάλειψη των εκπομπών καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του οχήματος μόλις τώρα γίνεται πλήρως κατανοητό, λένε.
«Πραγματικά πιστεύω ότι η βιομηχανία δεν έχει καταλάβει τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει την επόμενη δεκαετία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Polestar, Thomas Ingenlath, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Bloomberg. «Η μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα θα μοιάζει με εκδρομή, επειδή είναι πραγματικά εφικτό και ξέρουμε πώς να το κάνουμε. Το πώς να μειώσουμε το αποτύπωμα CO2 των οχημάτων μας είναι πολύ μεγαλύτερη πρόκληση».
Ένας τομέας στον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες μόλις αρχίζουν να εξορθολογίζουν είναι η αλυσίδα εφοδιασμού τους, απαιτώντας πλέον από τους προμηθευτές τους να αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης τους.
Η Polestar υπολόγισε ότι το 2022, το 65% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα εντοπίζεται στην αλυσίδα εφοδιασμού. Η πορεία προς την απαλλαγή από τον άνθρακα μπορεί να «επιταχυνθεί μόνο εάν οι κατασκευαστές συνεργαστούν και θέσουν συγκεκριμένες απαιτήσεις στους προμηθευτές». Ένας από τους στόχους της Polestar είναι όλη η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται από τους προμηθευτές να είναι απαλλαγμένη από ορυκτά καύσιμα έως το 2025.
Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες εμπλέκουν επίσης τους προμηθευτές τους στις προσπάθειες απαλλαγής από τον άνθρακα:
- Η JLR, η οποία στοχεύει σε ουδετερότητα άνθρακα σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της έως το 2039, ζητώντας από τους άμεσους προμηθευτές της (Tier 1) να θέσουν συμπληρωματικούς στόχους, μεταξύ άλλων και στους δικούς της προμηθευτές.
- Η Audi λέει ότι συνεργάζεται με προμηθευτές για την απαλλαγή από τον άνθρακα από το 2018. «Ο στόχος του προγράμματος είναι να βελτιώσει το αποτύπωμα άνθρακα στην αλυσίδα εφοδιασμού πριν τα αυτοκίνητα ταξιδέψουν το πρώτο χιλιόμετρο στον δρόμο», τονίζει η Audi, προσθέτοντας ότι το 2022, περισσότεροι από 375.000 τόνοι CO2 εξοικονομήθηκαν μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος.
- Η Mercedes-Benz λέει ότι το 2020 άρχισε να ζητά από τους προμηθευτές της να δεσμευτούν να παρέχουν στη Mercedes προϊόντα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.
Η Stellantis λέει ότι επικεντρώνεται επίσης στην αλυσίδα εφοδιασμού EV για τις προσπάθειές της για απαλλαγή από τον άνθρακα. Για τα επερχόμενα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα ο όμιλος διαθέτει μια λίστα με 70 προϊόντα που συνολικά αντιπροσωπεύουν το 80% του αποτυπώματος άνθρακα της αλυσίδας εφοδιασμού.
«Η Stellantis προσπαθεί να ενσωματώσει τους προμηθευτές της στη στρατηγική απαλλαγής από τον άνθρακα, κυρίως ενθαρρύνοντάς τους να χρησιμοποιούν ενέργεια χωρίς άνθρακα και να προμηθεύονται υλικά με χαμηλές εκπομπές κατά μήκος της συνολικής αλυσίδας αξίας», ανέφερε εκπρόσωπος του ομίλου.
Συνολικά, η Stellantis πέτυχε μείωση 11% στις εκπομπές πεδίου 1 και 2 στις εγκαταστάσεις παραγωγής της το 2022 από το 2021. Βασικά έργα στην Ευρώπη περιελάμβαναν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συλλεκτών σε εργοστάσια όπως το Mirafiori της Ιταλίας, το Mangualde στην Πορτογαλία, το Sochaux στη Γαλλία και το Rüsselsheim στη Γερμανία.
Διαβάστε ακόμη
Ρεύμα: Επεκτείνονται οι κρυφές χρεώσεις και στα τέλη διανομής του νυχτερινού τιμολογίου
Ποια μέτρα για τα ακίνητα εξετάζουν τα πολιτικά κόμματα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ