Σάρκα και οστά παίρνει ο πετρελαϊκός αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, καθώς σήμερα υπογράφεται η σχετική διακρατική συμφωνία από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Πρόεδρο της Βουλγαρίας Ρούμεν Ράντεφ. Η στενή ενεργειακή συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών θα διευρυνθεί και με μια δεύτερη συμφωνία με την γειτονική χώρα, η οποία προβλέπει την αποθήκευση 0,3 τεραβατώρων φυσικού αερίου στην Βουλγαρία με αντίστοιχες ποσότητες LNG για λογαριασμό της γειτονικής χώρας στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας. Εντεκα χρόνια μετά την αποχώρηση της Βουλγαρίας από τον πετρελαϊκό αγωγό, για να περιοριστεί ο ρόλος της Ρωσίας στο ενεργειακό οπλοστάσιο της ΕΕ, η γεωπολιτική συγκυρία ξαναβάζει στις ράγες το έργο, το οποίο πλέον προβλέπει την αντίστροφη πορεία του καυσίμου. Το αρχικό σχέδιο, προέβλεπε ότι η ροή του πετρελαίου θα είναι από Βορρά προς Νότο, κάτι που σήμερα, η ενεργειακή κρίση, αλλάζει.
Την ανάσταση του πρότζεκτ είχε προαναγγείλει τον περασμένο Νοέμβριο στο συνέδριο του ΙΕΝΕ, ο υπουργός Ενέργειας Rossen Hristov και στο θέμα επανήλθε πρόσφατα και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος συμμετείχε και στο αρχικό επενδυτικό σχήμα και θα έχει ενεργό ρόλο και στο νέο σχεδιασμό.
Μαζί με τον όμιλο Λάτση και την HellenIQ (πρώην ΕΛΠΕ), είχε συσταθεί η κοινοπραξία που συγκροτούσε τους έλληνες μετόχους. Σήμερα, το έργο προβλέπει ότι το αργό πετρέλαιο που δεν θα έχει πηγή τροφοδοσίας την Ρωσία αλλά άλλες χώρες (ΗΠΑ κ.α) θα μεταφέρεται από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, την τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Βουλγαρίας. Με τον τρόπο αυτό, η Βουλγαρία προσπαθεί να αντιμετωπίσει τα ακριβά τέλη διέλευσης και τα άλλα εμπόδια στο Βόσπορο που βάζει η Τουρκία, η οποία συνεχίζει να βλέπει με σκεπτικισμό την αναβάθμιση της Αλεξανδρούπολης. Η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας αναμένεται να ανοίξει το δρόμο για την λήψη της επενδυτικής απόφασης προκειμένου να προχωρήσει με ταχείς διαδικασίες η κατασκευή του έργου. Ο νέος αγωγός θα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από τον προηγούμενο μήκους 280 χιλιομέτρων με δυνατότητα μεταφοράς 35.000.000 τόνων πετρελαίου ετησίως και πρόβλεψη επέκτασης στους 50.000.000 τόνους. Το νεότερο σχέδιο είναι πιο «μαζεμένο» και έχει χαμηλότερη δυναμικότητα με στόχο ο αγωγός να είναι έτοιμος εντός του 2024.
Το αρχικό σχέδιο ξεκίνησε 1994 και τέσσερα χρόνια αργότερα, συστάθηκε η κοινοπραξία «Θράκη», στην οποία συμμετείχαν με 25% τα ΕΛΠΕ και με 75%, οι όμιλοι Λάτση και Κοπελούζου. Η εκπόνηση των μελετών είχε ολοκληρωθεί στις αρχές του 2002. Το 2005 είχε υπογραφεί Τριμερές Μνημόνιο και Πρωτόκολλο από τις κυβερνήσεις Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, για την υποστήριξη και προώθηση του έργου. Όμως οι διπλωματικές πιέσεις για να μην προχωρήσει το πρότζεκτ ήταν μεγάλες κάτι που επιβεβαίωσε η αποχώρηση της Βουλγαρίας από το σχέδιο.
Διαβάστε ακόμη
Επένδυση 273 εκατ. για mega – μαρίνα στη Νότια Κέρκυρα – Τι περιλαμβάνει το σχέδιο (pics)