Σε διακοπή λειτουργίας της 4ης πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ρεβυθούσα, η οποία εγκαταστάθηκε πέρσι το καλοκαίρι προχωρεί ο ΔΕΣΦΑ.
Το έργο που σχεδιάστηκε για να εκπληρώσει τους στόχους της ενεργειακής ασφάλειας, κατέστη ουσιαστικά ανενεργό λόγω του ήπιου χειμώνα και της αδιάλειπτης τροφοδοσίας της αγοράς με ρωσικό αέριο.
Ωστόσο αποδείχτηκε μια ιδιαίτερα δαπανηρή λύση που φόρτωσε με πρόσθετο κόστους τους χρήστες φυσικού αερίου, που θα τους επιβαρύνει μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων.
Την ίδια στιγμή υπό εξέταση μπαίνει ο σχεδιασμός για το FSRU της Μotor Oil στους Αγίους Θεοδώρους καθώς η εταιρεία συναρτά την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης για το έργο με την κρατική ενίσχυση που ζητά για να χρηματοδοτηθεί το πρότζεκτ. Θυμίζουμε ότι και το FSRU της Αλεξανδρούπολης που αναπτύσσει η Gastrade, έχει ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ.
Γιατί αποσύρεται το FSU
Η ακριβή λύση του FSU πιστοποιείται τόσο από το υψηλό κόστος ενοικίασης του πλοίου της Gaslog που χρησιμοποιήθηκε ως πλωτή δεξαμενή και ανήλθε στα 20 εκ. ευρώ όσο και από τις μεγάλες απώλειες καυσίμου λόγω αυξημένου boil off cost.
Πρόκειται για το κόστος που προκύπτει από τις απώλειες αερίου που προκαλεί η εξάτμιση του LNG στο πάνω μέρος της δεξαμενής του πλοίου, με βάση τις περιβαλλοντικές συνθήκες.
Οι απώλειες αυτές υπολογίζονται σε 0,15% επί του φορτίου σε καθημερινή βάση, ήτοι 1.500 μεγαβατώρες, κόστος που μεταφέρεται στα λειτουργικά κόστη του LNG.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ημερήσια δαπάνη από τις απώλειες καυσίμου με ένα μέσο κόστος φυσικού αερίου 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα, υπολογίζεται σε 150.000 ευρώ, κάτι που ανεβάζει τον τελικό λογαριασμό σε ετήσια βάση, στα 55 εκ. ευρώ. Μαζί με τα λιμενικά τέλη και τα καύσιμα, η δαπάνη εκτιμάται ότι προσεγγίζει τα 80 εκατομμύρια ευρώ.
Να σημειωθεί ότι το πλοίο του FSU μισθώθηκε για ένα χρόνο, σύμβαση η οποία ολοκληρώνεται τον προσεχή Ιούνιο και δεν θα ανανεωθεί. Παράγοντες της αγοράς φυσικού αερίου υποστηρίζουν ότι πρόκειται για μια υποδομή που εκ του αποτελέσματος κρίθηκε περιττή. Όπως αναφέρουν, οι ποσότητες στρατηγικών αποθέματος ασφαλείας που ήταν υποχρεωμένοι να τηρήσουν οι ηλεκτροπαραγωγοί, βάσει των ευρωπαϊκών κανονισμών, θα μπορούσαν να αποθηκευτούν και στις άλλες δεξαμενές της Ρεβυθούσας.
Πώς φτάσαμε στο FSU
H προσθήκη της νέας πλωτής δεξαμενής πραγματοποιήθηκε σε χρόνο ρεκόρ από το ΔΕΣΦΑ πέρσι, με στόχο την ενίσχυση της ενεργειακής επάρκειας της χώρας ενόψει του χειμώνα. Η λειτουργία του FSU, αύξησε την αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού της Ρεβυθούσας κατά 70% από 225.000 κ.μ. στα περίπου 370.000 κ.μ.
Τον περασμένο Νοέμβριο, ο διαχειριστής ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της πλωτής δεξαμενής φυσικού αερίου, με την εκφόρτωση του πρώτου LNG φορτίου από την εταιρεία Mytilineos. Η μετάγγιση του φορτίου από πλοίο σε πλοίο αφορούσε περίπου 140.000 κ.μ. LNG που προορίζονταν για να καλύψουν μέρος του στρατηγικού αποθέματος.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης της ΡΑΕ, η υποχρέωση αυτή αφορούσε στο διάστημα 1ης Νοεμβρίου 2022 έως 31 Μαρτίου 2023.
Η εγκατάσταση του νέου FSU στη Ρεβυθούσα έδωσε τη δυνατότητα στη χώρα να αποφύγει το υψηλό κόστος αποθήκευσης των αποθεμάτων στην Ιταλία αλλά και να διασφαλίσει την άμεση διαθεσιμότητά τους σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Έτσι, η ΡΑΕ τροποποίησε τον κανονισμό για την ασφάλεια εφοδιασμού και πρότεινε να λειτουργήσει η νέα πλωτή αποθήκη της Ρεβυθούσας ως χώρος διατήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας.
Οι επιφυλάξεις της ΜΟΙ
Αστερίσκους έβαλε πρόσφατα και η Μοtor Oil για το FSRU της Διώρυγα Gas. Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος κ. Πέτρος Τζαννετάκης κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2022, δήλωσε ότι η εταιρεία θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης. Επισήμανε ότι το market test πήγε καλά και το έργο συμπεριλήφθη στις στρατηγικές επενδύσεις αλλά το περιβάλλον έχει αλλάξει. Τόνισε μάλιστα ότι πλέον τα πλοία έγιναν πιο ακριβά και πιο δύσκολο να τα βρεις, επισημαίνοντας ότι αν εξασφαλιστούν οι αποδόσεις, η επένδυση θα προχωρήσει.
Η εταιρεία πιέζει ώστε να προχωρήσει ο σχεδιασμός για διπλασιασμό του κλάδου Πάτημα – Λειβαδιά», μέσω της κατασκευής νέου αγωγού μήκους 100 χλμ., παράλληλου με την όδευση του υφιστάμενου αγωγού που έχει συμπεριληφθεί στο δεκαετές 2023-2032. Πρόκειται για μια υποδομή ύψους €140 εκατ., η οποία κατά κύριο λόγο αποσκοπεί στην παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας στους μελλοντικούς χρήστες του Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) της Διώρυγα Gas και επί της ουσίας για να εξασφαλίσει την συνεχή ροή αερίου από τα νότια της χώρας στα βόρεια. Στο πλαίσιο αυτό η ΜOI ζητά από το ΔΕΣΦΑ να προχωρήσει άμεσα τις μελέτες του έργου για να κερδίσει χρόνο, μέχρι να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφασης της Διώρυγα Gas.
Διαβάστε ακόμα:
Τα 4 μεγάλα επιχειρηματικά στοιχήματα του Γιάννη Αντετοκούνμπο
Ποιες προκλήσεις θα αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση στην Οικονομία
Όμιλος Quest: Τα «χρυσά» deals που έχτισαν το «οικοδόμημα» του 1 billion plus (pic)