Mε δύο χρονικά ορόσημα θα βαδίζουν το επόμενο διάστημα, οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και οι καταναλωτές μετά την καταιγίδα που φέρνουν οι συλλογικές αγωγές κατά της ΔΕΗ και άλλων προμηθευτών για την ρήτρα αναπροσαρμογής.
Το πρώτο ορόσημο είναι η 14η Ιουνίου, ημερομηνία που ο Άρειος Πάγος θα αποφανθεί για το αίτημα πιλοτικής δίκης που κατέθεσε στα τέλη Μαΐου η ΔΕΗ.
Η εκδίκαση της υπόθεσης στην οποία η Επιχείρηση προσβλέπει πολλά για να αναχαιτίσει το νέο κύμα «Δεν Πληρώνω» θα μετατεθεί εκτός απροόπτου για το Σεπτέμβριο.
Κατά μια άλλη εκδοχή λόγω της σπουδαιότητας του θέματος αλλά και της σημασίας του για τον κόσμο και για την κυβέρνηση, δεν αποκλείεται η εκδίκαση να γίνει ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι.
Η ημερομηνία εκδίκασης της πιλοτικής δίκης αυτόματα, θα επηρεάσει και το δεύτερο ορόσημο που είναι η 6η Ιουλίου, τότε που έχει προσδιοριστεί να εκδικαστούν οι αγωγές της ΕΚΠΟΙΖΩ και του Ινστιτούτου Καταναλωτών, οι οποίες επιδιώκουν να καταργήσουν τη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Αν η πιλοτική δίκη μεταφερθεί για το Φθινόπωρο, εκτιμάται ότι θα μετακινηθεί αντίστοιχα για ευνόητους λόγους και η εκδίκαση των άλλων αγωγών.
Μέχρι τότε, υπολογίζεται ότι πάνω 500.000 ευάλωτοι καταναλωτές, θα καλύπτονται από το δίχτυ προστασίας που έβαλε πριν τρεις μέρες το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, εξαιρώντας τους από την υποχρέωση της καταβολής της ρήτρας αναπροσαρμογής και απαγορεύοντας ταυτόχρονα στους προμηθευτές να προχωρήσουν σε αποκοπές ρεύματος.
Παρά το γεγονός ότι στην ΔΕΗ, υποστηρίζουν ότι η εταιρεία για κοινωνικούς λόγους δεν θα προχωρούσε σε αποκοπές στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, το γεγονός ότι μπαίνει μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών στο απυρόβλητο ενισχύει τις ήδη πολύ μεγάλες πιέσεις που ασκούνται στην αγορά, στερώντας πρόσθετα έσοδα από τις εταιρείες.
Χαρακτηριστικές ήταν οι αναφορές που έκανε στην τακτική γενική συνέλευση των μετόχων ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος, λέγοντας ότι μόνο ανησυχία προκαλούν οι εξελίξεις στην αγορά ηλεκτρισμού, επισημαίνοντας ότι από την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ελλοχεύει ο κίνδυνος ασφυξίας κυρίως για τους μικρότερους παίκτες της αγοράς.
«Όταν άνοιξε η αγορά ηλεκτρικής ενέργεια πριν 12 χρόνια και μπήκαμε, ξέραμε ότι η αγορά προϊόντων κοινής ωφέλειας έχει ιδιαιτερότητες. Ξέραμε επίσης ότι αν συμβεί μια στραβή γίνεται προβληματικός ο τομέας αυτός όπως και έγινε» είπε ο κ. Μυτιληναίος.
Στα ύψη οι ανείσπρακτοι λογαριασμοί
Το τοπίο όπως διαμορφώνεται μοιάζει με κινούμενη άμμος. Η αδυναμία των πολιτών να πληρώσουν, αποτυπώνεται στην διόγκωση των ανείσπραχτων λογαριασμών που σύμφωνα με στελέχη της αγοράς έχουν εκτιναχτεί στα ύψη.
Οι καταναλωτές ζητούν ρυθμίσεις και διακανονισμούς για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους και οι προμηθευτές χάνουν σημαντική ρευστότητα για να μπορούν να κινηθούν στην αγορά και να αγοράζουν την ακριβή ηλεκτρική ενέργεια.
Υπάρχουν βάσιμοι φόβοι ότι αν συνεχιστεί η κούρσα των υψηλών τιμών, ακόμη και μεγάλες εταιρείες θα χρειαστεί να επανακαθορίσουν την θέση τους στην αγορά. «Η τάση των ληξιπρόθεσμων χρεών είναι πολύ αυξητική» τονίζει στέλεχος της αγοράς και περιγράφει ένα φαύλο κύκλο στην προμήθεια.
Σήμερα οι καθυστερήσεις πληρωμών φτάνουν τους 2 έως 3 μήνες. Οι δε διακανονισμοί ξεκινούν από τους 4 μήνες και φτάνουν μέχρι 24 μήνες ανάλογα με τον πελάτη.
Το πρόβλημα όμως δεν επιλύεται ούτε με τον τρόπο αυτό καθώς ακόμη και αν διακανονιστούν οι οφειλές, θα έρθει ο επόμενος «φουσκωμένος» λογαριασμός που επίσης δεν θα μπορεί να αποπληρωθεί.
Ποιοι εξαιρούνται από τις αποκοπές ρεύματος
Στους «ευάλωτους καταναλωτές» που παίρνουν εξαίρεση από τις αποκοπές ανήκουν οι εξής κατηγορίες:
α) Οι οικονομικά ασθενείς οικιακοί πελάτες που πλήττονται από την Ενεργειακή Πενία.
β) Οι πελάτες που, οι ίδιοι ή οι σύζυγοι αυτών ή πρόσωπα των οποίων αυτοί έχουν την επιμέλεια σύμφωνα με το νόμο και συνοικούν με αυτούς, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεχή και αδιάλειπτο παροχή ενέργειας. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οι πελάτες που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης και ιδίως άτομα που χρειάζονται συνεχή προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας για τη λειτουργία συσκευών υποστήριξης ή παρακολούθησης ζωτικών λειτουργιών, ενδεικτικά, συσκευές μηχανικής υποστήριξης αναπνευστικής ή καρδιακής λειτουργίας, συσκευές αιμοκάθαρσης και κάθε παρόμοιας φύσης συσκευή.
γ) Ηλικιωμένοι πελάτες που έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν συνοικούν με άλλο πρόσωπο το οποίο δεν έχει συμπληρώσει το ως άνω όριο ηλικίας.
δ) Πελάτες με σοβαρά προβλήματα υγείας, ιδίως άτομα με σοβαρή σωματική ή ψυχική αναπηρία, με νοητική αναπηρία, σοβαρά οπτικοακουστικά ή κινησιακά προβλήματα, ή με πολλαπλές αναπηρίες ή με χρόνια πάθηση και οι οποίοι εκ του λόγου τούτου δεν δύνανται να διαχειριστούν και διαπραγματευτούν τη συμβατική τους σχέση με τον προμηθευτή.
ε) Οι πελάτες σε απομακρυσμένες περιοχές και ιδιαίτερα στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά που δικαιούνται ίδιες υπηρεσίες τόσο ως προς τις τιμές όσο και ως προς την ποιότητα, την ασφάλεια του εφοδιασμού και τη διαφάνεια των συμβατικών όρων και προϋποθέσεων με τους άλλους Πελάτες.
Διαβάστε ακόμη:
Γεωργιάδης: Αν μπορούσαμε θα είχαμε μειώσει τον ΕΦΚ στα καύσιμα (vid)
Σταμάτης Τσαντάνης: «Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της παγκόσμιας ναυτιλίας»