Πώς αντιμετωπίζονται τα τροχαία ατυχήματα, η ηχορύπανση κι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι και ενισχύεται η δυνατότητα ήπιας και ενεργούς κινητικότητας; Με τον περιορισμό της ταχύτητας που αναπτύσσουν τα αυτοκίνητα στην καρδιά των πόλεων.
Αυτό, τουλάχιστον, υποστηρίζουν οι δημοτικές αρχές της Μπολόνια στην Ιταλία, όπου αποφασίστηκε από τις 16 Ιανουαρίου η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ. την ώρα στο σύνολο του οδικού δικτύου της πόλης, με εξαίρεση τους κεντρικούς άξονες όπου το όριο θα παραμείνει στα 50 χλμ.
Στην πόλη που αγαπά τις μηχανές -εκεί άλλωστε ίδρυσε την ομώνυμη εταιρία του ο Αντόνιο Καβαλιέρι Ντουκάτι- το όριο εδώ και περίπου μία εβδομάδα έχει ελαττωθεί για όλους κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και της νύχτας.
Σύμφωνα με τους αρμοδίους η «ζώνη των 30 χλμ.» θα οδηγήσει στη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων, τη στιγμή που σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα La Repubblica από το 2010 ως το 2019 σημειώθηκαν 194 θανατηφόρα τροχαία και περισσότεροι από 26.000 τραυματισμοί στην πόλη.
Όπως αναφέρει σε σχετική ενημέρωση ο δήμος της Μπολόνια η ταχύτητα είναι η πρώτη αιτία των δυστυχημάτων στις ιταλικές πόλεις. Εκτιμάται, δε, ότι αν το όριο μειωθεί στα 30 χλμ. περιορίζεται κατά 8 φορές η πιθανότητα θανάτου κατά τη διάρκεια τροχαίου με πεζούς και ποδηλάτες. Αν ένας πεζός ή ποδηλάτης πληγεί από όχημα, το οποίο κινείται με 30 χλμ. τότε ο κίνδυνος να χάσει τη ζωή του είναι κατά 10%, που αντιστοιχεί σε πτώση από τον 1ο όροφο κτιρίου. Αν αντιθέτως ένα όχημα που κινείται με 50 χλμ. χτυπήσει έναν πεζό τότε το ποσοστό αυξάνεται στο 80% και ισοδυναμεί με πτώση από τον τρίτο όροφο σύμφωνα με τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA).
Λιγότερη ρύπανση
Μειωμένη ταχύτητα σημαίνει και λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση, αφού η οδήγηση στο αστικό δίκτυο αποτελείται από συνεχείς επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις, αναφέρεται στην καλαίσθητη και καλά δομημένη ιστοσελίδα Bologna Città30 που κατασκευάστηκε για την προώθηση της καμπάνιας. Ακριβώς αυτός ο τρόπος οδήγησης «stop-and-go» είναι επιβλαβής και επικίνδυνος καθώς καταναλώνεται μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμων, παράγονται περισσότερες εκπομπές ρύπων και αυξάνεται ο κίνδυνος ατυχήματος. Επιπλέον, λεπτά σωματίδια επιβλαβή για την υγεία και το περιβάλλον παράγονται και από τη φθορά των ελαστικών και των φρένων. Η οδήγηση με 30 χλμ. χάρη στην πιο σταθερή ταχύτητα καταναλώνει και ρυπαίνει λιγότερο. Επιπλέον, ευνοείται το περπάτημα, το ποδήλατο κι η χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς αφού οι πολίτες νιώθουν πιο ασφαλείς στους δρόμους. Με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκύπτει από τα αυτοκίνητα. Έρευνα του Πολυτεχνείου της Μαδρίτης απέδειξε ότι η οδήγηση με 30 χλμ. την ώρα στην πόλη μειώνει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα καταγράφοντας μόλις 1 γραμμάριο CO2 ανά δευτερόλεπτο μέγιστη εκπομπή.
Μπορεί να μοιάζει απίστευτο, όμως, η μείωση του ορίου ταχύτητας βοηθά ώστε να ρέει πιο ομαλά η κυκλοφορία. Από την άλλη, το «stop-and-go» ευνοεί τη δημιουργία συμφόρησης, εξαιτίας των απότομων επιταχύνσεων και επιβραδύνσεων. Επιπλέον, δεν καταγράφεται σημαντική μεταβολή στο μέσο χρόνο διαδρομής των αυτοκινήτων, αφού σύμφωνα με τους ειδικούς στις σύντομες διαδρομές η απώλεια χρόνου είναι μηδενική και στις μεσαίες διαδρομές είναι ελάχιστη.
Παράλληλα, καταπολεμάται η ηχορύπανση η οποία στις πόλεις κατά κύριο λόγο προκύπτει από τα οχήματα. Η ηχορύπανση μπορεί να βλάψει την υγεία των ανθρώπων και να επιδράσει στην ποιότητα ζωής τους προκαλώντας, μεταξύ άλλων, στρες, διαταραχές ύπνου και δυσκολία συγκέντρωσης. Η μείωση της ταχύτητας των αυτοκινήτων κατά 20 χλμ. μειώνει στο μισό τον θόρυβο (περίπου -3 ντεσιμπέλ) σε σημεία κοντά στο οδικό δίκτυο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προ μηνών δημοσίευσε σχετική έκθεση καλώντας σε ενίσχυση των προσπαθειών για τον περιορισμό της ηχορύπανσης.
Αντιδράσεις από την κυβέρνηση
Η απόφαση της Μπολόνια έχει προκαλέσει σειρά αντιδράσεων από αξιωματούχους της ιταλικής κυβέρνησης με πρώτο τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών και αντιπρόεδρο Υπουργικού Συμβουλίου της Ιταλίας, Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος κατακεραυνώνει τον δήμαρχο της Μπολόνια -και μέλος του Δημοκρατικού Κόμματος- Ματέο Λέπορε για τη θέσπιση του μέτρου.
Σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών χαρακτηρίζει «μη λογική την επιλογή» καθώς «τα προβλήματα των πολιτών και ιδίως των εργαζομένων κινδυνεύουν να είναι περισσότερα από τα οφέλη της οδικής ασφάλειας».
Ο ίδιος ο υπουργός Σαλβίνι σε βίντεο-ανάρτησή του στο Instagram χαρακτηρίζει «ιδεολογική και ανούσια» την απόφαση χάρη στην οποία «θα υπάρχει λιγότερος θόρυβος και οι Μπολονιέζι θα μπορούν να ακούν το τιτίβισμα των πουλιών» (με ανάλογο ηχητικό χαλί από πουλιά που κελαηδούν).
Ο Λέπορε δεν άργησε να δώσει τη δική του απάντηση κάνοντας λόγο για εκστρατεία κατά της «ζώνης 30 χλμ.», καταγγέλλοντας fake news από «μέσα ενημέρωσης της Δεξιάς», τα οποία αντί να αποδυναμώνουν την τοπική αυτοδιοίκηση «βλάπτουν τους πολίτες της Μπολόνια, οι οποίοι έχουν τρομάξει από τόση παραπληροφόρηση».
Από την άλλη, όπως αναφέρει η εφημερίδα Gazzetta dello Sport δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που εκφράζουν φόβους για κυκλοφοριακή συμφόρηση, εκτιμώντας ότι το μέτρο θα οδηγήσει σε περισσότερους ελέγχους από την τροχαία και επομένως θα ακολουθήσουν πρόστιμα.
Το παράδειγμα της Μπολόνια ακολουθεί και το Μπέργκαμο
Περίπου 200 χιλιόμετρα βορειότερα, η πόλη του Μπέργκαμο ακολουθεί το παράδειγμα της Μπολόνια. Μπορεί όχι με τόσο δραστικό τρόπο όσο η πρωτεύουσα των τορτελίνι και της μπολονέζ, αλλά με πιο ήπια προσέγγιση οι δημοτικές αρχές σκοπεύουν να διευρύνουν τις «ζώνες 30 χλμ.» και σε άλλες περιοχές της πόλης της Λομβαρδίας.
Προς το παρόν το μέτρο εφαρμόζεται στο 50% των δρόμων της πόλης, ενώ στόχος είναι να επεκταθεί στο 80% μέχρι την ερχόμενη Άνοιξη.
Ο δήμαρχος του Μπέργκαμο, Τζόρτζο Γκόρι, δήλωσε θετικός στην τοπική εφημερίδα Eco di Bergamo για την εφαρμογή του μέτρου στο ιστορικό κέντρο προσθέτοντας ωστόσο πως δεν επιθυμεί το όριο των 30 χλμ. να αφορά σε κεντρικές αρτηρίες του Μπέργκαμο.
Προς το παρόν 14 είναι οι περιοχές όπου ισχύει το μέτρο, με τον δημοτικό σύμβουλο για θέματα κινητικότητας, Στέφανο Τζενόνι, να αναφέρει πως σκοπός είναι να συμβαδίζει η ταχύτητα των αυτοκινήτων με άλλους τύπους οχημάτων της λεγόμενης βιώσιμης κινητικότητας, όπως ποδήλατα και λεωφορεία, αλλά και να είναι συμβατή με τους πεζούς σε περιοχές όπου υπάρχουν σχολεία, κατηχητικά και άλλες πολυσύχναστες δομές.
Παράλληλα, η Όλμπια (υπό κεντροδεξιά ηγεσία) στη Σαρδηνία ήταν η πρώτη που εφάρμοσε ανάλογο μέτρο από τον Ιούνιο του 2021 και δεν είναι λίγες οι πόλεις που σκέφτονται να ακολουθήσουν όπως η Φλωρεντία, η Βερόνα, το Ρέτζιο Εμίλια, το Πέζαρο.
Photo: Pixabay
Διαβάστε ακόμη
ΕΚΤ: Η αύξηση των μισθών αποτελεί εμπόδιο στην καταπολέμηση του πληθωρισμού
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ