© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Να ταρακουνήσει από την τριετή ακινησία την ηλεκτροκίνηση και να βγάλει στους δρόμους της Αττικής τα «πράσινα» ταξί, με τους μηδενικούς ρύπους και την εύκολη οδήγηση, βάζει ως κεντρικό στόχο η συμμαχία μεταξύ της Εθνικής Leasing με τη FREENOW και την επενδυτική εταιρεία Sirec Energy.
Το πρόγραμμα για τον εξηλεκτρισμό των ταξί που μόνο στην Αττική ξεπερνούν τις 13.000 -ως επί το πλείστον παλιάς τεχνολογίας με γηρασμένο στόλο- ξεκίνησε το 2022. Ομως ελάχιστοι οδηγοί ανταποκρίθηκαν καθώς από την έναρξη του προγράμματος μέχρι σήμερα έχουν πληρωθεί 42 αμιγώς ηλεκτρικά ταξί, με συνολική επιδότηση περίπου 890.000 ευρώ. Το πρόγραμμα, αν και χρηματοδοτείται με 40 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης διοχετεύοντας πόρους για την αντικατάσταση 1.770 παλαιών ταξί (υπό την προϋπόθεση της απόσυρσης του παλαιού οχήματος), δεν έτυχε ευρείας αποδοχής από τους επαγγελματίες παρά το γεγονός ότι το ύψος της επιδότησης είναι ιδιαίτερα υψηλό – έως 40% της προ ΦΠΑ αξίας του ταξί, με τη μέγιστη συνολική ενίσχυση να ανέρχεται στις 22.500 ευρώ.
Ανασταλτικοί παράγοντες είναι αφενός το κόστος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παραμένουν ακόμη πολύ ακριβά, αφετέρου η απουσία ενός αξιόπιστου και εξειδικευμένου δικτύου φόρτισης που θα απευθύνεται μόνο σε επαγγελματίες και θα τους επιτρέπει μέσα σε λίγα λεπτά να τροφοδοτούν με ρεύμα τις κούρσες τους.
Αυτό το κενό στην αγορά έρχεται να καλύψει η πρωτοβουλία της Εθνικής Leasing με άλλους δύο εταίρους, η οποία μέσα σε δύο μήνες λειτουργίας έχει προσελκύσει ήδη 310 αιτήσεις, ενώ η πορεία δείχνει ανοδική με στόχο να φτάσει τους 1.000 πελάτες μέσα σε έναν χρόνο.
Από τις αιτήσεις αυτές αναμένεται να ξεκαθαρίσουν περί τις 60 μέχρι τα τέλη του έτους με σκοπό να φτάσουν τις 150 μέσα στον Ιανουάριο. Αυτό το διάστημα η Εθνική Leasing καλείται να ελέγξει εξονυχιστικά τις δηλώσεις με όλες τις οικονομικές παραμέτρους των αιτήσεων για να προχωρήσει στη σύμβαση χρηματοδότησης.
«Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού οχήματος σε σύγκριση με ένα αντίστοιχο με θερμική ενέργεια είναι πολύ πιο ξεκούραστη, προσφέρει ξενοιασιά και άνεση με σύγχρονα και πολυτελή οχήματα, που όταν λήξει η πενταετία οι οδηγοί μπορούν να τα κάνουν δικά τους έναντι ενός συμβολικού τιμήματος 5 ευρώ», αναφέρει ο κ. Διονύσης Αλυσανδράτος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επενδυτικής εταιρείας Sirec, η οποία χρηματοδοτεί την υποδομή φόρτισης που λειτουργεί ως πάροχος προς την Εθνική Leasing για να προσφέρει τη χρηματοδοτική μίσθωση.
Δίκτυο φόρτισης
Ερευνα σε 2.500 οδηγούς ταξί που επικαλούνται οι δημιουργοί της υπηρεσίας επιβεβαίωσε ότι οι μισοί από τους ερωτώμενους δηλώνουν θετικοί για να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα το επόμενο τρίμηνο. Οπως ανέφεραν, θεωρούν ικανοποιητικό το χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Εθνικής, τη γρήγορη φόρτιση σε 20 λεπτά του ταξί, αλλά και την κάλυψη σε κεντρικές οδικές αρτηρίες μέσα στην πόλη.
Ηδη το δίκτυο φόρτισης έχει εγκατασταθεί στο ΟΑΚΑ με έναν γίγα φορτιστή χωρητικότητας 1,2 GW με τέσσερις φορτιστές και στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ σύντομα ο αντίστοιχος εξοπλισμός θα βρίσκεται στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Θα ακολουθήσουν Συγγρού και Μεσογείων σε σημεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), ενώ υπάρχουν συζητήσεις και για νέο σταθμό στο Τάε Κβον Ντο.
Πώς θα δοθούν τα λεφτά
Ο ιδιοκτήτης ταξί με ένα ποσό γύρω στις 2.000 ευρώ τον μήνα χωρίς επιδότηση θα αγοράσει το ηλεκτρικό όχημα με ασφαλιστική κάλυψη, συντήρηση και δωρεάν φόρτιση. Συγχρόνως θα κάνει μόνος του μία αίτηση στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την επιδότηση. Μόλις εγκριθoύν τα 2.000 ευρώ, το ποσό που θα πληρώνει θα αναπροσαρμοστεί στα 1.500 ευρώ αφαιρουμένης της επιδότησης. Ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει ένα όχημα η μίσθωση είναι από 4 έως 5 χρόνια. Αν ένας οδηγός αγοράσει μόνος του το ταξί (με ή χωρίς leasing), οι εταιρείες θα του προσφέρουν κάλυψη για 100.000 χιλιόμετρα που αντιστοιχεί σε έναν χρόνο διαδρομών. Μέσω του προγράμματος προσφέρεται εγγύηση της αντιπροσωπείας προς την Εθνική Leasing για 500.000 χιλιόμετρα – τόσα όσα χρειάζεται για τη λειτουργία του ένα ταξί κάθε χρόνο. Μέσα στην τιμή του leasing είναι και το κόστος φόρτισης που ορίζεται σε 49 λεπτά ανά κιλοβατώρα, πιο φθηνό δηλαδή από τα υπόλοιπα δίκτυα όπου η χρέωση κυμαίνεται από 50 έως 60 λεπτά.
Για τις ανάγκες του δικτύου φόρτισης η Sirec Energy έχει ιδρύσει μια νέα εταιρεία, τη ZAP, η οποία έχει αναλάβει την ανάπτυξη των φορτιστών για 1.000 ταξί, με στόχο όσο αυτός ο αριθμός θα διευρύνεται να αυξάνονται και τα σημεία όπου θα έχει παρουσία. «Το δίκτυο θα είναι αφοσιωμένο μόνο σε επαγγελματίες ταξί. Βάλαμε 30 φορτιστές σε 10 επιλεγμένα σημεία για να καλύψουμε τα πρώτα 1.000 αμάξια. Επειδή όμως στην αγορά υπάρχουν 13.000 ταξί, αν θελήσουμε να μεγαλώσουμε θα μπουν και άλλοι φορτιστές στα υπάρχοντα σημεία», αναφέρει ο επικεφαλής της Sirec. Ο ίδιος επικαλείται μελέτη του ΕΜΠ σύμφωνα με την οποία με 10 σημεία μπορεί να πετύχεις κάλυψη σε όλο το λεκανοπέδιο Αττικής.
Ο ρόλος της FREENOW
Tα συγκεκριμένα ταξί μπορούν να τα αποκτήσουν οδηγοί που είναι ενταγμένοι στην ψηφιακή πλατφόρμα της FREENOW. Στο πλαίσιο της συνεργασίας, η τελευταία εξασφαλίζει στους ιδιοκτήτες ταξί του ZAP Taxi Club την απευθείας ένταξή τους στον ειδικό στόλο «Green Taxi», διευκολύνοντας την επιλογή ηλεκτρικού ταξί από τους επιβάτες, ενώ επιπλέον θα παρέχει προτάσεις στα μέλη για περαιτέρω αναβαθμίσεις με βάση τα πρότυπα και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Οι ιδιοκτήτες ταξί συμμετέχοντας στο ZAP Taxi Club έχουν εξασφαλίσει τη συντήρηση και την ασφάλιση του αυτοκινήτου τους, καθώς και την άμεση πρόσβαση στο δίκτυο ταχείας φόρτισης της ZAP, ενώ επωφελούνται από την εξοικονόμηση τουλάχιστον 30% στο συνολικό κόστος λειτουργίας του ταξί και από τα υψηλότερα έσοδα λόγω προτεραιότητας διάθεσης των ηλεκτρικών οχημάτων στους επιβάτες μέσω της πλατφόρμας της FREENOW.
Διαβάστε ακόμη
Κίνα: Απόλυτη κυριαρχία στη ναυπηγική βιομηχανία με το 65% των παγκόσμιων παραγγελιών
«Φοροσαφάρι»: Αδήλωτες πισίνες, ακίνητα-φάντασμα και οι νέες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις της Εφορίας
Αναβάλλεται το ταξίδι Μητσοτάκη στον Λίβανο – Βλάβη στο πρωθυπουργικό αεροσκάφος
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα