Καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατέθεσαν η ελληνική Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) μαζί με ακόμα 12 αντίστοιχες οργανώσεις άλλων χωρών υποστηρίζοντας ότι οι εταιρείες εμφιαλωμένου νερού διαφημίζουν τα προϊόντα τους με παραπλανητικούς ισχυρισμούς για το περιβάλλον.
H καταγγελία για greenwashing αφορά σε πλαστικά μπουκάλια που διαφημίζονται ως «100% ανακυκλώσιμα» ή «από 100% ανακυκλώσιμο πλαστικό», ισχυρισμοί που συχνά δεν ευσταθούν.
Η καταγγελία υποβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών BEUC έπειτα από μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις Client Earth και ECOS.
Όπως αναφέρουν οι οργανώσεις, ο όρος «100% ανακυκλώσιμο» είναι παραπλανητικός επειδή οι πλαστικές φιάλες δεν ανακυκλώνονται πάντα και παντού. Το ποσοστό ανακύκλωσης για φιάλες PET (πολυαιθυλένιο) εκτιμάται ότι είναι μόνο 50% στην ΕΕ, ενώ η πιθανότητα να ξαναγίνει μπουκάλι μια ανακυκλωμένη φιάλη είναι περίπου 30%.
Ο όρος «100% ανακυκλωμένος» υπονοεί πως ολόκληρο το μπουκάλι είναι κατασκευασμένο αποκλειστικά από ανακυκλωμένα υλικά, κάτι που δεν ισχύει για τα καπάκια και τις ετικέτες. Είναι εξάλλου συνήθης πρακτική η προσθήκη νέου πλαστικού στα ανακυκλωμένα υλικά.
Οι οργανώσεις καταγγέλλουν επίσης τις φιλοπεριβαλλοντικές εικόνες των συσκευασιών, όπως το σήμα της ανακύκλωσης, τα πράσινα λογότυπα και οι εικόνες φύσης, οι οποίες δημιουργούν μια ψευδή εικόνα περιβαλλοντικής ουδετερότητας.
Οι οργανώσεις επισημαίνουν ότι τα πλαστικά μπουκάλια νερού πωλούνται σε μεγάλες ποσότητες και είναι σημαντική πηγή ρύπανσης, καθώς η ανακύκλωσή τους δεν είναι εγγυημένη.
Οι αβάσιμοι ισχυρισμοί των εταιρειών ενισχύουν τα κέρδη τους βάρος των καταναλωτών, καθώς τους εμποδίζουν να κάνουν σωστές επιλογές και να συμβάλλουν στην πράσινη μετάβαση.
Οι οργανώσεις, τέλος, καλούν τις ευρωπαϊκές και εθνικές αρχές να λάβουν μέτρα κατά του greenwashing.
Διαβάστε ακόμη
Στην ατζέντα Μητσοτάκη στο Βερολίνο ο πράσινος ηλεκτρικός διάδρομος Ελλάδας- Γερμανίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ