Ο Δημήτρης Κοπελούζος έχει συνδέσει το όνομά του με κάποιες από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στη χώρα μας, -όπως το project των 14 περιφερειακών αεροδρομίων-, με τις πολύπλευρες διεθνείς συμμαχίες του, αλλά και με την ικανότητα του να ανοίγει νέους δρόμους.
Ένας από αυτούς, με τον Όμιλό του να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, ήταν που έφερε το φυσικό αέριο στην Ελλάδα.
Ο ίδιος, όμως, εδώ και πολλά χρόνια έχει στρέψει το βλέμμα και το επιχειρηματικό του βάρος στην ακριτική περιοχή της Αλεξανδρούπολης. Ήταν εκείνος που οραματίστηκε ότι εκεί μπορεί να στηθεί μια νέα πύλη ενεργειακού εφοδιασμού, που θα αναβαθμίσει τη θέση της χώρας στον ενεργειακό χάρτη της ευρύτερης περιοχής.
Κάπως έτσι ξεκίνησε η πολύχρονη προσπάθεια για το LNG Project της Αλεξανδρούπολης, που στην αρχή ορισμένοι το χαρακτήριζαν «όνειρο», αλλά τώρα βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον της διεθνούς ενεργειακής αγοράς.
Η Gastrade και οι μεγάλες συμφωνίες
Το «όχημα» ήταν η εταιρεία Gastrade που ξεκίνησε με μέτοχο τον Όμιλο Κοπελούζου, -μέσω της κας Ελμίνας Κοπελούζου-, ενώ στη συνέχεια το μετοχικό σχήμα διευρύνθηκε και ενισχύθηκε με τη συμμετοχή της GasLog Cyprus Investments Ltd, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της Bulgartransgaz EAD, αλλά και του ΔΕΣΦΑ, όπου εκκρεμεί τυπικά η μεταβίβαση του 20%.
Μόλις χθες υπογράφτηκε μια ακόμη διπλή συμφωνία μεταξύ της Gastrade και της NER AD της Β. Μακεδονίας που επιδιώκει να αποκτήσει και αυτή μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο καθώς και με την AD ESM που ενδιαφέρεται να δεσμεύσει χωρητικότητα στον Τερματικό Σταθμό σε μακροπρόθεσμη βάση.
Σε κάθε περίπτωση, το mega project του FSRU προχωράει με γοργούς ρυθμούς, η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί εντός του δεύτερου φετινού εξαμήνου και η λειτουργία της νέας στρατηγικής υποδομής αναμένεται το 2023.
Aυτή η μεγάλη επένδυση των 370 εκ. ευρώ, θα αποτελέσει μια νέα, ανεξάρτητη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Νοτιoανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης.
Το FSRU θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Βόρειας Μακεδονίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Σερβία και τη Ρουμανία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Πρόκειται για ένα κρίσιμο Ευρωπαϊκό Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος το οποίο ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού, διαφοροποιεί τις πηγές και τις οδούς ενεργειακής προμήθειας και υποστηρίζει την ανάπτυξη του ανταγωνισμού καθώς και την υλοποίηση Gs Hub στην ευρύτερη περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Παράλληλα, έρχεται να «δέσει» με τα άλλα υφιστάμενα ή προγραμματισμένα μεγάλα έργα υποδομής φυσικού αερίου στην περιοχή, όπως ο αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) και ο αντίστοιχος Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας που προγραμματίζεται, o TAP κ.α. Το LNG Project της Αλεξανδρούπολης, μαζί με τη Ρεβυθούσα, αποτελούν τις μοναδικές υποδομές εισαγωγής φυσικού αερίου στην περιοχή που είναι ανεξάρτητες από τη διαμετακόμιση μέσω τουρκικού εδάφους.
Η νέα ηλεκτροπαραγωγική μονάδα και το υπεράκτιο αιολικό
Παράλληλα, ο Όμιλος Κοπελούζου, μέσω της Damco Energy προωθεί την κατασκευή νέας ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας με καύσιμο φυσικό αέριο στη ΒΙ.ΠΕ. της Αλεξανδρούπολης. Ο νέος σταθμός βρίσκεται στο σταυροδρόμι των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου της ευρύτερης περιοχής. Αυτή τη στιγμή διαθέτει άδεια ισχύος 662 MW, με προοπτική αυτή να αυξηθεί σε περίπου 800 MW, και σχεδιάζεται και αναπτύσσεται με την χρήση προηγμένης τεχνολογίας εξαιρετικά υψηλής απόδοσης.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την προμήθεια του βασικού εξοπλισμού, που έχει προσελκύσει τους πιο ισχυρούς παίκτες της διεθνούς αγοράς. Μόλις προχθές η Damco Energy υπέγραψε συμφωνία με την AD ESM της Β. Μακεδονίας προκειμένου αυτή να συμμετάσχει με ποσοστό 25% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Παραγωγή Ηλεκτρισμού Αλεξανδρούπολης Α.Ε.», εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) η οποία θα χρηματοδοτήσει, κατασκευάσει και λειτουργήσει το project, με ορίζοντα έναρξης το 2023.
O Όμιλος Kοπελούζου έρχεται την ίδια ώρα να ενισχύσει περαιτέρω το επενδυτικό του αποτύπωμα στις AΠE, όπου διαθέτει ισχυρή παρουσία 700 MW αιολικής ενέργειας και ακόμη 2.000 MW ενώ σε διάφορα στάδια κατασκευής, σε όλη την Eλλάδα. Mεταξύ των κινήσεων που έχει προγραμματίσει ξεχωρίζει το project για off shore αιολικό ισχύος 220 MW, που θα κατασκευάσει στο Θρακικό Πέλαγος, κοντά στην Αλεξανδρούπολη.
Πρόκειται για μια στρατηγικής σημασίας επένδυση σε ένα τομέα όπου η Eλλάδα διαθέτει τεράστια, αλλά αναξιοποίητα συγκριτικά πλεονεκτήματα. O Όμιλος Kοπελούζου έθεσε στα πλάνα του τα θαλάσσια αιολικά εδώ και χρόνια, όταν έγιναν και οι πρώτες ατυχείς, όπως αποδείχθηκε λόγω ελληνικής γραφειοκρατίας, πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.
Tώρα τα θαλάσσια αιολικά βγαίνουν ξανά στον «αφρό» και μέχρι τον Ιούνιο αναμένεται το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει, επιτέλους, την υλοποίηση μεγάλων τέτοιων επενδύσεων.
Το λιμάνι και το άνοιγμα στο energy storage
Ο Όμιλος, όμως συμμετέχει και στο διαγωνισμό για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Το ειδικότερο ενδιαφέρον του επικεντρώνεται στην αξιοποίηση μέρους της λιμενικής ζώνης για την εγκατάσταση των απαραίτητων συνοδευτικών υποδομών υποστήριξης του FSRU. Προς το σκοπό αυτό δίνει το «παρών» (Cameron S.A.) στην ισχυρή κοινοπραξία που διεκδικεί την παραχώρηση, μαζί με την Goldair Cargo και τη γαλλική πολυεθνική Bollore Logistics, η οποία και προκρίθηκε για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ.
Το τελευταίο, αλλά ιδιαίτερα σημαντικό «στοίχημα» του Ομίλου Κοπελούζου αφορά το project αποθήκευσης ενέργειας που θα εγκατασταθεί (και αυτό) εντός της ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης. Μια μεγάλη επένδυση εκτιμώμενου ύψους 200 εκατ. ευρώ, με «αναφορά» στην επόμενη μέρα των ΑΠΕ.
Το συγκεκριμένο έργο, που προωθείται από την εταιρεία Pyrritium, είναι ισχύος 150 MW (με τεχνολογία των μπαταριών λιθίου) και έχει εξασφαλίσει ήδη άδεια παραγωγού από τη ΡΑΕ με διάρκεια 35 ετών.